Suomelle uusi Bocuse d'Or -edustaja

Mika Palonen edustaa Suomea seuraavissa Bocuse d’Or -kilpailuissa. Gastronomie Finlande -säätiö järjesti lauantaina karsinnan, jonka voittaja Palonen edustaa Suomea Brysselissä Bocuse d’Or Euroopan-mestaruuskilpailussa 2012 ja Lyonissa Bocuse d’Or -loppukilpailussa 2013.

Kutsukilpailussa keittiömestari Mika Palonen (Villa Störsvik) ja keittiöpäällikkö Matti Jämsen (G. W. Sundmans) valmistivat kymmenelle hengelle liha- ja kalaruoan. Pakollisina raaka-aineina olivat häränfile ja kateenkorva sekä lohi. Karsinnan ylituomari, keittiömestari Jarmo Vähä-Savo piti kilpailua hyvin tasaisena.

- Palonen tuli vapautuneena yllättäjänä kilpailuun ja teki hyvän työn. Maku ratkaisi valinnan, Vähä-Savo kertoo.

Palosen strategia keskittyä makuihin toimi:

- Keskityin makuihin, koska tiesin että tekniikassa en pärjää kilpakumppanille, joka on harjoitellut kaksi vuotta. Maku oli tärkeämpi kuin visuaalisuus. Pääraaka-aineiden kastikkeet ovat tärkeitä kilpailussa, joten keskityin niihin, Palonen sanoo.

Vuoden kokiksi vuonna 2010 valittu Palonen on valmis uusiin koitoksiin.

- Voitto oli yllätys, kaikki pitää miettiä uudestaan. Edustuspaikka on hieno tilaisuus, Bocuse d’Or on ”grande kilpailu”. Minulla on hyvä kilpailudraivi päällä, Palonen toteaa.

Tuoreen Bocuse d’Or -edustajan harjoittelu alkaa ajatustyöllä. Tekniikkaan ja yksityiskohtiin hän pääsee paneutumaan, kun saadaan pystyyn harjoituskeittiö.

Palosen valmentajana työskentelee hänen pitkäaikainen työparinsa, keittiömestari Henry Tikkanen. Tikkanen edusti Suomea Bocuse d’Or -kilpailussa vuonna 2003 sijoittuen kymmenenneksi. Valmennustiimiä täydentävät keittiömestarit Filip Langhoff ja Petteri Luoto. Suomen joukkueen tuomarin tehtävän ottaa keittiömestari Pekka Terävä Ravintola Olosta. Joukkueen johtajana jatkaa Jarmo Vähä-Savo.

Suomen Bocuse d’Or -organisaatiosta vastaa Gastronomie Finlande -säätiö. Karsintakilpailun tuomaristossa olivat Jarmo Vähä-Savon lisäksi Suomea aiemmin Bocuse d’Or -kilpailussa edustaneet keittiömestarit Antti Vahtera, Filip Langhoff, Juha Niemiö ja Henry Tikkanen.

Yhteystiedot:

Suomen Bocuse d’Or –edustaja Mika Palonen 050 572 2210