Pelastusveneet rantautuvat Espoon uimarannoille

Espoon kaupunki, Viisaasti vesillä -kampanja ja vastuullisuudestaan kansainvälistä tunnustusta saanut energiayhtiö Fortum ottavat aktiivisesti kantaa ympäristön hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Eilen Matinkylän uimarannalla järjestetyssä rantatapahtumassa Fortum lahjoitti yhteensä 25 venettä Espoon kaupungin uimarannoille pelastusveneiksi sekä Espoon meripelastusseuralle ja meripartiolaisille opetus-, pelastus- ja harjoittelukäyttöön.

Rantatapahtuman ja lahjoituksen tavoitteena on herättää keskustelua veden ääressä liikkumisen ja ympäristön turvallisuudesta. Samalla pelastusveneiden käyttöä pelastustilanteessa havainnollistettiin pelastusnäytöksin ja -kilpailuin. Kummina tapahtumassa on valtakunnallinen Viisaasti vesillä -kampanja.

”Espoon uimarannoilla ei tällä hetkellä ole pelastusveneitä yleisön käytössä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että pelastusveneillä pelastetaan muutama ihmishenki vuosittain. Esimerkiksi Helsingin 13 uimarannalla on parhaillaan pelastusveneet käytössä ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Tämän lahjoituksen turvin voimme ottaa myös Espoossa pelastusveneet käyttöön”, Espoon kaupungin liikuntatoimen mannerulkoilusta ja uimarannoista vastaava Tapio Taskinen kiittää.

Jotta pelastusveneistä olisi mahdollisimman kauan hyötyä, pidetään pelastusveneet lukittuna valvotun ajan ulkopuolella. Valvojat siirtävät veneet suojaisaan paikkaan rannalla työvuoron päätyttyä ja lukitsevat ne. Aamulla veneet siirretään taas lähemmäksi rantaa. Lisäksi veneet merkitään pelastusveneiksi mahdollisen ilkivallan hillitsemiseksi.

”Rannoilla liikkuvien on tärkeä ymmärtää, että veneiden olemassaolo ja kunnossa pysyminen saattaa pelastaa läheisen hengen”, tähdentää Tapio Taskinen.

Kierrätystä vesiturvallisuuden nimissä

Fortumin ilmastonmuutoksesta ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksista kertovasta mainoskampanjasta jääneet soutuveneet kierrätetään järkevästi ja vastuullisesti.

”Olemme espoolainen yritys ja haluamme toimia konkreettisesti kotikaupunkimme tulevaisuuden ja viihtyisyyden parantamiseksi. Halusimme olla mukana edistämässä Espoon uimarantojen ja espoolaisten turvallisuutta ja siksi lahjoitimme 15 venettä paikallisille uimarannoille pelastusveneiksi. Lisäksi lahjoitimme 8 venettä Espoon Meripartiolaisille opetusveneiksi sudenpennuille ja vartiolaisille harjoittelu- ja yhteysveneiksi sekä Espoon meripelastusseuralle 2 venettä tehokkaaseen ja tärkeään käyttöön. Lahjoitus on konkreettinen esimerkki halusta olla läsnä ihmisten jokapäiväisessä elämässä, Fortum Marketsin myyntijohtaja Jussi Ojanen kertoo hankkeen taustoista.

Viisaasti vesillä -vesiturvallisuuskampanjan teemana on ”Älä jätä aivoja narikkaan”. Tavoitteena on muistuttaa, että jokaisen vesillä liikkujan tulee kantaa vastuu omista tekemisistään mutta myös toisten turvallisuudesta. Tänä vuonna kesäkuun puoleen väliin mennessä on hukkunut yhteensä jo 64 henkeä. Viime vuonna vastaava luku oli 32.

Lisätietoja
Espoon kaupungin liikuntatoimi, liikunnansuunnittelija Tapio Taskinen, puh 09-8165 2118 Fortum Markets Oy, myyntijohtaja Jussi Ojanen, puh 050-4536 801
Viisaasti vesillä -kampanja, www.viisaastivesilla.fi

Fortum