DELLIN UUDET KORTTIPALVELIMET LEIKKAAVAT PALVELINHUONEEN SÄHKÖNKULUTUSTA

Dell on julkaissut uuden korttipalvelinmalliston, nimeltään Dell PowerEdge™ M-Series. Uusi mallisto on markkinoiden joustavin korttipalvelinratkaisu, kuluttaen samalla vähemmän sähköä ja tarjoten paremman wattikohtaisen suorituskyvyn kuin kilpailevat korttipalvelimet.

Julkaistessaan uuden Dell PowerEdge™ M-Series-korttipalvelinmallistonsa, Dell on samalla asettanut uuden mittapuun palvelinhuoneiden energiatehokkuudelle, hallittavuudelle ja joustavuudelle. Principled Technologiesin tutkimuksen mukaan PowerEdge M-Series kuluttaa jopa 19 prosenttia vähemmän energiaa kuin HP BladeSystem c-Class ja saavuttaa jopa 25 prosenttia paremman wattikohtaisen suorituskyvyn. Vastaavat luvut IBM BladeCenter H -korttipalvelimen osalta ovat 12 ja 28 prosenttia (Ks. Viite 1).

“Blade-markkinoilla on ollut paljon puhetta mutta vähän tekoja, jotka aidosti olisivat auttaneet asiakkaita konesalien kuluihin ja monimutkaisuuteen liittyvien ongelmien ratkaisemisessa,” kertoo Eric Velfre, Dell EMEAn järjestelmätuotteiden markkinointijohtaja. ”Dell PowerEdge M-Series tarjoaa ratkaisut näihin haasteisiin markkinoiden parhaalla energiatehokkuudella, joustavuudella ja hallittavuudella. Se antaa laskentatehoa asiakkaille tarpeen mukaan, samalla yksinkertaistaen heidän palvelinhuoneitaan ja pienentäen niiden energiankulutusta.”

PowerEdge M-Series on kehitetty Dellin Energy Smart-teknologialle, joka on tuottanut alalle 30 patenttia liittyen palvelinhuoneiden yksinkertaistamiseen ja ympäristönsuojeluun.

Erinomainen liitettävyys
Uusi PowerEdge M1000e on 10U-kokoinen korttipalvelinkehikko, joka tukee jopa 16 korttipalvelinta. Se on optimoitu Dell PowerEdge M600 ja M605-palvelimille, jotka ovat saatavilla kahdella neliytimisellä Intel® Xeon®- tai AMD Opteron™-suorittimella varustettuna. M600- ja M605-korttipalvelimet säästävät tilaa jopa 60 prosenttia perinteisiin 1U kehikkopalvelimiin verrattuna. Tämä auttaa palvelinhuoneiden tilahaasteiden ratkaisemisessa. Lisäksi M1000e sisältää alan kehittyneimmät liitäntämahdollisuudet joustavien, kokonaistaloudellisten datakeskusten rakentamiseen:

• Laajennettava Ethernet blade-kytkin, Dell PowerConnect™ M6220, tarjoaa Gigabit Ethernet liitännät korttipalvelimille. Kaksi laajennuspaikkaa voidaan varustaa 10 Gigabit Ethernet liitännöillä tai kytkinten pinoamisen mahdollistavalla moduulilla.
• Kaksi Cisco Catalyst Blade Switch -kytkinvaihtoehtoa. 3032 on varustettu Gigabit Ethernet porteilla, 3130 tarjoaa lisäksi mahdollisuuden pinota kytkimiä sekä paikan 10 Gigabit Ethernet laajennusmoduuleille.
• Kaksi Fibre Channel kytkinvaihtoehtoa. Kustannustehokas Brocade 4424 Access Gateway on älykäs porttikeskitin, joka hyödyntää NPIV teknologiaa.
• Cisco SFS M7000 Infiniband -kytkin tulee myös tarjolle myöhemmin
• Perinteisenä vaihtoehtona ovat mukana myös pass-through liitinpaneelit, jotka mahdollistavat korttipalvelinten liittämisen olemassa olevaan Fibre Channel- tai Ethernet -infraan.
• Korttipalvelimiin on tarjolla laaja valikoima laajennuskortteja seuraavilta valmistajilta: Emulex, QLogic ja Mellanox.

Joustavuutta, hallittavuutta ja suojaa investoinneille
Dell PowerEdge M-Series -korttipalvelinratkaisu tarjoaa kytkentävalmista skaalautuvuutta kytkinliitäntöihin saakka. Täysin modulaarisena se on markkinoiden monikäyttöisin ja joustavin valinta korttipalvelinympäristön toteuttamiseen. Laitteisto sisältää FlexIO-teknologian, jonka avulla asiakkaat voivat myös tarpeiden muuttuessa hyödyntää tehdyt investoinnit maksimaalisesti ja välttää kalliit ja turhat korvausinvestoinnit.

PowerEdge M-Series asiakkaille Dell tarjoaa kattavan valikoiman OpenManage™ -työkaluja järjestelmän kokonaisvaltaiseen hallintaan. Yhtenäinen ajantasaiseen tietoon perustuva näkymä konesalin järjestelmiin yksinkertaistaa ylläpitoa ja hallintaa sekä alentaa kustannuksia.

• Kehikkoon sijoitettu hallintakortti, jonka kautta voi hallita kaikkia kehikossa olevia komponentteja, myös palvelimia, yhdestä käyttöliittymästä. Hallinta voidaan kahdentaa vikasietoiseksi ja kaikki liikenne on salattu tietoturvan maksimoimiseksi.
• Dynaamisen virranhallinnan ansiosta ylläpitäjä voi asettaa virrankulutukselle ylä- ja alarajoja, jotta korttipalvelimet toimisivat niille asetetuissa energiaraameissa.
• Reaaliaikainen raportointi kehikon tai yksittäisen palvelimen virrankulutuksesta, sekä mahdollisuus priorisoida palvelinpaikkoja optimaalisen virrankulutuksen säätämiseksi.
• Integroitu KVM -kytkin, jonka liittimet sekä kehikon etu- että takapuolella, Tarjoaa pääsyn myös hallinnan komentoriville suoraan KVM -kytkimen kautta. Kytkin on helppo integroida konesalin keskitettyyn KVM -ratkaisuun.

Hinnat ja saatavuus
Dell PowerEdge M1000e on saatavilla heti, alkaen 3950 euron hintaan. Myös korttipalvelimet ovat heti tilattavissa ja niiden hinnat alkavat 1370 eurosta. Verottomat hinnat sisältävät rahdin.

Viite 1 Based on Principled Technologies’ “SPECjbb2005 performance and power consumption on Dell, HP, and IBM blade servers” December 2007 test report commissioned by Dell.