• Oy SEK Ab/

Office 365 saavutti Suomessa miljoonan käyttäjän rajan – yksi Microsoftin nopeimmin kasvaneita ratkaisuja

Office 365 on yksi Microsoftin historian nopeimmin kasvaneista ratkaisuista. Suomessa menestys on ollut erityisen vahvaa niin yrityksissä kuin julkisissa organisaatioissakin, ja palvelulla on jo yli miljoona käyttäjää.

Suomessa siirtyminen pilvipohjaisiin tuottavuusratkaisuihin, mukaan lukien maailman suosituin toimistosovellus Office, on tapahtunut nopeasti, sillä Office 365 lanseerattiin vuonna 2011. Euroopan tilastoviranomaisen Eurostatin mukaan suomalaiset yritykset käyttävät ahkerimmin pilvipalveluita EU:ssa.*

”Office 365 tarjoaa aina ajan tasalla olevat ohjelmat ja ratkaisut, ja tuoreimmat asiakirjat ovat käytettävissä eri laitteilla myös usean käyttäjän kesken. Sama pätee niin kuluttajiin kun erikokoisten organisaatioiden käyttäjiin. Office 365 tarjoaa pienillekin yrityksille suuryritysluokan palvelut”, listaa Microsoftin tuotemarkkinointipäällikkö Harri Mikkanen ratkaisun hyötyjä.

Office 365 tarjoaa myös täysin uudenlaisia palveluja, kuten esimerkiksi Office Delven sekä Office 365 Videon. Uuden sukupolven tiedonhakua edustava Office Delve tarjoaa uusia tapoja löytää relevanttia informaatiota ja mahdollistaa tehokkaamman tiedonjaon läpi organisaation. Delve tuo automaattisesti näkyviin jokaiselle käyttäjälle personoidussa näkymässä juuri hänelle relevantin sisällön.

Delve tunnistaa käyttäjälle olennaisen informaation Office Graph -toiminnon avulla. Office Graph perustuu kehittyneisiin koneoppimistekniikoihin, joiden avulla se tunnistaa ihmisten välisiä suhteita, sisältöjä ja toimintaa kaikkialla Office 365 -ympäristössä. Office Graph hyödyntää sisältöä sähköpostista sekä OneDrive for Business-, SharePoint Online- ja Yammer-palveluista.

Office 365 -videoportaalissa videoiden lajittelu, selaaminen, käsittely ja optimointi on suunniteltu vastaamaan yrityselämän tarpeita. Ratkaisu mahdollistaa videoiden jakamisen turvallisesti kaikille päätelaitteille, mobiililaitteet mukaan lukien.

Joustavuutta ja kustannustehokkuutta

Infra- ja rakennusalan palveluyritys Destia siirsi viestintäpalvelunsa pilveen, kun vanhentunut teknologia vaati päivittämistä. Destian organisaatio on maantieteellisesti hajallaan kiinteissä ja vaihtuvissa työpisteissä, ja erilaisia päätelaitteita käytetään jatkuvasti myös työmailla. Koko henkilöstön tavoitettavuutta haluttiin parantaa, ja pilvi-Officen avulla saatiin kaikille pääsy sähköpostiin. Lisäksi organisaatiossa oli tarve pystyä käymään verkkoneuvotteluja myös ulkopuolisten kanssa.

”Verkkoneuvottelut ovat meillä kovassa käytössä. Entinen ratkaisumme toimi vain talon sisällä, nyt Lync-neuvotteluihin voivat liittyä helposti myös ulkopuoliset. Office 365 -ratkaisu tukee liikkuvaa työtä ja on helppokäyttöinen”, kertoo Destian tietohallintojohtaja Jaana Saarela.

Destian pilvipalvelujen käyttöönotolla haettiin joustavuuden lisäksi kustannustehokkuutta. Saarelan mukaan kustannussäästöjä IT-kuluihin on saatu muun muassa korvaamalla vanha ekstranet-palvelu Sharepoint Online -palveluun toteutetuilla ekstranet-työtiloilla. Ensi vuoden aikana Sharepoint Online -palveluun toteutetaan intranet, ja siinä yhteydessä otetaan käyttöön myös Yammer.

Destiassa pilvipalveluun on oltu tyytyväisiä. ”Yksi merkittävä etu on palveluiden käytettävyys eri päätelaitteilla suoraan internet-yhteydellä, mikä vahvistaa liikkuvan työn tukemista”, Saarela toteaa.

Pilvipalvelulla 40 prosentin säästöt

Euroopan suurin konepajateollisuuden sopimusvalmistaja Fortaco Group muodostettiin Komasin ja Ruukki Engineeringin fuusiona loppuvuonna 2012. Fortacossa koettiin pilvipalvelun olevan ainoa järkevä vaihtoehto kahden yrityksen yhdistyessä nopeassa aikataulussa yhdeksi. Yritys rakensi IT-infransa lähes tyhjästä 20 päivässä saatuaan kilpailuviranomaisten luvan fuusioon.

Fortaco Groupin tietohallintojohtaja Tea Kaivoluotoa ilahduttaa erityisesti Office 365 -palvelun hyvä käytettävyys, varmuus ja huolettomuus.

”Yritysjohto ja myynti ovat meillä liikkuvaista väkeä. Tarvitsemme työkalut, jotka toimivat missä tahansa. Office 365 on nykyaikainen, huoleton ja edullinen. Sitä voi käyttää mistä tahansa, millä tahansa laitteella ilman yrityksen konetta ja verkkoa. Ei palvelimia, ei omia huoltotaukoja, ei mitään perinteistä IT:tä”, Kaivoluoto iloitsee.

Järjestelmien uusiminen on tuonut Fortacolle 40 prosentin säästöt IT-kuluissa. Yhtiön tietohallinnossa työskentelee vain kaksi henkilöä, kun kaikkiaan yritys työllistää 2 300 henkeä Suomessa, Virossa, Puolassa, Unkarissa ja Slovakiassa.

Lisätiedot:

Microsoft

Harri Mikkanen, tuotemarkkinointipäällikkö, Microsoft

harri.mikkanen@microsoft.com, puh. 050 554 1618

Destia

Jaana Saarela, tietohallintojohtaja

jaana.saarela@destia.fi, puh. 040 516 0027

Fortaco Group

Tea Kaivoluoto, tietohallintojohtaja,

tea.kaivoluoto@fortacogroup.com, puh. 050 314 3733

Infograafi O365 -palvelusta:

*Eurostat newsrelease: Cloud computing services used by one out of every five enterprises in the EU28