Suomalaissäveltäjä ehdolla palkinnonsaajaksi Hollywoodissa

Suomalainen säveltäjä ja muusikko Petri Alanko sävelsi taustamusiikin Remedy Entertainment Oy:n tekemään ja Microsoft Game Studios:n julkaisemaan Alan Wake –peliin, joka julkaistiin Xbox 360 –pelikonsolille toukokuussa. Alangon luoma musiikkimaailma sai viime viikolla lisää kansainvälistä tunnustusta, kun Alanko nimettiin yhdeksi Hollywood Music in Media Awards -voittajaehdokkaista. Palkintokategoria on nimeltään "Original Score - Video Game". Lopulliset palkinnonsaajat julkistetaan gaalaillassa Hollywoodissa marraskuun 18. päivä.

"Ehdokkuus tuli täytenä yllätyksenä", kertoo Petri Alanko. "Kuultuani uutisen tekstasin oitis Remedyläisille. Tuntuuhan se ihan helkkarin hyvältä saada tunnustusta ns. isoilta markkinoilta ja viihteen alkulähteiltä, - että ikään kuin olisi tehnyt jotain todella oikein. Tapahtumassa on sen verran kovia äijiä ehdolla, että ainakin tietää kisanneensa, ja jos häviää, häviää oikeille ammattilaisille."

Perinteinen muusikon tausta

Ennen pelimusiikin sävellystä Alanko on tehnyt paljon perinteistä muusikon työtä: "Kotimaassa muusikon ja säveltäjän osa on se perinteinen 'leipä on palasina maailmalla', joten olen vuosien kuluessa tehnyt monenlaista juttua, soitellut bändeissä, sävellellyt tilaustöitä, tehnyt mainoksia ja ääniefektejä, ihan kaikkea. Lisäksi sydämessä on aivan erityisen hellä ja lämmin paikka klubimusa-skenelle, ja työn alla on ainakin vuoden ajan ollut parikin albumikokonaisuutta, ja jo pari vuotta sitten julkaistu DJ Orkidean Metaverse-albumihan sai aika railakkaita arvosteluita ympäri maailman alan lehdistössä. Aikataulut ovat tupanneet venymään, sillä muut tekijät ovat olleet kiireisiä. Seuraavaksi taitaa ehtiä ulos Slusnik Lunan 'Sun 2010'" valottaa Petri Alanko menneisyyttä ja hieman tulevaakin.

Työrupeama Alan Waken parissa pitkähkö mutta mielenkiintoinen

"Itse musiikin tekeminen oli helppoa Alan Waken tapauksessa. En oikeastaan ole koskaan kärsinyt ns. 'writer's blockista', sillä tuntuu siltä, että päässä soi koko ajan”, Petri Alanko kertoo. ”Huomasin kuitenkin, että Remedyltä saatu briiffaus ja oheismateriaali suorastaan siivitti mielikuvitusta. Käytännössähän peliin säveltäminen ei oikeastaan eroa normaaleista tilaussävellystöistä, paitsi ehkä hivenen huolellisemmin tulee paneuduttua asiaan. Johtuen vuorovaikutuksesta pelin ja pelaajan välillä ainoatakaan puolivillaista sävellystä ei saa päästää käsistään”, Alanko selittää.

Laatutuotantoa

Remedyn talousjohtaja Mika Reini kommentoi: "Remedy tähtää tuotteissaan kokonaisvaltaiseen laatuun ja kokemukseen. Petri Alangon sävellysten lisäksi Alan Wake -pelissä kuullaan kappaleita myös mm. Roy Orbisonilta, David Bowielta sekä Poets Of The Fall:lta. Se, että Petrin osaaminen ja työpanos arvostetaan maailmalla näinkin korkealle, kertoo siitä, että Suomestakin löytyy osaamista. Olemme erittäin tyytyväisiä Petrin kädenjälkeen ja toivomme, että tämä poikii hänelle uusia mielenkiintoisia työmahdollisuuksia."

Alan Wake -peli julkaistiin yksinoikeudella Microsoftin Xbox 360 -pelikonsolille toukokuussa 2010. Lisää Petri Alangon musiikkia on myös kuultavissa pelin viimeisimmässä ladattavassa lisäosassa "The Writer", joka julkaistiin 12.10.2010. Lisäosa on saatavilla vain Xbox LIVE -verkkopalvelusta.

Lisätietoja:

Xbox 360-konsolista, Xbox LIVEstä ja Alan Wakesta, sekä videoita ja kuvia pelistä löytyy osoitteesta http://www.xbox.com/alanwake/ ja http://edelmanadmin.psni.com/public/AlanWake/TheWriter/

Petri Alanko: pete@petrialanko.net, http://twitter.com/peppepappa/, http://www.petrialanko.net/

Remedy Entertainment: http://www.remedygames.com/

Xbox 360

Xbox 360 on korkealuokkainen kodin viihde- ja videopelijärjestelmä. Tämän vuoden joulumarkkinoille Xbox 360 uudistaa Kinectin myötä täydellisesti sosiaalisen pelaamisen ja kodin digitaalisen viihteen käsitteen - ilman ohjaimia. Xbox 360:n kautta pääsee nauttimaan parhaista ja laajimmista peleistä, DVD-elokuvista ja Zune-videovuokraamon suoratoistoelokuvista, musiikista ja valokuvista. Olohuoneen viihdekeskuksena Xbox 360 sulauttaa yhteen lyömättömän sisällön ja johtavan sosiaalisen verkoston, 25 miljoonan käyttäjän maailmanlaajuisen Xbox LIVE -palvelun. Lisätietoja Xbox 360 -viihdekeskuksesta löytyy osoitteesta http://www.xbox.com/.