Kertoimet paljastavat: nämä maat uhkaavat jäädä euroviisufinaalissa nollille

Eurovision laulukilpailu ratkeaa huomenna lauantaina. Ahvenanmaalainen peliyhtiö Paf on avannut pelikohteita voittajista – ja häviäjistä. Jos kertoimia on uskominen, Venäjä vie voiton kotiin kertoimella 1,57. Kerroin sille, että jokin maa jää kokonaan ilman pisteitä on 7,00.

61. euroviisut ratkeavat lauantaina Tukholmassa. Voittajaveikkauksen lisäksi ahvenanmaalainen peliyhtiö Paf tarjoaa kertoimet sille, että jokin esiintyjä joutuu lähtemään finaalista kotiin ilman yhtään pistettä. Tällä hetkellä kerroin sille, että jokin maa jää finaalissa nollille, on 7,00.

”Ainoastaan kolme kappaletta on jäänyt nollille euroviisufinaalissa 2000-luvulla. Kaksi kolmesta näistä tapahtui viime vuoden finaalissa Wienissä. Järjestäjämaa Itävällan The Makemakesin I Am Yours ja Saksan Ann Sophien Black Smoke jäivät silloin molemmat pisteittä. Vuonna 2003 Iso-Britannian Jeminin Cry Baby jäi nollille Riiassa”, Pafin viestintäjohtaja Mattias Lindquist sanoo.

Finaalin korkeimman voittajakertoimen saa Georgia. Kerroin maan euroviisuvoitolle on 351,00 eli se hipoo käytännössä taivaita. Toiseksi korkeimmat kertoimet on Saksalla, jonka voitosta pelaaja saa rahansa 251-kertaisena takaisin. Pafin vedonvälittäjät arvioivat, että samat maat jäävät todennäköisimmin kokonaan ilman pisteitä finaalissa.

”Suomi ei valitettavasti päässyt euroviisufinaaleihin tänä vuonna, ja maa on jäänyt nollille kolme kertaa viisujen historiassa. Laila Halmeen Muistojeni laulu jäi ilman pisteitä vuonna 1963. Sama toistui vuonna 1965, kun Viktor Klimenkon Aurinko laskee länteen jäi pisteittä. Kojon Nuku pommiin taas sai nolla pistettä vuonna 1982”, Mattias Lindquist kertoo.

Isäntämaa Ruotsi ei kertoimien valossa tule poistumaan lavalta voittajana. Fransin If I Were Sorryn voitto saa kertoimen 17,00, ja se on vasta viidentenä Venäjän, Australian, Ranskan ja Ukrainan jälkeen.

”Venäjä on kertoimien mukaan kisojen ennakkosuosikki. Tiistain ensimmäisessä semifinaalissa hurrattiin kovaan ääneen, kun Sergei Lazarev esitti kappaleensa You Are The Only One. Sergeillä on ollut kisojen pienin kerroin jo monia viikkoja, mutta heti semifinaalien jälkeen Australian Dami Imin Sound of Silence kiilasi kakkossuosikiksi. Kolmossuosikkina on Ranskan Amirin esittämä J'ai cherché”, Mattias Lindquist kertoo.

Euroviisujen voittaja, kertoimet

Tšekki 201.00
Saksa 251.00
Georgia 351.00