• Oy SEK Ab/

Dell esittelee uuden arkkitehtuurin taloverkkoihin – Suomen kumppaniverkostoa vahvistetaan

• Dellin uusi, innovatiivinen arkkitehtuuri talo- ja työryhmäverkoille on suunniteltu yksinkertaistamaan käyttöönottoa ja hallintaa. Dell Networking C9010 -keskuskytkin sekä sitä täydentävä C1048P -porttilaajennusyksikkö muodostavat perustan uudelle arkkitehtuurille.
  • Oulun yliopisto on valinnut kampukselleen Dellin verkkokytkimet.
  • Dell vahvistaa Suomessa kumppaniverkostoaan verkkoratkaisujen osalta.

Dell on julkistanut uusia tietoverkkoratkaisuja, jotka yksinkertaistavat yhä monimutkaisemmiksi muuttuvien talo- ja työryhmäverkkojen hallintaa. Yhtiö esitteli täysin uudenlaisen, yhtenäisen arkkitehtuurin taloverkoille. Arkkitehtuurin keskiössä on uusi Dell Networking C9010 -keskuskytkin sekä sitä tukeva C1048P -porttilaajennusyksikkö.

Uusi yhtenäinen arkkitehtuuri on suunniteltu keskisuurille ja suurille taloverkoille, joissa pyritään lisäämään skaalautuvuutta ja ratkomaan verkon hallinnan haasteita. Arkkitehtuuri tarjoaa yhden hallintanäkymän koko taloverkolle – tietoverkon liityntäpisteistä sen keskukseen. Se parantaa myös tietoturva-aukkojen hallintaa. Esimerkiksi sairaalarakennuksen kerroksissa olevista kytkimistä ei enää pääse tunkeutumaan sisään tietoverkkoon.

Julkistettu C9010 -keskuskytkin tarjoaa skaalautuvuuden jopa 4 000 virtuaaliportille, joustavan tuen 10 Gb ja 40 Gb Ethernetille sekä 100 GbE -päivityksen tulevaisuudessa vastaamaan kasvavia tarpeita. Todellinen hyöty syntyy kuitenkin vasta yhdistettäessä keskuskytkimeen uudet C1048P-porttilaajennusyksiköt, jolloin taloverkon hallinta yksinkertaistuu ja skaalautuvuus kasvaa uusille tasoille.

IT-ympäristöön aiemmin mahdollisesti hankitut Dell N -sarjan verkkokytkimet voi myös helposti päivittää ja liittää liityntäsolmuiksi uudessa arkkitehtuurissa. Tämä parantaa aiempien investointien turvaa.

Toukokuussa 2015 tutkimusyhtiö Gartner arvioi Dellin konesaliverkkojen edelläkävijäksi Magic Quadrant -analyysissään. Dellin tuoreimmat julkistukset vahvistavat entisestään yhtiön asemaa verkkoratkaisuissa.

Oulun yliopisto luottaa Dellin verkkokytkimiin

Valtion yhteishankintayksikkö Hansel valitsi Dellin toimittajaksi tietoliikenneverkkojen laitteiden ja palveluiden osalta tammikuussa 2015. Puitesopimusta hyödyntäneisiin ensimmäisiin asiakkaisiin lukeutuu Oulun yliopisto, joka kilpailutti verkkokytkimet. Yliopisto valitsi Dellin N-sarjan kytkimet talo- ja työryhmäverkkoihinsa.

”Olemme kesän aikana ottaneet käyttöön Dellin kytkimiä ja olleet tyytyväisiä niiden yhteensopivuuteen muun verkkoympäristömme kanssa, kattaviin ominaisuuksiin ja kustannustehokkuuteen. Kytkimet sisältävät vakiona muun muassa 10 Gigabit Ethernet -portit, joita olemme hyödyntäneet verkon runkoyhteyksissä. Syksyn aikana on tarkoitus laajentaa Dell-kytkimien käyttöä yliopiston verkossa”, sanoo Miika Räisänen Oulun yliopistosta.

Dell rakentaa parhaillaan kumppaniverkostoaan Suomessa, panostaen erityisesti verkkokumppaneihin. Oulun yliopiston verkkokytkimet toimitti Businessforum.

Saatavuus

Dell Networking C9010 ja C1048P tulevat saataville lokakuussa 2015.

Antti Mäki, Oy Dell Ab, antti_maki@Dell.com, p. 040 582 2694

Arto Kähönen, Oy Dell Ab, arto_kahonen@dell.com, p. 040 036 3175

Miika Räisänen, Oulun yliopisto, Tietohallinto, miika.raisanen@oulu.fi, p. 029 448 3116

Englanninkielinen tiedote on kokonaisuudessaan luettavissa Dellin verkkosivuilla (englanniksi).

Tietoja Dellistä

Dell kuuntelee asiakkaitaan ja toimittaa heille innovatiivisia teknologioita ja palveluita, jotka antavat voimaa tehdä enemmän. www.dell.fi

Dell World
Osallistu kanssamme Dell World 2015 -tapahtumaan 20.–22.10. Dellin päätapahtuma tuo yhteen teknologia- ja liiketoiminta-ammattilaiset verkostoitumaan, vaihtamaan ajatuksia ja luomaan yhdessä parempaa tulevaisuutta. Lue lisää osoitteessa www.dellworld.com ja seuraa Twitterissä #DellWorld-tunnistetta.