Melissa Heininen sai sauman näyttelemiseen

Hartwall Jaffa Sauma -hanke vie yhden näyttelemisestä unelmoivan lähemmäs omaa unelmaansa tarjoamalla roolin Dome Karukosken elokuvassa Napapiirin sankarit. Elokuvan sivuosan koekuvaustilaisuus oli Kallion Ryhmäteatterissa 16.10.2009. Paikalle oli kutsuttu ennakkohaun pohjalta 100 nuorta. Hakijoita casting-tilaisuuteen oli kaikkiaan huikeat lähes 1 300. Erittäin tasokkaan, syviä tuntoja ja todellista komediaa esille tuoneen casting-päivän jälkeen raati valitsi marraskuussa kuvattavan komedian sivuosarooliin Kuopiosta kotoisin olevan, Porvoossa asuvan ja Helsingissä lukiota käyvän Melissa Heinisen.

Hartwall Jaffan ja sen yhteistyökumppanien edustajista koostuva raati päätyi Melissaan hänen taitavan ilmaisunsa vuoksi. Melissa selviytyi annetuista improvisaatioista luontevasti, ja hän pystyi esityksen aikana kehittämään hahmoaan jatkuvasti eteenpäin. - Oman hahmonsa kehittäminen vaatii erinomaista kuuntelutaitoa ja improvisaatioissa syntyvien hetkien huomioimista, kertoo elokuvan ohjaaja Dome Karukoski, jonka huomion kiinnitti myös Melissan lahjakkuus. - Toivottavasti tämä sivurooli ja marraskuisissa kuvauksissa mukana olo muun näyttelijäkaartin kanssa inspiroi häntä hakemaan teatterikorkeakouluun. Koekuvaustehtävinä lemmikkimarsun kuoleman ja hämmentävien sokkotreffien tulkitseminen Koekuvaustilaisuudessa mukana ollut näyttelijä Pamela Tolan ohjeistamana Melissa Heininen lähti mukaan ensimmäiseen improvisaatioon, joka Melissan omasta mielestä sujui jälkimmäistä paremmin. Ensimmäisessä tehtävässä Melissa esittää naista, joka on jättänyt rakkaan marsunsa parhaalle ystävälleen hoidettavaksi. Palatessaan hakemaan marsua ystävätär ei haluaisi kertoa hänelle marsun kuolleen. Tehtävän alussa Melissa kertoo menneensä aivan kipsiin, mutta muisti sitten ohjaaja Dome Karukosken ja näyttelijä Pamela Tolan ohjeen: - Heittäytykää tilanteisiin! - Älkää miettikö ennakkoon ilmeitä tai tilanteita, jotka aiotte mukamas ujuttaa tarinaan. Toisessa tehtävässä nainen lähtee sokkotreffeille, jotka työkaveri on järjestänyt. Sokkotreffikumppaniksi osoittautuu kuitenkin nainen, vaikka työkaverilta saamansa nimen perusteella hän olettaa olevan nuori mies. Totuus paljastuu, kun nainen miestä odottaessaan juttelee treffipaikaksi sovitussa lähes tyhjässä kahvilassa seuralaista odottavan naisen kanssa. Sauma-hanke voi tarjota avun oman unelman toteutumiseen Hartwall Jaffan Sauma-hanke on tarkoitettu 15–25-vuotiaille nuorille, joille se tarjoaa saumaa eli mahdollisuutta omien unelmien toteuttamiseen. Palkitsemiseen ei kuulu suoraa rahapalkintoa, vaan voittajat saavat esimerkiksi ohjausta tai valmentajan avuksi päämääränsä tavoittamiseen. Ensimmäisessä saumassa yksi nuori sai harjoittelupaikan valtakunnallisessa radiossa. Sivurooli Karukosken elokuvassa on hankkeen toinen toteutettava unelma. Saumaan voi ilmoittautua mukaan osoitteessa www.jaffa.fi Napapiirin sankarit on komediallinen road movie Dome Karukosken neljäs elokuva Napapiirin sankarit on seikkailukomedia ja romanttinen road movie halki Lapin ja suomalaisen miehen sielunmaiseman. Kuten parhaissa komedioissa kautta historian, tarinan lähtökohta on lähellä ihmistä ja näennäisen yksinkertainen: Kirkonkylän kodinkoneliikkeestä pitäisi hakea vaimolle digiboksi ennen iltaa, ihan perusmalli. Mutta sitten tulee se ensimmäinen forsemajööri. LIITE: NÄIN KOEKUVAUS TEHTIIN Perjantaina 16.10.2009 Kalliossa sijaitseva Ryhmäteatteri oli täynnä nuorta energiaa, jännitystä ja odotusta yhden unelman toteutumisesta! Ohjaaja Dome Karukosken Napapiirin sankarit -elokuvan koekuvaustilaisuuteen oli ennakkohaun perusteella kutsuttu sata 15¬-25-vuotiasta nuorta. Hakijoita casting-tilaisuuteen oli kaikkiaan huikeat lähes 1300! Tästä joukosta valittiin siis yksi sivuosan esittäjä marraskuussa Suomen Lapissa kuvattavaan elokuvaan. Lisäksi Roolituspalvelu Oy valitsi listoilleen 30 nuorta. Sata nuorta oli jaettu kahteen ryhmään: ensimmäinen ryhmä saapui paikalle jo aamusta, toinen samankokoinen ryhmä iltapäivästä. Paikalle saavuttaessa jokainen täytti henkilötietolomakkeen ja sai lomakkeen palauttaessaan koekuvausnumeron. Kaikki myös valokuvattiin ja kuva liitettiin henkilötietolomakkeeseen. Valokuvauksen jälkeen oli jännityksen paikka; jokaisesta kuvattiin minuutin pituinen esittelyvideo, jossa hakijat kertoivat miksi juuri hän sopisi Karukosken elokuvaan. Tämän jälkeen siirryttiin Ryhmäteatterin saliin odottamaan Dome Karukosken ja Pamela Tolan alkubriiffausta. Salin täytti hiljainen odotus ja kuiskinta, jännitys oli katossaan! Alkusanoissa Pamela Tola kertoo, että näyttelemisessä on kyse myös itsensä nolaamisesta. Näyttelijän täytyy uskaltaa kohdata häpeän tunteensa. Niinpä Dome Karukoski ja Pamela Tola laittoivat hakijat alkulämmittelyksi tanssimaan käytävillä … ja mahdollisimman huonosti, sillä näin jokainen pääsi heti nolaamaan itsensä. Ennen kuin ensimmäiset kilpailijat kuuluttiin lavalle, Dome muistutti, että koe-esiintymisestä voi olla hyötyä tulevaisuudessa, vaikkei rooli Napapiirin sankareista irtoaisikaan. Roolituspalvelu Oy:n listoille pääsy saattaa avata muita ovia. Lisäksi Dome sanoi itse jatkossa muistavansa hyvät tyypit uusia tuotantoja tehdessään. Jokainen hakija osallistui vähintään kahteen improvisaatioharjoitukseen. Harjoitusten tehtävät annettiin paikan päällä. Ennakkotehtäviä ei ollut, tarkoituksena oli nähdä, miten nuori pystyy heittäytymään eri tilanteisiin ja rooleihin ilman harjoittelua. Ohjaaja Dome Karukoski pyysi nuoret lavalle pareittain. Ensimmäisen improvisaation jälkeen toinen nuorista jäi lavalle saaden joko aiemmin esiintyneen tai seuraavana koekuvattavan uudeksi parikseen. Näin toinen improvisaatio tehtiin uuden vastaparin kanssa. Improvisaatioita oli päivän mittaan monenlaisia. Osa niistä sai naurun raikumaan salissa, ja jotkut hiljensivät salin syvillä tulkinnoillaan. Lavalla nähtiin esityksiä muun muassa työkaverin järjestämistä epäonnistuneista sokkotreffeistä, vääriin osoitteisiin menneistä koirankouluttajasta ja hierojasta, siskosten traagisesta kohtaamisesta useiden vuosien jälkeen sekä koulukiusaajan ja -kiusatun kohtaamisesta luokkakokouksessa. Nähtiinpä joukossa improvisaatio kirjastoon saapuvasta maailman äänekkäimmästä metelöitsijästä, jossa ei saanut puhua, vaan metelöinti ja toisaalta toisen näyttelijän kyllästyminen metelöintiin oli ilmaistava ilman sanoja. Oman osuutensa suoritettuaan nuoret saivat halutessaan poistua, mutta lähes kaikki jäivät seuraamaan muiden esityksiä. Ja varmasti kannatti, sillä viitisen tuntia kestäneen casting-tapahtuman aikana paikalla olijat saivat runsaasti tietoa ja vinkkejä niin ohjaaja Dome Karukoskelta kuin näyttelijä Pamela Tolalta. Ohjaaja Dome Karuskosken, paikalla avustamassa olleen näyttelijä Pamela Tolan sekä Roolituspalvelun asiantuntijan mukaan taso oli paljon kovempi kuin mitä oli osattu edes odottaa. Paikalla olijat eläytyivät tosissaan tehtäviinsä, ja se näkyi jokaisen suorituksessa. Esitykset olivat välillä todellista komediaa, ja välillä riipaistiin todella syvällisiä tulkintoja itkuakaan kaihtamatta.