Suomalaiskokin kohtalo ratkeaa huomenna

Helsinkiläisen keittiömestarin Matti Jämsenin, 31, kahden vuoden harjoittelu huipentui tänään Ranskan Lyoniin kokkien MM-kisoissa Bocuse d’Orissa. Jämsen aloitti kisaurakkansa kello 9.50 paikallista aikaa, jonka jälkeen hänellä oli viisi tuntia 35 minuuttia aikaa taiteilla 12 vati- ja kaksi lautasannosta. Kilpailun voittaja ratkeaa huomenna.

Kilpailuteeman kantavina elementteinä olivat suomalainen design ja ruokaosaaminen, jossa ainutlaatuinen kilpailuvati näytteli suuren roolin. Kilpailuvati koostuu kahdesta eri kilpailuvadista, yksi vati kalalle, ja yksi vati lihalle.  Tutustu tähän täysin ainutlaatuiseen kilpailuvatiin videon kautta.

Kilpailuvadin suunnittelivat ja toteuttivat seuraavat suomalaiset huippumuotoilijat sekä elektroniikka- ja metallialan osaajat: Pekka Paikkari (design), K. Suilo Oy (valmistus ja testaus), Heikki Laine (tekninen suunnittelu) ja Saarikorpi Design (kultaseppä).

Ranskalaisen keittiömestarin Paul Bocusen mukaan nimetty Bocuse d'Or -kilpailu on järjestetty vuodesta 1987 lähtien. Suomi osallistuu maailman arvostetuimpaan ruoanvalmistuskilpailuun jo kymmenettä kertaa ja paras sijoitus on vuodelta 1999, jolloin Michael Björklund sijoittui viidenneksi. Suomessa Bocuse d´Or -toiminnan taustalla on Gastronomie Finlande -säätiö.

Lisätietoja:
Gastronomie Finlande -säätiö
Bocuse d’Or –tiimin vetäjä Jarmo Vähä-Savo
p. 050 337 5410, jarmo.vaha-savo@royalravintolat.com

Kuva ja haastattelupyynnöt:
Sari Mattila
p. 040 738 7780, sari.mattila@gastronomiefinlande.fi

Kilpailuvadin esittelyvideo: http://www.bocusedor.fi/bocusedor/index.php?k=18366

www.bocusedor.fi

www.bocusedor.com

www.gastronomiefinlande.fi

Bocuse d’Or -tiimin pääyhteistyökumppanit ovat Unilever Foodsolutions ja Outokumpu. Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Arvo Kokkonen, Electrolux Professional, Chef Votkin´s, Farmos, France & fromanges, Gourmet Gruppen, Rougié, Hejco, Ravintolakoulu Perho, Kalatukku E.Eriksson, Laurentia, Villeroy & Boch, Metos, Primulator, Reinin Liha, Tallink Silja, Upo Kodinkoneet, Vihannespörssi, Waudeville, Wihuri Aarnio, Metro-Tukku.