MEKin Finngenerator hullaannutti japanilaiset

Matkailun edistämiskeskuksen viime viikolla Japanissa käynnistämä mobiilikampanja on kerännyt hetkessä valtaisan suosion sosiaalisessa mediassa. Mahdollisuus kurkistaa suomalaisten sanojen taakse on innostanut jo yli 170 000 japanilaista kokeilemaan itselleen suomalaista nimeä.

Matkailun edistämiskeskuksen uusi Finngenerator-sovellus räätälöi käyttäjälleen suomalaiseen luontoon ja Kalevalan mytologiaan pohjautuvan nimen. Finngenerator lanseerattiin Japanissa viime viikolla sosiaalisessa mediassa ilman ostettua mainontaa ja se lähti välittömästi leviämään Twitterissä ja Facebookissa. Kuhina kasvoi suosittujen japanilaisten bloggareiden kirjoitettua aiheesta. Vain neljä päivää Finngeneratorin avaamisesta suomalaisen nimen oli käynyt hakemassa jo yli 100 000 japanilaista. Koska suuri osa japanilaisten internetkäytöstä tapahtuu kännyköillä ja tableteilla, sovelluksesta luotiin mahdollisimman kevyt ja helposti jaettava. Sovelluksesta on myös englanninkielinen versio.

– Pieni, leikkisä sovellus on osoittautunut erittäin tehokkaaksi sisäänheittäjäksi visitfinland.comiin, joka on Suomen matkailumarkkinoinnin pääkanava. Japaninkielisellä sivustollamme vierailtiin viime viikon aikana yli 140 000 kertaa. Kasvua edellisviikkoon oli huimat 1 650 %. Samalla välitön sivustolta poistuminen putosi yli 15 % ja sivulatausten määrä kasvoi yli puolen miljoonan, iloitsee markkinointijohtaja Mervi Holmén Matkailun edistämiskeskuksesta.

MEKin markkinoinnin painopiste siirtyi vuoden alussa Aasiaan. Japanissa Suomi tunnetaan suomalaisten brändien kautta, mutta matkailumaana Suomen tunnettuus on ollut heikko.

Luotasimme aluksi syvällisesti japanilaista kohderyhmää ja kulttuuria. Suomalaisen luonnon lisäksi myös suomen kieli kiinnostaa japanilaisia. Se kuulostaa samaan aikaan tutulta ja eksoottiselta. Japanilaiset haluavat saada syvemmän kosketuksen suomalaiseen kulttuuriin kuin mitä perinteinen matkailumainonta tarjoaa, kertoo kampanjasuunnittelusta tiiminsä kanssa vastannut brändijohtaja Minna Kaitala SEKistä.

Suomen kielen suosiosta kertoo sekin, että Japanin yleisradioyhtiön NHK:n kanavalla on pyörinyt pumpulimaisten piirroshahmojen vetämä Suomen kielen opetusohjelma “Moi moino Moito Moi moi – Kawaii Finrando.

Suomen vetovoima kasvaa Japanissa

Japanilaismatkailijoita kävi viime vuonna Suomessa yli 205 000*. Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi 16,4 % edellisvuoteen nähden. Samalla Suomen osuus kaikista Pohjoismaihin tulevista japanilaisten hotelliyöpymisistä nousi edelleen ollen nyt jo lähes 40 %. Yhdessä kiinalaisten kanssa japanilaiset matkailijat käyttävät täällä myös eniten rahaa. Yksi japanilainen jättää vierailunsa aikana Suomeen yli 500 euroa.

Kaikkien aasialaisten yöpymisten määrän Suomessa on ennakoitu kasvavan keskimäärin 4 % vuodessa. Vuoteen 2020 tultaessa yöpymisluvut nousenevat nykyisestä puolesta miljoonasta lähemmäs 666 000 yöpymiseen. **

* MEK, Tilastokeskuksen Majoitustilastot 2013

** Oxford Economics

Lisätietoja:

Mervi Holmén, johtaja, markkinointi ja maakuva, Visit Finland – Matkailun edistämiskeskus (MEK)

mervi.holmen@visitfinland.com , +358 400 892 488

Minna Kaitala, brändijohtaja, SEK

minna.kaitala@sek.fi, +358 40 358 0091

Finngenerator-kampanjan suunnittelusta vastasi SEK ja mediatoimisto Voitto. Sovelluksen tuotti Byroo. Kevään aikana Finngenerator julkaistaan myös Kiinassa.

Visit Finlandin japaninkieliset kanavat:

Finngenerator http://www.visitfinland.com/campaigns/finngenerator/public/ja/

Twitter https://twitter.com/visitfinlandjp

Facebook https://www.facebook.com/visitfinland.jp

Instagram http://instagram.com/visitfinlandjapan

Visit Finlandin muut kansainväliset kanavat:

Visitfinland.com visitfinland.com
Facebook facebook.com/visitfinland
Twitter twitter.com/OurFinland
YouTube youtube.com/user/VisitFinland
Instagram instagram.com/ourfinland#
Flickr flickr.com/photos/visitfinland
Pinterest www.pinterest.com/visitfinland/

Finngenerator http://www.visitfinland.com/campaigns/finngenerator/public/en/

***

Visit Finland – Matkailun edistämiskeskus (MEK) on työ- ja elinkeinoministeriön alainen virasto, joka vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana Suomen matkailun kansainvälisestä edistämisestä.