Jean-Claude Juncker ykkösveikkaus EU-komission uudeksi puheenjohtajaksi

Ahvenanmaalainen peliyritys Paf on Euroopan komission puheenjohtajan valinnan lähestyessä asettanut  huippuehdokkaille vedonlyöntikertoimet. Ykkössuosikki on luxemburgilainen poliitikko Jean-Claude Juncker, perässään Liettuan presidentti Daila Grybauskaite ja Tanskan pääministeri Helle Thorning Schmidt. Kahdeksannella sijalla on Jyrki Katainen, joka hiljattain luopui tehtävästään Suomen pääministerinä.

Euroopan komission puheenjohtaja on EU:n korkein virka, joka on verrattavissa lähinnä EU:n presidenttiin. Toisin sanoen komission puheenjohtaja on unionin vaikutusvaltaisin poliitikko, ja hänellä on epäsuorasti suurin vaikutus EU-maiden runsaaseen 500 miljoonaan asukkaaseen.

Huomattavaa on se, että Pafin kymmenen kärkiehdokkaan joukossa on kolme pohjoismaalaista, joiden odotetaan kisaavan puheenjohtajan paikasta. Tämän joukon suosikki on Tanskan pääministeri Helle Thorning Schmidt, jonka vedonlyöntikerroin on 3,50. Ruotsin pääministeri Fredrik Reinfeldtin kerroin on 5,00 ja hiljan Suomen pääministeriydestä luopuneen Jyrki Kataisen peräti 10,00.

”EU-komission puheenjohtajan valinta on tärkeä poliittinen tapahtuma, jolla on suuri merkitys EU:n asukkaille. Arviot siitä, kuka tulee saamaan puheenjohtajan paikan, vaihtelevat päivittäin mediassa ja vallan kabineteissa. Sen vuoksi Paf haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisuuden veikata, kuka lopulta korjaa EU:n raskaimman salkun talteen”, kertoo Pafin tiedotuspäällikkö Mattias Lindquist.

EU-komission uuden puheenjohtajan valinta on ollut pitkä prosessi, mutta nyt vaikuttaa siltä, että puheenjohtaja voidaan pian valita. Hän tulee siirtymään nykyisen puheenjohtajan José Manuel Barroso n paikalle Brysselin Berlaymont-rakennuksen ylimpään kerrokseen .

Euroopan komission seuraava puheenjohtaja:

Jean-Claude Juncker, Luxemburg, 2,50
Daila Grybauskaite, Liettua, 2,75
Helle Thorning Schmidt, Tanska, 3,50
Fredrik Reinfeldt, Ruotsi, 5,00
Alexis Tsipras, Kreikka, 7,50
Guy Verhofstadt, Belgia, 8,00
Martin Schulz, Saksa, 8,00
Jyrki Katainen, Suomi, 10,00
José Bové, Ranska, 15,00
Ska Keller, Saksa, 15,00

Ehdokkaiden ajantasaiset vedonlyöntikertoimet: