José Fernandes Microsoftin kehittäjäyksikön johtajaksi

Microsoft Oy:n kehittäjä- ja alustayksikön johtajaksi on nimitetty José Fernandes, 47. Fernandes vastaa Windows-sovellusten kehittämisestä Suomessa. Ennen nykyiseen tehtävään siirtymistään Fernandes toimi Microsoftin kehittäjä- ja alustayksikön johtajana Portugalissa lähes seitsemän vuoden ajan.

José Fernandesilla on vahva kokemus sovelluskehityksen ja teknologioiden käyttöönoton edistämisestä. Ennen uraansa Microsoftilla Fernandes vauhditti muun muassa laajakaistan leviämistä ja kirjastojen verkkopalvelujen kehittämistä Portugalissa. Hän oli koulutus- ja tiedeministeriön alaisen FCCN:n johtoryhmän jäsen ja Portugalin hallituksen neuvonantaja. Fernandes on myös työskennellyt Euroopan komissiossa Belgiassa sekä Aveiron yliopistossa Portugalissa. Hän on opiskellut Hollannissa ja Englannissa ja tehnyt tohtorinväitöksen mobiiliviestinnästä.

Uuteen tehtävään ja Suomeen Fernandesin houkutteli muun muassa Suomen kehittynyt sovellus- ja mobiilimarkkina ja sen mahdollisuudet. ”Suomi on mobiiliteknologoiden huippumaa, ja tabletteihin ja älypuhelimiin keskittyvä peliteollisuus kukoistaa. Erilaiset laitteet ovat kiinteä osa jokapäiväistä elämäämme niin työssä kuin yksityiselämässäkin. Sovellukset tekevät laitteista älykkäitä, ja jatkuvan kehityksen myötä niistä tulee ihmisille entistäkin hyödyllisempiä”, Fernandes kertoo.

”Tehtäväni on kehittää Windows-sovellusympäristöä ja edistää hyvien sovellusten luomista niin kuluttajille kuin yrityksillekin. On tärkeää, että sovellus tarjoaa saman hyvän käyttökokemuksen eri laitteilla, niin PC:llä, tabletilla kuin älypuhelimellakin”, Fernandes kuvailee uutta tehtäväänsä.

Fernandes korostaa pilvipalvelujen kasvavaa merkitystä sovelluksissa. ”Sovelluksia halutaan siirtää yhä enemmän pilvipalveluihin ja pilvipalveluja käytetään sovellusten tukena. Haluamme olla nopeuttamassa tätä kehitystä, jotta kuluttajat ja yritykset hyötyvät mahdollisimman paljon teknologian tuoreimmasta kehityksestä”, Fernandes sanoo.

“Sovellukset ovat tärkeä osa Devices and Services -strategiaamme”, Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Ari Rahkonen kertoo. ”Sovellusmarkkinat kehittyvät kovaa vauhtia, ja niissä on valtavasti mahdollisuuksia. On hienoa saada Josén kaltainen kokenut ammattilainen vetämään vahvaa sovellustiimiämme.”

Lisätietoja:

José Fernandes, kehittäjä- ja alustayksikön johtaja, Microsoft Oy, p. 050 368 6184, josefer@microsoft.com

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 99 000 työntekijää yhteensä yli 110 maassa. Heinäkuussa 2013 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 77,85 miljardia US dollaria.