ÅF:lla erinomainen alkuvuosi – useita suurkauppoja ÅF:n Suomen yksiköille

Pohjoismaiden johtava teknisen alan konsultointiyritys ÅF tekee hyvää tulosta. Ensimmäisen kvartaalin aikana konsernin liikevaihto kasvoi liki 50 % edellisvuoteen verrattuna. Samalla käyttökateprosentti tuplaantui kahdeksaan prosenttiin.

ÅF:n hyvän tuloksen takana ovat omalta osaltaan myös Suomessa viime vuonna tehdyt yrityskaupat ja yhtiön Suomessa työskentelevät 400 konsulttia. ÅF osti viime vuonna Suomesta energia-alan konsulttiyrityksen Enprima Oy:n.
Erityisesti energiarakentamisen ja metsäteollisuuden saralla ÅF on voittanut Suomessa ja lähialueilla isoja hankkeita alkuvuoden aikana. Tuoreimpana voittona ÅF sai Kaukaan Voiman Lappeenrannan biovoimalaprojektin suunnittelu- ja projektointityöt. Vastaavanlaisen projektin ÅF voitti maaliskuussa Kuopion biovoimalahankkeen suunnittelusta ja huhtikuussa yhtiö sai Tarton uuden biovoimalaitoksen suunnittelun tehtäväkseen.
ÅF:n prosessidivisioonan johtajan Eero Auranteen mukaan, yhtiöllä on hyvä kilpailuasema Pohjois-Euroopan voimalaitosten suunnittelumarkkinoilla.
- Voitetut sopimukset vahvistavat entisestään yhtiön asemaa johtavana Pohjois-Euroopan biovoimalaitosten suunnittelijana ja projektikonsulttina. Tarjouskilpailuissa pärjääminen ja kannattava liiketoiminta kertovat, että osaamistamme arvostetaan.

- Markkinasignaalit ovat positiivisia, varsinkin energiasektorilla. Kasvua haemme erityisesti Venäjältä, jossa on menossa valtava voimalaitosten rakentamisohjelma, kertoo Auranne.
ÅF:n hyvä tulos ja kasvupotentiaali on pistetty merkille myös osakemarkkinoilla. Yhtiön osakekurssi on jo pitkään kehittynyt yleistä pörssikehitystä paremmin.
- Suomalaispanos ÅF:n menestyksessä on ollut merkittävä. Viime vuotisen Enprima-yrityskaupan jälkeen suomalaisenemmistöiseksi muuttunut prosessidivisioona nosti ensimmäisellä kvartaalilla kannattavuutensa kuuteen prosenttiin viime vuoden yhdestä prosentista, Auranne kertoo.

Yrityksestä

Viestintä on muutoksen tilassa. Perinteiset kommunikaation keinot eivät enää riitä. SEK tarjoaa sekä nykyaikaista viestintää että markkinointi-PR:ää, koska molempia tarvitaan vaikuttavan ja erottuvan viestinnän aikaan saamiseksi.