SAGA Leivinpaperi mukana ratkaisemassa ruokahävikin ongelmaa

Ruokahävikki vähenee pienillä arjen teoilla

Suomessa heitetään vuosittain ruokaa roskiin 24 kiloa henkilöä kohden. Koko ravitsemusalan yhteenlaskettu ruokahävikki on noin 335–460 miljoonaa kiloa vuodessa. Määrä on noin 10–15 prosenttia kaikesta kulutetusta ruoasta. Pienillä arjen teoilla ruokahävikkiä on mahdollista pienentää niin kotitalouksissa kuin suurtalouskeittiöissäkin.

Nelihenkisen perheen kukkaroon ruokahävikki tekee vuosittain noin 500 euron loven.* Ruokahävikkiä on mahdollista pienentää joka kodissa pienillä arjen teoilla. Helppo niksi on esimerkiksi vuorata uuniruokia tehdessä vuoka SAGA Leivinpaperilla, jolloin ruoka ei tartu vuoan reunoihin ja kaikki ruoka päätyy lautaselle.

”Suomalaisperheissä tehdään vuokaruokia vähintään joka toinen viikko. Ilman leivinpaperia noin lusikallinen ruokaa tarttuu kiinni vuoan reunoihin ja menee hukkaan. Vuodessa perheeltä jää syömättä 26 ruokalusikallista, ja jos Suomen 2,5 miljoonassa kotikeittiössä menee saman verran ruokaa hukkaan, on kyse 65 miljoonasta lusikallisesta, eli noin 1,3 miljoonasta kilosta ruokaa. Pienillä arjen teoilla on siis iso vaikutus”, toteaa SAGAn markkinointijohtaja Jenni Kujala.

Metsä Tissuelta ratkaisu suurtalouskeittiön ruokahävikkiin

Metsä Tissue on vastannut osaltaan ruokahävikkiongelmaan kehittämällä laitoskeittiöiden tarpeisiin uudenlaisen ruoanlaittopaperin, joka auttaa pienentämään ruoan valmistus- ja tarjoiluhävikkiä. SAGA Vuokapaperia testattiin aidoissa laitoskeittiöolosuhteissa vuosien 2010–2011 aikana yhteistyössä Lahden kaupungin ateriapalveluista vastaavan Lahden Aterian kanssa.

Pilottiprojektin aikana Lahden Ateriassa laskettiin, että esimerkiksi lasagnea meni päivää kohti 450 kg vähemmän roskiin. Raaka‐ainekuluissa säästettiin 1 350 euroa, kun raaka-aineitten hinnaksi laskettiin kolme euroa kiloa kohti. Paperin käyttö pienensi valmistus- ja tarjoiluhävikkiä, koska ruoka ei kuivunut kypsennyksessä vuoan reunoille, vaan lähes kaikki ruoka saatiin käyttöön. Kaikkiaan ruokahävikki laski pilottiprojektin aikana puoleen aiemmasta.

”Tällä hetkellä vuokapaperia käytetään tilanne- ja ruokakohtaisesti Lahden Aterian 15 tuotanto- ja 58 palvelukeittiössä. Keittiömme valmistavat päivittäin aterian 20 000 asiakkaallemme”, toteaa ruokapalvelusuunnittelija Aune Sahiluoto Lahden Ateriasta.

”SAGA Vuokapaperi on käytössä tai kokeilussa jo useassa suurtalouskeittiössä Suomessa ympäri maan. Olemme esitelleet vuokapaperikonseptiamme alustavasti myös Keski-Euroopan markkinoilla”, kertoo Jenni Kujala.

SAGAn vinkit kotitalouksille ruokahävikin torjuntaan:

1. Vuoraa vuoat ja pellit SAGA Leivinpaperilla aina vuokaruokia tehdessäsi.
Vähennät samalla kertaa ruokahävikkiä ja tiskiä – säästät ruokaa, energiaa ja omaa työmäärääsi. Estät myös astioitasi kulumasta ja naarmuuntumasta.

2. Sujauta SAGA Leivinpaperi myös piirakkavuokaan.
SAGA Leivinpaperi kannattaa laittaa piirakkavuokaan niin makeille kuin suolaisillekin leivonnaisille. Säästät yhden työvaiheen, kun vuokaa ei tarvitse voidella ja jauhottaa, leivonnaiset eivät jää reunoista tai pohjasta kiinni vuokaan ja tiskaaminenkin käy käden käänteessä. Paperin avulla saat myös siirrettyä leivonnaiset ehjinä erilliselle tarjoilualustalle.

3. Ehkäise hävikkiä suojaamalla ja säilyttämällä ruoka oikein.
Suojaamalla ruoat säilytyksen aikana SAGA Tuorekelmulla tai Foliolla estät hajuja, makuja ja bakteereja leviämästä ja ruokaa joutumasta jätteeksi. Tuorekelmu pitää vihannekset, leikkeleet, juustot ja leivonnaiset tuoreina ja estää hajujen ja makujen tarttumisen ruoka-aineista toisiin. Monikäyttöinen ja ilmatiivis tuorekelmu on itsestään tarttuvaa, joten sitä on myös näppärä käyttää.

4. Pakkaa mukaan terveelliset välipalat.
Iso osa kotitalouksissa pois heitetystä ruoasta on hedelmiä, leipää, juustoa ja lihaa. Herkkuja, joista loihtii hyvät eväät niin perheen pienimmille kuin varttuneemmillekin. Ota tavaksi pakata eväät iltaisin valmiiksi SAGA Eväspussiin ja nappaa ne mukaan aamulla lähtiessäsi. Vältät myös helpommin kiusauksen ostaa herkkuja kesken pitkän päivän.

5. Pakasta ylimääräinen ruoka myöhemmin nautittavaksi.
Suomalaiset heittävät pois valmistamaansa ruokaa. Yleisin syy on se, että ruokaa tuli tehtyä liikaa. Ylimääräinen ruoka kannattaa pakastaa myöhempää käyttöä varten, ja myös monet kypsentämättömät raaka-aineet voi pakastaa. Pakastaessa kannattaa käyttää SAGA Leivinpaperia välilehtenä esimerkiksi lihan ja kalan välissä. Näin saat otettua sulamaan aina tarvitsemasi määrän, vaikkapa vain kaksi pihviä. SAGA Eväspussi soveltuu myös lyhytaikaiseen pakastamiseen, ja pussiin voi näppärästi kirjoittaa sisällön sekä päivämäärän.

Metsä Tissuen SAGA on mukana Kuluttajaliiton järjestämässä valtakunnallisessa Hävikkiviikossa 7.–13.9.2015 (viikko 37). Hävikkiviikko-kampanjan tarkoitus on kiinnittää huomiota ruokahävikkiin ja kannustaa vähentämään hävikin määrää tuotannon ja kulutuksen kaikissa eri vaiheissa.

* Lähde: MTT

Lisätiedot:

Jenni Kujala, markkinointijohtaja, Baking & Cooking, Metsä Tissue, puh. 044 590 5352, jenni.kujala@metsagroup.com