• Oy SEK Ab/

Dell esittelee uusia tallennusratkaisuja kasvaville tietomäärille ja big data -louhintaan

• Uusi flash-optimoitu Dell Compellent -tallennusratkaisu pienentää flash-ratkaisukustannuksia jopa 75 prosentilla [1]
  • Uusi Dell Compellent SC280 -levylaajennus pienentää konesalien tilatarpeita ja alentaa kustannuksia luokkansa tehokkaimmalla tilankäytöllä
  • Päivitetty Fluid File System -tiedostojärjestelmä parantaa skaalautuvuutta ja vähentää tilantarvetta tehokkaalla deduplikoinnilla ja kompressoinnilla
  • Laajennetut big data -ominaisuudet auttavat muuttamaan datan liiketoiminnalle arvokkaaksi tiedoksi

Dell on julkistanut uusia tallennusratkaisuja ja laajennettuja big data -ominaisuuksia. Julkistusten on määrä parantaa tietojärjestelmien suorituskykyä ja tiedonlouhintaa sekä pienentää kokonaiskustannuksia.

Datamäärien voimakkaasti kasvaessa monet yritykset ovat siirtymässä datavaltaisille työkuormille optimoituihin tietojärjestelmiin, kuten asiakas- ja liiketoimintatietojen louhintaan. Tutkimusyhtiö IDC ennustaa, että maailmanlaajuiset big data -teknologia- ja palvelumarkkinat kasvavat 31,7 %:n vuosivauhtia, liikevaihdon yltäen 23,8 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin vuonna 2016. Nopeinta kasvua odotetaan big data -infrastruktuuriteknologioissa, josta tallennussegmentin ennakoidaan kasvavan jopa 53,4 %:n vauhtia.[2]

Uudet Dell-tallennusratkaisut on optimoitu tehoa vaativille työkuormille

Dell julkisti uusia päivityksiä tallennusratkaisuvalikoimaansa. Dataintensiivisille työkuormille optimoitu Dell Compellent Storage Center 6.4 -ohjelmisto liittää seuraavat Compellent-tallennusuutuudet toisiinsa:

• Flash-optimoitu Dell Compellent on luokkansa ensimmäinen tallennusratkaisu, joka sijoittaa datan älykkäästi useille eri flash- tai perinteisille levyasemille. Compellentin on laskettu säästävän tallennuskuluja jopa 75 % vastaaviin flash-optimoituihin ratkaisuihin verrattuna.[3]
  • Kehikkomallinen Dell Compellent SC280 -levylaajennus tarjoaa jopa 2,8-kertaa enemmän kapasiteettia kuin markkinoiden 2U-kokoiset ratkaisut. Compellent SC280 voi tallentaa jopa 336 teratavua 5U:n kokoiseen tilaan ja säästää näin konesalien tila-, sähkö-, ja jäähdytystarpeita.
  • Dell Fluid File System (FluidFS) v3 -ryvästiedostojärjestelmän hinta on vain kolmanneksen markkinajohtajaan verrattuna[4]. FluidFS v3 tulee ensin saataville Dell Compellent FS8600 -NAS-tallennuslaitteeseen. Se tukee jopa kaksi petatavua yhdessä nimitilassa.

Uudet Hadoop-ominaisuudet parantavat big data -tiedonlouhintaa

Dell vastaa markkinoiden big data -kysyntään laajentamalla Hadoop-valmiuksia:

• Dell testaa parhaillaan asiakkaiden kanssa Intelin Apache Hadoop -hajautukseen (IDH) perustuvaa ratkaisua big datan hyödyntämiseksi. Avoimeen lähdekoodiin perustuva Dell Crowbar -ohjelmistoalusta toimii jo nyt yhdessä Hadoopin kanssa. Crowbar integroituu myös Intelin IDH-hajautukseen myöhemmin tänä vuonna, Dellin tuodessa markkinoille IDH-pohjaisen ratkaisun.
  • Uuden Cloudera Search Hadoop -tuen myötä vähemmän tekniikkaan syventyneet käyttäjät saavat helpommin vastauksia big dataan liittyviin kysymyksiin. Clouderan uudet hakutoiminnot lisäävät full-text-indeksoinnin Hadoop- tai Hbase-tietokantaan tallennettuun dataan. Dell on integroinut Crowbar-alustansa Dell | Cloudera Hadoop -ratkaisuun vauhdittaakseen avoimeen lähdekoodin perustuvien pilviteknologioiden kehittymistä, käyttöönottoa ja päivityksiä.

Saatavuus:

Dell Compellent Storage Center 6.4, Flash-optimoitu Compellent sekä Compellent SC280 tulevat saataville oletettavasti kolmannella vuosineljänneksellä 2013.

Dell Fluid File System v3 tulee saataville oletettavasti loppuvuodesta 2013.

*****
[1] Dellin sisäinen kustannusanalyysi SSD-asemien käytöstä ja MLC/SLC-asemien hinnoista, toukokuu 2013.
[2] IDC, “Worldwide Big Data Technology and Services 2012-2016 Forecast (IDC #238746)”, joulukuu 2012.
[3] Dellin sisäinen kustannusanalyysi SSD-asemien käytöstä ja MLC/SLC-asemien hinnoista, toukokuu 2013.
[4] Tulokset perustuvat SPECsfs2008_nfs.v3-testiin vertaamalla Dell Compellent FS8600:aa käyttäen 8-solmun, 24 SLC ja 120 eMLC SSD-kokoonpanoja vastaaviin Isilon SPECsfs-verrokkeihin. Todellinen suorituskyky vaihtelee kokoonpanon, käytön ja valmistuksen mukaan. Hinnat perustuvat sisäiseen Dell-vertailuun toukokuussa 2013.

Kuva: Dell Compellent SC280 -levylaajennus.

Lisätietoja:

Marko Kortetmäki, ratkaisuasiantuntija, Oy Dell Ab, p. 040 5684 222, Marko_kortetmaki@Dell.com

Antti Konkola, johtaja, ratkaisumyynti, Oy Dell Ab, antti_konkola@dell.com, p. 040 502 6211

Englanninkielinen tiedote on kokonaisuudessaan luettavissa Dellin verkkosivuilla.
- Dell Enterprise Forum -lehdistöpaketti yksityiskohtineen, kuvineen, videoineen ym.
- Dell Enterprise Forum Twitterissä

Tietoja Dellistä:
Dell (NASDAQ: DELL) kuuntelee asiakkaitaan ja toimittaa heille innovatiivisia teknologioita ja palveluita, jotka antavat voimaa tehdä enemmän. www.dell.fi