HARTWALL UPCIDER ALKUVUODEN MENESTYSTUOTE

Report this content

HARTWALL UPCIDER ALKUVUODEN MENESTYSTUOTE Hartwall säilytti alkuvuonna asemansa Suomen johtavana panimoalan toimijana 45,0 prosentin (44,6 %) kokonaismarkkinaosuudella. Hartwall oli markkinajohtaja sekä alkoholipitoisissa (45,4 %:n markkinaosuus) että ei- alkoholipitoisissa juomissa (44,5 %:n markkinaosuus). Panimoalan kokonaismyynti säilyi tammi-huhtikuussa viime vuoden tasolla ollen yhteensä 240,9 miljoonaa litraa (240,2 milj.l.). Hartwallin asema vahvistui varsinkin siiderissä. Yhtiön vuodenvaihteessa markkinoille tuoma Hartwall Upcider on neljän ensimmäisen myyntikuukauden aikana saavuttanut 30,8 %:n markkinaosuuden. Samanaikaisesti alan siiderimyynti kasvoi 18,5 prosenttia. Hartwallin siiderimyynti kasvoi 85,5 % yhteensä 4,1 miljoonaan litraan verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna. Alan kokonaismyynti oli tammi-huhtikuussa 13,3 miljoonaa litraa (11,2 milj.l.). Myös Hartwallin virvoitusjuomatuoteryhmä jatkoi kasvuaan. Hartwallin kokonaismarkkinaosuus Suomen virvoitusjuomamarkkinoista oli 43,5 %. Hartwallin omien virvoitusjuomamerkkien markkinaosuus oli alkuvuonna 23,6 % ja PepsiCo Inc'in tuotteiden markkinaosuus 19,9 %. Kaikkiaan Hartwall myi virvoitusjuomia 38,2 miljoonaa litraa (36,8 milj.l.). Kivennäisvesisegmentissä Hartwall kasvatti markkinaosuuttaan 49,9 prosenttiin (46,7 %). Hartwall myi kivennäisvesiä yhteensä 8,8 miljoonaa litraa (7,7 milj.l.). Oluissa Hartwall menetti tammi-huhtikuussa markkinaosuuksia 1,6 %-yksikköä mutta säilytti 46,6 prosentin markkinaosuudellaan asemansa Suomen suurimpana oluenvalmistajana. Oluen kulutus maassamme laski samana ajanjaksona 1,8 %. Hartwall myi alkuvuonna olutta 54,6 miljoonaa litraa (57,6 milj.l.). Long drink -markkinat Suomessa pienentyivät alkuvuonna 5,3 %. Hartwall säilytti markkinajohtajan asemansa tässä tuoteryhmässä 58,4 prosentin markkinaosuudella ml. Hartwallin markkinoimat Cool Drinks International - tuotteet. Yllä olevat tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastoihin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkistaa alan tilastot 18.5.2000 klo 12. Tarkemmat tiedot Hartwall-konsernin liiketoiminnasta tammi-huhtikuulta julkaistaan 30.5.2000 klo 9. Lisätietoja antavat: myynti- ja logistiikkajohtaja, varatoimitusjohtaja Ralf Hollmén, puh. (09) 540 2242, markkinointijohtaja Esa Rautalinko, puh. (09) 540 2280. Lähettäjä: OYJ HARTWALL ABP Anne Manner tiedottaja puh. (09) 540 2533 fax (09) 540 2528 anne.manner@hartwall.fi Jakelu: HEX Oy Keskeiset uutismediat http://www.hartwall.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bit.se Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00030/bit0002.pdf