Peliyhtiö Paf investoi 320.000 euroa peliriippuvuuden tutkimukseen

Ahvenanmaalainen peliyhtiö Paf käynnistää tutkimusyhteistyön Tukholman yliopiston psykologian laitoksen kanssa. Yhteistyöhanke käsittää nelivuotisen nettipelitutkimuksen, joka keskittyy pelirajojen asettamiseen, asiakaskontakteihin ja palautteeseen pelitavoista. Tutkimushanketta johtaa psykologian professori Per Carlbring, ja sen rahoittaa Paf.

Tutkimushankkeen lähtökohtana on Pafin pelisivusto paf.com. Hankkeessa tutkitaan erilaisia nettiviestinnän keinoja, joilla voidaan ehkäistä ongelmapelaamista ja peliriippuvuutta. Hanke kestää neljä vuotta, ja Paf rahoittaa hanketta yhteensä 320.000 eurolla.

”Odotamme innolla pitkäjänteistä yhteistyötä Tukholman yliopiston psykologian laitoksen kanssa, joka on kansainvälisesti tarkasteltuna peliriippuvuustutkimuksen johtavia yksiköitä. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme, ja olemme siksi vakuuttuneita siitä, että tutkimustulokset tulevat olemaan suuntaa-antavia alan jatkokehitykselle. Välitämme tutkimustulokset eteenpäin, ja toivommekin, että niistä saatava tieto vaikuttaa huomattavasti nettiin keskittyneeseen pelialaan. Me Pafilla nimittäin uskomme, että vastuullisuuteen liittyvä tietojen vaihto ja yhteistyö pelialalla on oikea tapa edetä”, toteaa Daniela Johansson, Pafin Chief Responsibility Officer.

Tutkimushankkeessa tutkitaan muun muassa sitä, millaisia viestinnän keinoja tarvitaan, jotta vapaaehtoisesti pelirajoja asettavien pelaajien määrä lisääntyisi, ja miten se vaikuttaa pelikäyttäytymiseen. Sen lisäksi tutkitaan myös tapoja ja kanavia, miten ottaa yhteyttä pelaajiin, joiden arvioidaan olevan ajautumasssa peliriippuvuuteen, samoin miten erilainen objektiivinen informaatio lisää tietoisuutta nettipelaajien yksilöllisistä pelitavoista.

”Aiemmassa tutkimuksessani olen onnistunut osoittamaan, että nettipohjainen hoito voi olla hyvä apu henkilöille, joille on kehittynyt peliongelmia. Mielestäni vieläkin toivottavampaa on ongelmien ennaltaehkäisy. Toiveeni onkin, että keinot, joita kehitämme tutkimusyhteistyössä Pafin kanssa, vaikuttavat juuri ennaltaehkäisevästi, ja että ne tulevat myötävaikuttamaan siihen, että hoitoa tarvitsevien henkilöiden määrä vähenee huomattavasti. Olen iloinen siitä, että olemme saaneet vapaat kädet suunnitella tutkimuksemme ja että saamme julkaista tutkimustulokset. Tämän kaltainen tutkimusyhteistyö on jotain, mistä koko nettipeliala ja kansanterveys hyötyvät”, sanoo Per Carlbring, Tukholman yliopiston psykologian laitoksen professori ja tutkimusprojektin vastuuhenkilö.

Per Carlbring on psykologian professori ja Tukholman yliopiston kliinisen psykologian osaston johtaja. Hän on laillistettu psykologi, psykoterapeutti ja kliinisen psykologian asiantuntija. Carlbringin päätutkimuskohteita ovat ahdistuksen, masennuksen ja peliongelmien hoidossa käytettävät kliiniset sovellukset. Tällä hetkellä Carlbring ohjaa kuutta psykologian tohtorikoulutettavaa, joista kolmen tutkimusaihe liittyy ongelmapelaamiseen ja peliriippuvuuteen. Carlbring on julkaissut yli 150 tieteellistä artikkelia ja on tieteellisen Cognitive Behaviour Therapy -ammattilehden päätoimittaja.

Paf perustettiin Ahvenanmaalla vuonna 1966. Sen tärkein tehtävä oli tuottaa varoja, joita sitten jaettiin yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Tämä tehtävä on edelleenkin tärkein syy Pafin olemassaoloon. Yhtiöllä on lähes 400 työntekijää ja toimistot Maarianhaminassa, Helsingissä, Tukholmassa, Tallinnassa, Madridissa ja Milanossa. Paf on lisensoitu, ja sen toimintaa valvoo Ahvenanmaan maakuntahallitus.

Tutkimushanke julkistetaan tänään, tiistaina 29. syyskuuta, Pafin järjestämässä kansainvälisessä vastuullisen pelaamisen konferenssissa, Paf Responsible Gaming Summit 2015, Maarianhaminassa Ahvenanmaalla. Konferenssi on suunnattu pelioperaattoreille, tutkijoille, päättäjille, yhteistyökumppaneille, etujärjestöille ja muille pelialan toimijoille. Konferenssi järjestetään joka toinen vuosi; viimeksi se järjestettiin vuonna 2013.

Lisätietoja antavat:

Daniela Johansson