Suomelle uusi Bocuse d'Or -edustaja

Mika Palonen edustaa Suomea seuraavissa Bocuse d’Or -kilpailuissa. Gastronomie Finlande -säätiö järjesti lauantaina karsinnan, jonka voittaja Palonen edustaa Suomea Brysselissä Bocuse d’Or Euroopan-mestaruuskilpailussa 2012 ja Lyonissa Bocuse d’Or -loppukilpailussa 2013.

Kutsukilpailussa keittiömestari Mika Palonen (Villa Störsvik) ja keittiöpäällikkö Matti Jämsen (G. W. Sundmans) valmistivat kymmenelle hengelle liha- ja kalaruoan. Pakollisina raaka-aineina olivat häränfile ja kateenkorva sekä lohi. Karsinnan ylituomari, keittiömestari Jarmo Vähä-Savo piti kilpailua hyvin tasaisena.

- Palonen tuli vapautuneena yllättäjänä kilpailuun ja teki hyvän työn. Maku ratkaisi valinnan, Vähä-Savo kertoo.

Palosen strategia keskittyä makuihin toimi:

- Keskityin makuihin, koska tiesin että tekniikassa en pärjää kilpakumppanille, joka on harjoitellut kaksi vuotta. Maku oli tärkeämpi kuin visuaalisuus. Pääraaka-aineiden kastikkeet ovat tärkeitä kilpailussa, joten keskityin niihin, Palonen sanoo.

Vuoden kokiksi vuonna 2010 valittu Palonen on valmis uusiin koitoksiin.

- Voitto oli yllätys, kaikki pitää miettiä uudestaan. Edustuspaikka on hieno tilaisuus, Bocuse d’Or on ”grande kilpailu”. Minulla on hyvä kilpailudraivi päällä, Palonen toteaa.

Tuoreen Bocuse d’Or -edustajan harjoittelu alkaa ajatustyöllä. Tekniikkaan ja yksityiskohtiin hän pääsee paneutumaan, kun saadaan pystyyn harjoituskeittiö.

Palosen valmentajana työskentelee hänen pitkäaikainen työparinsa, keittiömestari Henry Tikkanen. Tikkanen edusti Suomea Bocuse d’Or -kilpailussa vuonna 2003 sijoittuen kymmenenneksi. Valmennustiimiä täydentävät keittiömestarit Filip Langhoff ja Petteri Luoto. Suomen joukkueen tuomarin tehtävän ottaa keittiömestari Pekka Terävä Ravintola Olosta. Joukkueen johtajana jatkaa Jarmo Vähä-Savo.

Suomen Bocuse d’Or -organisaatiosta vastaa Gastronomie Finlande -säätiö. Karsintakilpailun tuomaristossa olivat Jarmo Vähä-Savon lisäksi Suomea aiemmin Bocuse d’Or -kilpailussa edustaneet keittiömestarit Antti Vahtera, Filip Langhoff, Juha Niemiö ja Henry Tikkanen.

Yhteystiedot:

Suomen Bocuse d’Or –edustaja Mika Palonen 050 572 2210

Gastronomie Finlande –säätiön johtaja Sari Mattila 040 738 7780

Yrityksestä

Viestintä on muutoksen tilassa. Perinteiset kommunikaation keinot eivät enää riitä. SEK tarjoaa sekä nykyaikaista viestintää että markkinointi-PR:ää, koska molempia tarvitaan vaikuttavan ja erottuvan viestinnän aikaan saamiseksi.