Leijalajeissa talvesta nauttii vauhdikkaasti niin lumella kuin jäällä

Report this content

Leijalajien harrastajamäärät kasvavat Suomessa ja ympäri maailman erilaisten vauhtilajien vanavedessä. Suosio ei ole ihme: leijailun oppii helposti, välineitä ei tarvita paljon ja vauhdin hurmasta pääsee nauttimaan koko perheen tai kaveriporukan voimin! Suomessa leijahiihtoon on erinomaiset puitteet, kun aukeita järvenselkiä, rannikkoalueita, rinteitä ja peltoja löytyy ympäri maan. Leijalajeja voi talvella harrastaa niin suksilla, lumilaudalla kuin luistimet jalassa. Haastavuutta lajista löytyy hyvin helposta aina huimapäisimmillekin tasoille.

Leijahiihto on yhtäaikaa hauskanpitoa, ulkoilua ja liikuntaa

Leijahiihtoa voi harrastaa missä tahansa, minne tuuli pääsee esteettä puhaltamaan, kuten järvien ja merien jäällä, pelloilla tai aukeissa tuntureissa. Heikkoja ja kohtuullisia tuulia ovat noin 3–5 m/s tuulet, optimaalinen tuuli leijahiihtoon on 5–8 m/s. Tuulen nopeus ja leijan koko vaikuttavat siihen, kuinka kovaa kyyti on. Muutoin säätilalla ei ole merkitystä – leijailu onnistuu niin aurinkoisella säällä kuin lumisateessakin. Liikkeelle lähtiessä kannattaa varmistaa, ettei tuuli ole pyörteinen tai puuskittainen, jotta leijan käsittely on miellyttävää.

Vauhdista pääsee nauttimaan, kun alle laittaa sukset, lumilaudan tai luistimet. Kaikki lumilaudat ja laskettelusukset käyvät lajiin. Syvässä lumessa leijahiihtoon kannattaa valita hieman leveämmät ja kantavammat sukset tai lauta. Molemmista päistä käyrät twintip-sukset ovat leijahiihdossa normaalisuksia hiukan ketterämmät. Luistin-leijayhdistelmään käyvät niin tavalliset hokkarit kuin retkiluistimetkin. Hokkarit ovat ketterät, retkiluistimet puolestaan antavat parhaan suuntavakauden. Luistimissa kitka on paljon pienempi kuin suksilla tai laudalla, jolloin kevyemmässäkin tuulessa ja pienellä leijalla saa jo reippaan vauhdin. Kypärää leijalajeissa tulee käyttää aina, vaatetukseksi sopivat lasketteluvaatteet.

- Leijahiihto on hauskaa ulkoliikuntaa, jota voi harrastaa niin yksin kuin porukassakin – yleensä katsojillakin on hauskaa! Vaikka tuuli antaa vauhdin, kehittyvät leijaillessa myös käsivoimat ja vartalonhallinta. Myös erilaisia temppuja ja tekniikoita pääsee kokeilemaan – hokkareilla voi tehdä ketteriä käännöksiä ja laudalle rakentaa vaikkapa hyppyrin, kuvailee Ozonen tuotepäällikkö ja leijalajiasiantuntija Harri Seppi.

Laadukkaalla leijalla lajin aloittaminen on hauskaa, helppoa ja turvallista

- Leijalajit kannattaa aloittaa kunnon välineillä ja osaavassa ohjauksessa, jolloin heti ensimmäisestä kerrasta saa paljon irti. Laadukkaalla leijalla opettelu sujuu ketterästi ja alkuun pääsee helposti – huonolaatuinen leija voi viedä hauskuuden mennessään ja laji voi tuntua raskaalta ja vaikealta. Ozone on tunnettu leijavalmistaja, jonka leijat ovat korkealaatuisia ja aina alansa kehityksen kärjessä, Seppi jatkaa.

Uutuusleijat markkinajohtajalta

Kauden leijauutuuksiin kuuluu kaksi korkealuokkaista leijaa: maailman suosituimman leijan paikkaa pitävän Ozone Accessin uusi versio, sekä huippuluokan harjoitusleija Ozone IMP III Trainer leijahiihdon opetteluun tai osaajallekin hauskaan leijan lennätykseen.

Ozone Access 2012 -mallia on saatavana neljässä eri koossa: leijapinta-alaltaan 6, 8, 10 ja 12 neliömetriä. Koon valinta riippuu käyttäjän koosta, tuulen voimakkuudesta ja halutusta nopeudesta: suurempi leija kulkee kovempaa ja kevyt käyttäjä liikahtaa reippaasti pienemmälläkin leijalla. 8 ja 10 neliömetrin leijat toimivat leijahiihdossa hyvin monenkokoisella käyttäjällä, jos suunnittelee leijan hankkimista perheen yhteiseen käyttöön. Access on todellinen monitoimileija. Sen suosio perustuu tasaiseen vetoon, joka mahdollistaa käytön monipuolisessa maastossa, aina rinteistä tasaiselle jäälle. Aloittelijat hyötyvät leijan stabiilista käsiteltävyydestä, kokeneet pitävät sen varmuudesta kovassakin tuulessa.

Kauden toinen uutuus, Ozone IMP III Trainer on helppo ja turvallinen, ja sopiii mainiosti leijahiihdon opetteluun. Leijan mukana tulee ohjauspuomi, turvanaru ja ohjeet aloitukseen sekä kuljetuspussi helpottamaan leijan siirtelyä ja pakkamista. Harjoitusleijalla oppii näppärästi leijan hallintaa, tehon ottoa, leijan nosto- ja laskutekniikoita sekä leijojen turvallisen käsittelyn. Materiaalit ja valmistusstandardit ovat samat niin treenileijoissa kuin isoissakin leijoissa. Treenileijan kokovaihtoehdot ovat 1,5; 2,5 tai 3,5 neliömetriä.

- Laadukkuutensa, innovatiivisuutensa ja turvallisuutensa vuoksi Ozone IMP III Traineria käytetään yleisesti myös koulutuskäytössä. Kurssin käyminen onkin oivallinen tapa aloittaa leijaharrastus. Suomessa leijailukoulutusta järjestävät IKO (International Kiteboarding Organization) -sertifioidut opettajat. Samalla lajia pääsee kokeilemaan kokeneen ohjaajan seurassa, Seppi vinkkaa.

Talvella 2012 leijakoulutuksia mm. Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Tarkat ajankohdat päivitetään osoitteeseen: http://www.waitingforviima.fi/kite/viiman-kitetapahtumat-talvella-2012

Ozone-tuotteita myyvät hyvinvarustellut urheilu- ja vapaa-ajanliikkeet sekä leijakouluttajat, www.leijakoulu.fi.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön http://tuotekuvat.vandernet.com/

Lisätiedot
Tuotepäällikkö Harri Seppi, Vandernet Oy, puh. 020 741 8341, harri.seppi@vandernet.com
www.vandernet.com, www.flyozone.com
www.leijakoulu.fi
Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli, Arkadiankatu 23 D, 00100 Helsinki. Puh. 09 241 0072, lotta.lappalainen@akvamariini.fi

Tuotetiedot:

Ozone Access 2012. Uusin Access-malli on edeltäjiensä tavoin leija aloittelijasta aktiiviselle harrastajalle. Maailman yleisin talvileija. Erittäin tasainen veto mahdollistaa monipuolisen käytön vaihteleviin maastoihin. Todellinen monitoimileija. Takuu 2 vuotta. Koot: 6 m2, 8 m2, 10 m2 ja 12 m2. Suositushinnat: 6 m2: 975,00 €; 8 m2: 1 050,00 €; 10 m2: 1 080,00 €; 12 m2: 1 125,00 €.

IMP III Trainer. Harjoitusleija leijahiihdon ja leijasurffin opetteluun ja hauskaan lennätykseen. Leija on helppo ja turvallinen käyttää, samaa mallia käytetään Ozone-leijahiihtokouluissa. Mukana ohjauspuomi, turvahihna ja ohjeet, sekä Ozone-kuljetuspussi. Takuu 2 vuotta. Värit: sininen, punainen, oranssi, vihreä. Koot: 1,5; 2,5 ja 3,5 m2. Suositushinnat: 1,5 m2: 219,00 €; 2,5 m2: 260,00 € ja 3,5 m2: 289,00 m2.

Ozone on leijaurheiluvälineiden markkinajohtaja, joka valmistaa leijasurffaus-, leijahiihto- ja sportleijoja. Yritys tunnetaan myös varjoliitimistään. Maailmanlaajuisesti leijasurffaus on näistä suosituin leijaurheilulaji, mutta Suomessa leijahiihdolla on enemmän harrastajia. Ozonen tuotteiden aerodynamiikka, kestävyys ja käsiteltävyys ovat erinomaisia. Ozonen maahantuonnista ja leijakouluista vastaa Vandernet Oy.