• Oy SEK Ab/

Suomalaisopiskelijat pääsevät kansainvälisen ohjelmistokilpailun finaaliin Etelä-Koreaan

Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin yliopiston opiskelijoiden joukkue voitti Microsoftin teknologiakilpailu Imagine Cupin Suomen-finaalin. Kansainvälinen loppukilpailu järjestetään elokuussa Etelä-Koreassa, ja sen pääpalkintona on 25 000 dollaria.

Microsoft järjestää tänä vuonna viidettä kertaa peräkkäin opiskelijoille suunnatun, haastavan Imagine Cup -teknologiakilpailun. Kilpailu käydään yhdeksässä sarjassa teemalla "Imagine a world where technology enables a better education for all." Mukaan kilpailuun lähti maailmanlaajuisesti yli 100 000 opiskelijaa, ja Suomesta kilpailuun rekisteröityi lähes 100 opiskelijaa. Suomen semifinaali käytiin Software Design -sarjassa 25.4.2007 neljän joukkueen välillä. Suomen semifinaalin voittajajoukkue lähtee elokuussa kansainväliseen finaaliin Etelä-Koreaan.

Suomen semifinaaliin voitti joukkue Collaborative Lecture, jonka jäsenet ovat Aleksanteri Aaltonen, Ferrix Hovi, Jyry Suvilehto ja Pyry Åvist Teknillisestä korkeakoulusta ja Helsingin yliopistosta. Opiskelijoita oli pyydetty luomaan Microsoftin teknologiaa ja .NET -teknologiaa hyväksi käyttävä sovellus. Voittajajoukkueen ideoiman Collaborative Lecture -sovelluksen avulla tuodaan interaktiivisuutta perinteiseen yksisuuntaiseen opetustilanteeseen. Sovelluksen kautta opiskelijat voivat seurata esityksen sisältöä omalta tietokoneeltaan (tai puhelimestaan) ja samalla kommunikoida sekä luennoitsijan että muiden opiskelijoiden kanssa esittämällä kysymyksiä, äänestämällä esitettyjen kysymysten puolesta tai vastaan sekä vastaamalla opettajan esittämiin kyselyihin. Sovelluksen käyttömahdollisuudet eivät rajoitu pelkästään koulumaailmaan, vaan mahdollisuuksia löytynee myös yritysmaailman koulutuskäytössä. Voittajajoukkueen lähtee esittelemään sovellustaan elokuussa Souliin, Etelä-Koreaan ja kamppailemaan erittäin kovatasoisessa kansainvälisessä finaalissa 25 000 dollarin rahapalkinnosta.

Kilpailun tuomaristo muodostui suomalaisen it-alan ja ohjelmistokehityksen asiantuntijoista. Tuomareina toimivat principal consultant Aali Alikoski Avanade Finlandista, partneri Ahti Haukilehto FC Sovelto Oy:stä, professori Heikki Saikkonen Teknillisestä korkeakoulusta, johtaja Ismo Suikkanen Microsoftilta sekä toimitusjohtaja Pirkko Jokinen 2ndhead Oy:stä. Töiden arvioinnissa painotettiin ongelman määrittelyä, ongelman ratkaisua, innovatiivisuutta, teknistä toteutusta sekä itse esitystä.

”Kilpailu oli tänä vuonna tasokas, mutta voittajajoukkue erottui selkeästi. Imagine Cup on hyvä mahdollisuus opiskelijoille tutustua konkreettisesti Microsoftin teknologioihin ja ennen kaikkea soveltaa niitä käytännössä. Uskon, että tämä valmistaa opiskelijoita myös työelämään ja antaa oikean kuvan siitä, kuinka ohjelmistojamme voi käyttää innovatiivisesti uusiin sovelluksiin”, sanoo Kehittäjä- ja alustayksikön johtaja Ismo Suikkanen Microsoftilta.

Kilpailussa toiseksi sijoittui joukkue CodeGrader, jota edustivat Kimmo Kolehmainen, Seppo Kyynäräinen ja Teemu Reisbacka Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Heidän ideoiman sovelluksen avulla opiskelijat voivat palauttaa koodipohjaisia harjoitustöitä, kommentoida ja arvostella muiden koodeja, tutustua harjoitusten oikeisiin vastauksiin sekä nähdä omien koodiharjoitustensa arvostelut. Kolmanneksi tulivat Lappeenrannan teknillisen yliopiston Adaptive Learning -joukkue eli Anssi Jääskeläinen, Jan Zahradnik ja Tommi Kallonen. Adaptive Learning -sovelluksen avulla vieraita kieliä voi opiskella hauskan pelin muodossa sekä harjoitusten että tasotestien muodossa. Neljänneksi tuli joukkue nimeltä Note tool, jonka muodostivat Kirsi Hyytiäinen, Janne Pylvänäinen ja Juha Kortelainen niin ikään Lappeenrannasta. Joukkueen sovelluksella online-opiskelumateriaaleista voi kerätä parhaita paloja muistiinpanoihin.