Dell tuo suurteholaskennan yritysten ulottuville

• Dell julkisti PowerEdge C -palvelimen, joka optimoi laskenta- ja muistiteknologiat vaativaan suurteho- ja pilvilaskentaan
  • Laskennan ja tallennuksen välinen tasapaino sekä automatisoitu hallinta tekee PowerEdge C6320:sta ihanteellisen alustan hyperkonvergenssiratkaisuille
  • PowerEdge C6320 tarjoaa jopa kaksinkertaisen suorituskyvyn aiemman sukupolven johtaviin suurtehopalvelimiin nähden, saavuttaen jopa 999 gigaflopsia yhdellä palvelimella
  • Kaliforniassa on otettu käyttöön uuden petaluokan Comet-supertietokone, joka hyödyntää 27 PowerEdge C6320 -räkkiä

Dell on julkistanut suurteholaskenta- ja big data -ratkaisuja kiihdyttävän uuden PowerEdge C6320 -palvelimen. C6320 kaksinkertaistaa suurteholaskennan suorituskyvyn alan vertailutesteihin nähden [1]. Palvelin tarjoaa kustannustehokkaan yhdistelmän suoritin-, laskenta- ja tallennuskapasiteettia kompaktissa 2U-koossa. C6320 on viimeisin lisäys 13. sukupolven Dell PowerEdge -palvelinsarjaan.

Hyperkonvergenssijärjestelmät, kuten Dellin VMware EVO: RAIL -ratkaisut ja Dell XC -sarja ovat tällä hetkellä nopeimmin kasvava tuotealue konesalien konvergenssimarkkinoilla. Hyperkonvergenssillä tarkoitetaan konesalien yksinkertaistumista, jossa palvelin-, tallennus- ja virtualisointiratkaisut sulautuvat yhteen ja samaan laitteeseen. Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan hyperkonvergenssijärjestelmien myynnin odotetaan tänä vuonna kasvavan 116,2 %:lla edellisestä vuodesta, eli 806,8 miljoonaan dollariin [2].

Dell panostaakin voimakkaasti hyperkonvergenssiratkaisuihin, joissa on toisiinsa integroidut sekä ennalta määritellyt ohjelmistot ja laitteistot. Dell PowerEdge C6320 -palvelin on suunniteltu modulaariseksi ja skaalautuvaksi laitealustaksi, minkä takia se on ihanteellinen hyperkonvergenssijärjestelmille. C6320:n esiasennetut hallintaohjelmistot helpottavat ratkaisun käyttöönottoa, ylläpitoa ja hallintaa.

Suunniteltu varta vasten suurteholaskentaa vaativille aloille

PowerEdge C6320 sisältää viimeisimmän sukupolven Intel Xeon E5-2600 v3 -suorittimet ja tarjoaa jopa 18 ydintä suoritinkantaa kohden (144 ydintä per 2U-alusta), 512 gigatavua DDR4-muistia ja 72 teratavua joustavaa paikallista tallennustilaa. Lisäksi C6320:ssa on integroitu iDRAC8 -etähallintatyökalu, joka automatisoi rutiinihallintatehtävät ja tehostaa käyttöönottoa, monitorointia ja palvelinten ylläpitoa.

Supertietokone Comet käynnistettiin Kaliforniassa

Kalifornian yliopiston yhteydessä toimiva San Diego Supercomputer Center on ottanut käyttöön uuden petaluokan Comet-supertietokoneen, joka vie vaativan tieteellisen laskennan uudelle tasolle. Comet koostuu 27 Dell PowerEdge C6320 -räkistä ja on suunniteltu optimoimaan kapasiteettia myös pienemmän mittakaavan työmääriin. Yhteensä 1 944 solmun tai 46 656 ytimen ansiosta Comet viisinkertaistaa laskentakapasiteetin San Diegon aikaisempiin supertietokoneisiin verrattuna.

Lisätiedot:

Arto Kähönen, Oy Dell Ab, arto_kahonen@dell.com, p. 040 036 3175.
Lue lisää Dell4Enterprise-blogista (englanniksi).

Tietoja Dellistä:
Dell (NASDAQ: DELL) kuuntelee asiakkaitaan ja toimittaa heille innovatiivisia teknologioita ja palveluita, jotka antavat voimaa tehdä enemmän.
www.dell.fi

(1)    Perustuu LinPack-vertailuun, jossa Dell PowerEdge C6320 saavutti 999 gigaflopsia kahta Intel Xeon E5-2699 -suoritinta käyttäen. Dell PowerEdge C6220 saavutti 498 gigaflopsia kahdella Intel Xeon E5-2697 -suorittimella samassa vertailussa. Perustuu Dell Labs -testeihin kesäkuussa 2015.

(2)    IDC Worldwide Hyperconverged Systems 2015–2019 Forecast, huhtikuu 2015.