Dell panostaa OEM-liiketoimintaan Suomessa

Dell luo Suomen OEM -asiakkailleen avuksi oman organisaation, joka koostuu sekä myynnillisestä että teknisestä asiantuntijuudesta. Dellin vahvuudet OEM-toiminnassa ovat suora ja joustava toimintamalli, jonka avulla voidaan tarjota kehittynyttä tuotteiden räätälöintiä, elinkaaren hallintaa sekä globaaleja tuki- ja huoltopalveluita. Suomalaisina OEM-kumppaneina Dell julkistaa F-Securen ja Mirasysin.

Dell panostaa OEM (Original Equipment Manufacturing) -liiketoimintaan ja kertoo luoneensa Suomessa OEM-asiakkailleen oman organisaationsa. Tiimi koostuu sekä myynnillisestä että teknisestä asiantuntijuudesta ja ratkoo haasteita, jotka liittyvät OEM-tuotteiden suunnitteluun, kustomointiin ja tekniseen toteutukseen. Dell uskoo toimintamallinsa ja organisaationsa vahvuuksiin OEM-liiketoiminnassa.

”Dell on vahvoilla OEM-toiminnassa, erityisesti suoran ja joustavan toimintamallinsa ansiosta,” kertoo myyntijohtaja Oula Maijala Oy Dell Ab:ltä. ”Ilman välikäsiä toimitettavat laitteet voidaan räätälöidä halutunlaisiksi jo tehtaalla. Myös tuotteiden elinkaarta voidaan hallita helpommin ja tehokkaalla tuotannollamme pystymme reagoimaan nopeammin suuriinkin tuotantomääriin. Kansainvälinen organisaatio tarjoaa globaalit tuki- ja huoltopalvelut. Yksinkertaistamme OEM-kumppaneidemme tapaa tehdä omat ratkaisunsa, kustannustehokkaasti.”

Suomessa kymmeniä kumppaneita
Merkittävinä OEM-kumppaneina Suomessa Dell julkistaa videovalvontajärjestelmiä tuottavan Mirasysin ja uusimpana tietoturvayhtiö F-Securen. Mirasys on kehittänyt Dellin valmistamien OEM-laitteiden avulla pc-pohjaisia videovalvontaratkaisuja jo noin kaksi vuotta. Tietoturvayhtiö F-Secure siirtyi vastikään käyttämään sähköpostisuodatinratkaisussaan (MSG) Dellin toimittamia PowerEdge palvelimia. Tällä hetkellä Dellillä on Suomessa noin parikymmentä OEM -kumppania. Dellin tavoitteena on kaksinkertaistaa määrä vuoden 2008 aikana.

"Kansainvälisenä yrityksenä meille on tärkeää toimiva ja kustannustehokas logistiikka, sekä Dellin takuu- ja ylläpitopalvelujen kattavuus globaalisti," kertoo F-Securen kanavaliiketoiminnan johtaja Juha Ollila. "Dellin palvelimet muodostavat suorituskykyisen ja skaalautuvan alustan tehokkaaseen roskapostin suodatukseen tarkoitetuille P-sarjan laitteistoillemme."

”Arvostamme Dellin kykyä toimittaa nopeasti ja luotettavasti laitteistoja, joilla on pitkä elinkaari,” kertoo myyntijohtaja Kim Långström Mirasys Oy:ltä. ”Dell pystyy isona kansainvälisenä toimijana hienosti tukemaan meitä kansainvälistymisessämme, muun muassa kattavien tuki- ja huoltopalveluidensa muodossa.”

Yhdysvalloissa Dell on toiminut OEM-sektorilla jo pitkään ja OEM-toiminnasta on tullut olennainen osa Delliä. Dellin toimintamalli tarjoaa kiistattomat edut OEM-valmistajille, esimerkiksi Google ratkaisi Dellin avulla menestyksekkäästi hakupalvelimensa logistiikkaa koskevia haasteita kysynnän kasvaessa.

”Suomessakin on kymmenittäin yrityksiä, jotka rakentavat teollisuusstandardeihin pohjautuvia ratkaisuja asiakkailleen. He tarvitsevat kumppanin, joka voi sitoutua pitkäaikaiseen yhteistyöhön,” Maijala sanoo. ”Dellin tuotteet pohjautuvat standarditeknologiaan, voimme esimerkiksi tarjota teollisuusstandardien mukaiset komponentit laitteisiin. Saavutettu joustavuus ja kustannustehokkuus on olennaista OEM-kumppanien kilpailukyvylle. OEM-liiketoiminta on pitkäjänteistä, jossa kumppanin rooli korostuu.”

Dell tarjoaa OEM-toimintaa kaikkien tuotteidensa osalta. Dellin tavoitteena on tehdä OEM-osaamisellaan asiakkaan tuotesuunnittelusta, laitehallinnasta ja logistiikasta yksinkertaisempaa.