• Oy SEK Ab/

Microsoft toivottaa Nokia Devices and Services -liiketoiminnan virallisesti tervetulleeksi

Microsoft ja Nokia Devices and Services -liiketoiminta yhdistyvät. Kuluttajien ja organisaatioiden iloksi ja hyödyksi on tarjolla laaja valikoima laitteita ja palveluita.

Microsoft Corporation on ilmoittanut saaneensa toteutettua Nokia Devices and Services -yritysjärjestelyn. Nokian osakkeenomistajat sekä eri maiden viranomaistahot ovat hyväksyneet kaupan. Ostoprosessin loppuunsaattaminen on tärkeä askel näiden kahden organisaation yhdistämisessä yhdeksi kokonaisuudeksi.

”Toivotamme Nokia Devices and Services -liiketoiminnan tervetulleeksi Microsoft-perheeseen. Nokialaisten mukanaan tuoma mobiiliosaaminen ja -resurssit tulevat edistämään yhtiömme muutosta”, Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella sanoo. ”Keskitymme jatkossakin, yhdessä kumppaneidemme kanssa, tuomaan nopeasti innovaatioita mobiili- ja pilvivetoiseen maailmaan.”

Microsoft Devices Group -liiketoiminnan johtajana tulee toimimaan Nokian entinen pääjohtaja ja toimitusjohtaja Stephen Elop. Hän raportoi toimitusjohtaja Nadellalle. Elop johtaa laajennettua laiteliiketoimintaa, joka koostuu Lumia-älypuhelimista ja -tableteista, Nokia-matkapuhelimista, Xbox- ja Surface-laitteista, Perceptive Pixel (PPI) -tuotteista sekä oheislaitteista. Microsoftille siirtyy toimialan ammattilaisia yli 130 toimipaikassa 50 eri maassa, mukaan lukien tuotantolaitoksia. Niissä suunnitellaan, tuotetaan, markkinoidaan ja myydään monenlaisia innovatiivisia älylaitteita, matkapuhelimia ja palveluita. Osana kauppaa Microsoft ottaa vastatakseen kaikki Nokia-laitteiden voimassa olevat asiakastakuut.

Windows Phone on älypuhelinmarkkinoiden nopeimmin kasvava ekosysteemi, ja sen palkittu laitetarjonta jatkaa kasvamistaan. Vuoden 2013 viimeisellä vuosineljänneksellä Windows Phone ylsi kolmen suosituimman älypuhelinkäyttöjärjestelmän joukkoon, tutkimusyhtiö IDC:n mukaan. Johtavista älypuhelinalustoista Windows Phone kasvoi nopeimmin, 91 %, verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon [1]. Nokian matkapuhelinliiketoiminnan avulla Microsoft tähtää lisäksi edullisempien mobiililaitteiden markkinoille. Markkinat tarjoavat vuositasolla 50 miljardin Yhdysvaltain dollarin mahdollisuudet [2], kun miljardi ihmistä eri puolella maailmaa pääsee tutustumaan ensimmäistä kertaa mobiililaitteisiin ja Microsoftin palveluihin.

Suomesta, jossa on myyty jo yli miljoona Lumia-laitetta, tulee Nokia Devices and Services -kaupan myötä uusi keskittymä Microsoftin maailmanlaajuisessa innovaatiotoiminnassa. Tätä työtä tullaan tekemään Suomessa eri toimipisteissä Espoossa, Oulussa, Salossa ja Tampereella.

Microsoft jatkaa lisäarvon tuottamista ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien avaamista ainutlaatuisten laitteiden kehittämiseksi. Laitekumppaneille, kehittäjille, operaattoreille, tukkureille ja jälleenmyyjille yhtiö tarjoaa alustoja, työkaluja, sovelluksia ja palveluita. Entistä vahvemmalla laite- ja ohjelmisto-osaamisella Microsoft aikoo vahvistaa Windows -laitteiden kysyntää.

Lisätietoja Microsoftin laajennetusta laite- ja palvelutarjonnasta on luettavissa täällä.

Microsoft tarkoittaa tässä yhteydessä Microsoft Corporationia ja sen konserniyhtiöitä, mukaan lukien Microsoft Mobile Oy. Microsoft Mobile Oy kehittää, valmistaa ja myy Lumia-, Asha- ja Nokia X -matkapuhelimia ja muita laitteita.

Lisätietoja Microsoftin liiketoimintaan liittyvistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä annetaan Microsoftin SEC filings -pörssiasiakirjojen kappaleissa ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations” ja “Risk Factors”, mukaan lukien muun muassa yhtiön vuosikertomus (lomake Form 10-K) sekä osavuosikatsaukset (lomake Form 10-Q), joista on saatavilla kopioita Microsoftin sijoittajasuhdeosastolta, p. + 1 800 285 7772 tai Microsoftin Investor Relations -verkkosivuilta.

Kaikki tässä tiedotteessa esitetyt tiedot perustuvat 11. huhtikuuta 2014 vallinneeseen tilanteeseen. Yhtiö ei sitoudu päivittämään mitään lausumia vastaamaan tulevia todellisia tuloksia tai yhtiön odotuksiin liittyviä muutoksia.

[1] IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, helmikuu 2014
[2] Strategy Analytics Inc.

Lisätietoja, vain medialle:
Rapid Response Team, Waggener Edstrom Communications, p. +1 503 443 7070, rrt@waggeneredstrom.com

Microsoft
Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 99 000 työntekijää yhteensä yli 110 maassa. Heinäkuussa 2013 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 77,85 miljardia US dollaria.