• Oy SEK Ab/

Sairaalaklovnit avasivat 10-vuotisjuhlat punanenärusettiluistelulla Helsingin Jääpuistossa

Sairaalaklovnitoimintaa pian kaikissa Suomen yliopistollisissa sairaaloissa

Sairaalaklovnit ry juhlii tänä vuonna 10-vuotista taivaltaan. Juhlavuoden myötä klovnitoiminta laajenee Ouluun ja näin Sairaalaklovnit toimivat kaikissa Suomen yliopistollisissa sairaaloissa. Toimintavuosiensa aikana yhdistys on tehnyt pelleilystä vakavasti otettavaa työtä ja ilahduttanut lähes 300 000 lapsipotilasta ja heidän läheisiään.

Sairaalaklovnit ry:n toiminta käynnistyi Helsingissä vuonna 2001. Sen toi Suomeen Sairaalaklovnit ry:n taiteellinen johtaja Lilli Sukula-Lindblom, joka tutustui sairaalaklovneriaan opiskellessaan syksyn 2000 Fulbright stipendiaattina lBig Apple Circusissa Yhdysvalloissa. ”Halusin opiskella jotakin jossa ammattiosaamistani voitaisiin tuoda myös sairaaloissa oleville potilaille ja hedän omaisilleen”, hän kertoo. Kymmenessä vuodessa sairaalaklovnit ovat kohdanneet lähes 300 000 lasta ja heidän vanhempiaan.

Yhdistyksen 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Helsingin Rautatientorin Jääpuistoon oli saapunut kymmeniä klovnitohtoreita ympäri Suomen. "Meitä näkee yleensä vain sairaaloissa ja nyt juhlavuotenamme haluamme tulla tutuiksi ihmisille myös sen ulkopuolella ", Sukula-Lindblom, klovninimeltään Tri Rockenfaller kertoo.

Tänä vuonna sairaalaklovnitoiminta on tarkoitus aloittaa valmistelut toiminnan käynnistämiseksi Oulun yliopistollisessa sairaalassa. "Yhdistys pyrkii kouluttamaan tänä vuonna uuden ryhmän klovneja Oulun seudulle. Oulu on viimeinen Yliopistollinen sairaala, jossa klovnit eivät vielä toimi, joten on erityisen hienoa saada heidät mukaan näin juhlavuonna”, kertoo Sairaalaklovnit ry:n hallituksessa vaikuttava Mikael Jungner.

Toiminnan laajentuessa haasteet sen rahoittamiseksi lisääntyvät. Talouden taantuma on ollut myös Sairaalaklovnit ry:n päänvaiva ja koko toiminta on ollut jopa lakkautusuhan alla. Juhlavuonna yhdistys pyrkii turvaamaan toiminnan jatkuvuuden muun muassa etsimällä uusia yhteistyökumppaneita ja aloittamalla varainkeruun. ”Kaikki voivat nykyään liittyä yhdistyksen jäseniksi ja osoittaa näin tukea tälle työlle. Syksyllä saatu rahankeräyslupa mahdollistaa avoimen varainkeruun. Haluamme, että kaikille tukijoillemme jää iloinen mieli siitä, että he ovat  mahdollistamassa tätä tärkeää työtä.", toteaa Jungner.

Estraadina sairaala

Vuosien aikana sairaalaklovnitoiminta on vakiinnuttanut asemansa Suomen sairaaloissa ja yhdistyksen toiminta on laajentunut Helsingin yliopistollisen sairaalan lisäksi myös Turun, Tampereen ja Kuopion yliopistollisiin sairaaloihin sekä Lahden Keskussairaalaan ja nyt siis Ouluun.

Työssä on mukana 29 työlleen omistautunutta ja koulutettua klovnitohtoria. "Useimmat klovneistamme ovat pohjakoulutukseltaan näyttelijöitä. Sairaalaympäristö näyttämönä vaatii lisäksi oman koulutuksen. Klovnien on aistittava herkästi hoitohuoneen tunnelmat sekä tunnettava esimerkiksi sairaalan hygieniasäännöt", Sukula-Lindblom painottaa.

Työ ei saa häiritä tai rasittaa sairaalaosaston toimintaa, vaan tavoitteena on tukea ja auttaa myös sairaalahenkilökunnan työtä. "Myös henkilökunta nauttii, kun lapset ja perheet nauravat. Klovnien vierailu osastoilla tuo arkeen aina jotain kivaa ja positiivista, jota odottaa", Helsingin Lastenklinikan osastonhoitaja Annika von Schantz kertoo.

Arkkiatri avasi juhlaluistelun

Juhlatilaisuuden avasi arkkiatri Risto Pelkonen, joka kertoi Sairaalaklovnien työn merkityksestä lapsipotilaiden hyvinvoinnille. Vuonna 2010 Pelkonen oli myöntämässä  Sairaalaklovnit ry:lle myös ensimmäistä Terveyttä taiteesta -palkintoa. "Sairaalahenkilökunnan arvostus ja molemminpuoleinen luottamus ovat merkittävä kunnianosoitus työllemme, Sukula-Libdblom kertoo.

Klovnirusettiluistelun juonsi näyttelijä Maria Sid. Hänen lisäkseen estradilla nähtiin muun muassa Helsingin Taitoluisteluklubin lasten muodostelmaluisteluryhmä MiniMints sekä laulaja Kisu Jernström.

Lisätietoja:

Aino Viertola, toiminnanjohtaja, puh. 040 534 7079, aino@sairaalaklovnit.fi

www.sairaalaklovnit.fi
www.facebook.com/sairaalaklovnit

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat artistit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa pieniä potilaita ja heidän omaisiaan. Klovnitohtorit saavat lapset hetkeksi unohtamaan sairautensa ja antavat luvan hyvälle mielelle, vapauttavalle naurulle ja hulluttelulle keskellä sairaalan arkipäivää.

Sairaalaklovnit ry on perustettu vuonna 2001. Tällä hetkellä yhdistyksellä on toimintaa lastenosastoilla viidellä paikkakunnalla; Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Lahdessa. Sairaaloissa toimii yhteensä noin kolmekymmentä sairaalaklovnia.