Henri Kotkavuori on Vuoden Kokki 2011

Arvostetun Vuoden Kokki -kilpailun voittaja on valittu. Kokkien kuninkuuden kaappasi tänä vuonna Henri Kotkavuori ravintola Savoysta. Toiseksi kilpailussa sijoittui Petri Niilola ravintola K 17. ja kolmanneksi Teppo Säkkinen ravintola Savoysta. Korkeatasoinen finaali käytiin lauantaina 5.3. hotellissa Royal at Crowne Plaza Helsinki.

Kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa 12 hengelle kaksi erillistä ateriaa. Ennakkoon annetun tehtävän pääraaka-aineena käytettiin kotimaista ankkaa. Yllätystehtävässä finalistien piti osoittaa taitonsa valmistamalla nykypäiväisen version perinteisestä läskisoosista. Parhaan ankka-annoksen valmisti Teppo Säkkinen ja yllätystehtävästä parhaiten suoriutui Henri Kotkavuori. Lehdistöraati valitsi suosikikseen Teppo Säkkisen.

”Ensi vuonna Helsinki on kansainvälinen designpääkaupunki. Nyt oli vielä hyvä aika nostaa esille suomalaista perinteistä ruoka-osaamista ja ruokakulttuuria. Siksi valitsimme kilpailijoiden yllätystehtäväksi perinteisen läskisoosin, josta kilpailijoiden tuli tehdä nykypäiväisen version, ja valita itse siihen sopiva perunalajike”, kertoo kilpailun johtaja Markus Aremo.

Kilpailun päätuomari Pekka Terävä kertoo kilpailijoiden suoriutumisesta yllätystehtävästä: ”Taso viime vuoteen verrattuna oli todella korkea. Osalla kilpailijoista oli todella innovatiivinen annosten esillepano. Suurimman haasteen kilpailijoille muodosti klassisen läskisoosin kastike. Joidenkin kilpailijoiden lihan mehukkuus oli tärveltynyt.”

Vuoden Kokki -kilpailun järjestäjänä toimii suomalaista ruokaosaamista edistävä Gastronomie Finlande -säätiö. Säätiö myös tukee gastronomisia opintoja ja tutkimusta sekä suomalaisten osallistumista kansainvälisiin kokkikilpailuihin. Rahapalkinnot Vuoden Kokki -kilpailuun lahjoitti Suomen Messusäätiö. Vuoden Kokki palkittiin 6 000 euron rahapalkinnolla. Toiseksi sijoittunut palkittiin 3000 eurolla ja kolmanneksi tullut 1 000 eurolla.

Finaaliin osallistuivat:

• Henri Kotkavuori, (Ravintola Savoy, Helsinki)
• Erik Mansikka (Ravintola Pinella, Turku)
• Petri Niilola (Ravintola K17, Helsinki)
• Teppo Säkkinen (Ravintola Savoy, Helsinki)
• Toni Toivanen (Ravintola Chez Dominique, Helsinki)
 Matti Vesikkala (Ravintola Savoy, Helsinki)

Finaalin tuomareina toimivat:

• Pekka Terävä (päätuomari, Suomi)
• Magnus Ek (Ruotsi)
• Björn Frantzen (Ruotsi)
• Paul Svensson (Ruotsi)
• Antonin Bonnet (Ranska)
• Mika Palonen (Suomi)
• Henry Tikkanen (Suomi)
• Ulla Liukkonen (Suomi)
• Marko Palovaara (Suomi)
• Vesa Parviainen (Suomi)
• Jarmo Vähä-Savo (Suomi)

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Sari Mattila, johtaja, Gastronomie Finlande -säätiö puh. 040 738 7780,
sari.mattila@gastronomiefinlande.fi

Lehdistökuvia finaalista ja voittajista saatavilla maanantaina 7.3. osoitteessa http://www.vuodenkokki.fi

Vuoden Kokki 2011 -kilpailun järjestää Gastronomie Finlande -säätiö yhteistyökumppaneineen. Pääyhteistyökumppaneita ovat Valio, Metos, Royal at Crown Plaza ja Gourmet Classic -olut. Muita yhteistyökumppaneita ovat Iittala, Paulig, Santa Maria, Hartwa Trade, Hackman, Aromi-Lehti, HK, Gastro ja KiiltoClean.