Microsoft WebsiteSpark -ohjelma auttaa web-suunnittelijoita menestykseen

Microsoft jatkaa merkittävää panostustaan nuorten ict-yritysten kasvun tukemiseksi. Yhtiö julkisti tänään uuden ohjelman, Microsoft WebsiteSparkin, jonka tarkoituksena on tukea alle 10 hengen web-suunnittelua ja -kehitystä tekevien yritysten liiketoimintaa sekä luoda niille kasvun tueksi kumppaniverkosto. Samalla Microsoft julkisti myös Web Platform Installer 2.0 - ja Windows Web Application Gallery 2.0 -ohjelmistot jatkona Microsoft Web Platformin menestystarinalle. Uusien työvälineiden ja WebsiteSparkin myötä web-ammattilaisilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet luoda rikkaampia ja monipuolisempia web-sisältöjä. WebsiteSpark on uusin tulokas Microsoftin Spark-perheeseen BizSparkin ja DreamSparkin rinnalle, näistä BizSpark on suunnattu uusille ohjelmistoyrityksille ja DreamSpark puolestaan tarjoaa opiskelijoiden käyttöön Microsoftin suunnittelu- ja kehitystyökaluja. WebsiteSpark-ohjelma tarjoaa web-ammattilaisille Microsoftin ohjelmistojen ja työkalujen lisäksi koulutusta ja näkyvyyttä. Ohjelma auttaa myös löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia luomalla kumppaniverkostoja web-ammattilaisten välille sekä tutustuttamalla web-ammattilaiset alan muihin toimijoihin. ”Spark-ohjelmat ovat Microsoftin konkreettinen panostus suomalaisen ohjelmistoalan tukemiseksi. Toimimme usealla eri tavalla uusien IT-yritysten alkutaipaleen helpottamiseksi. Epävakaassa talousilmastossa tällaisille hankkeille on erityinen tarve”, Microsoft Oy:n kehittäjä- ja alustayksikön johtaja Mika Okkola toteaa. BizSparkissa mukana olevan espoolaisen mobiilikommunikaatioyrityksen Zokem Oy:n toimitusjohtajan Ludovic Gaudén mukaan Microsoftin Spark-ohjelmat tuovat erittäin tervetullutta apua tiensä alkutaipaleella oleville pienille yrityksille. ”BizSparkin kautta saimme työkaluja, joita start-upeilla ei koskaan ole tarpeeksi. Ohjelman kautta meillä on lisäksi hyvät mahdollisuudet astua myös kansainväliselle pelikentälle.” Tampereen ammattikorkeakoulussa vuorovaikutteisuuden suunnittelua opiskeleva Teemu Haila puolestaan kehuu DreamSparkia samankaltaisista asioista. ”DreamSparkin voima on siinä, että se madaltaa aloituskynnystä, koska ohjelmaan liittymisen jälkeen kaikki parhaat työkalut ovat koodauspuolella ilmaisia.” Teknistä ja henkistä tukea WebsiteSpark-ohjelmaan voivat liittyä alle 10 hengen web-kehitys ja -suunnitteluyritykset kolmeksi vuodeksi ilman etumaksua. Ohjelmasta poistuessaan yritykset maksavat vain 100 dollarin ohjelmakulun. Ohjelmaan hyväksytyt yritykset pääsevät hyödyntämään seuraavia asioita: · Microsoftin web-suunittelu ja kehitystyökaluja, mukaan lukien kolme Microsoft Visual Studio 2008 Professional Edition -lisenssiä, kaksi Microsoft Expression Web 3 lisenssiä ja yhden Microsoft Expression Studio 3 -lisenssin · Kaksi tuotantolisenssiä Microsoft Windows Web Server 2008:aan tai R2:een (kun tarjolla) ja kaksi tuotantolisenssiä Microsoft SQL Server 2008 Web Editioniin · Kolmannen osapuolen hallintatyökalu web-sivujen hosting-parametrien hallintaan (DotNetPanel) Osallistuvat yritykset saavat myös ammattilaisten koulutusta ja sparrausapua: · Kaksi teknistä ongelmaratkaisutapausta per yritys · Pääsyn yhteisön tuomaan tukeen ohjelma-, hosting- ja muiden ohjelman kumppaneiden kautta · Rajoittamaton pääsy teknisiin uutisryhmiin MSDN:ssä · Rajoittamaton tuki ei-teknisissä kysymyksissä Mukana olevien yritysten osaamista esitellään kootusti WebsiteSparkin virtuaalisessa markkinapaikassa, jonka näkyvyyttä tuetaan Microsoftin markkinointityökaluilla. Markkinapaikan tarkoitus on tutustuttaa yritykset potentiaalisiin asiakkaisiin ympäri maailman. Sivusto avaan osoitteeseen www.microsoft.com/web/websitespark/market myöhemmin syksyllä. WebsiteSparkissa pienet yritykset saavat kehityshankkeisiinsa suoraa apua myös ohjelman globaalin ekosysteemin jäseniltä kuten, Arubalta, Bitrixiltä, Elancelta, Ikoulalta, Peer1:ltä, Stratolta ja UOL:lta. Suomessa ohjelman hosting-kumppanina toimii internet-palvelutarjoaja Nebula Oy. Yhtiön toimitusjohtajan Ville Skogbergin mukaan WebsiteSpark luo merkittäviä mahdollisuuksia niin ohjelmassa mukana oleville pienille yrityksille, mutta myös ohjelman hosting- ja muille kumppaneille. ”Meille tämä on erinomainen mahdollisuus päästä verkottumaan, tutustumaan alan uusiin yrityksiin ja kasvattamaan kokemuksia yhteistyöstä heidän kanssaan. Samalla mekin voimme saada uusia asiakkaita ohjelman yrityksistä ja heidän asiakkaistaan.” Nopeampaa sovellusrakennusta Microsoft Web Platformilla Tänään julkistetun Web Platform Installer 2.0:n myötä kehittäjien on helpompaa asentaa Microsoftin tuotteita ja teknologioita. Se lyhentää latausten monimutkaisuutta ja pitää sisällään mm. uutuudet kuten IIS Media Services -ohjelmiston ja Windows Azure SDK:n. Sen avulla kehittäjät pääsevät käsiksi myös kymmeniin ilmaisiin, avoimella koodilla tehtyihin ja heti käyttöönotettaviin web-sovelluksiin, joiden avulla hei voivat rakentaa omia web-sivuja ja -sovelluksia. Liittyminen WebsiteSpark -ohjelmaan: www.microsoft.com/web/websitespark Microsoft Web Platform -latauspaketti: www.microsoft.com/web