Osa-aikatyöstä tiukemmat määräykset lakiin

- Merkittävin ongelma yksityisillä palvelualoilla epätyypillisten työsuhteiden osalta on tällä hetkellä osa-aikaisuus, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

- Esimerkiksi kaupan alalla jo noin kolmannes työntekijöistä on osa-aikaisia ja heistä valtaosa toivoisi täysiä työtunteja.

PAMissa on kiinnitetty erityistä huomiota lisätyötuntien tarjoamisvelvoitteen toteutumiseen, mutta nykyisen lain puitteissa puuttuminen uusien osa-aikaisten palkkaamiseen on hyvin vaikeaa.

- Osa-aikatyön teettämiselle tulisi olla aina perusteltu syy, samoin kuin mitä laki edellyttää määräaikaisilta työsuhteilta. Vajaa työaika aiheuttaa taloudellisia vaikeuksia ja epävarmuutta ja asettaa työntekijöitä epätasa-arvoiseen asemaan. Ratkaisuja ei löydetä ainoastaan työmarkkinaosapuolten kesken, vaan työlainsäädäntöä on päivitettävä, vaatii Selin.

Selin puhui SuomiAreenan tapahtumassa Porissa 14.7.2011.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405

Yrityksestä

PAM on Suomen suurin yksityisten palvelualojen ammattiliitto, meitä pamilaisia on jo yli 220 000. PAMin jäseniä työskentelee kaupoissa, hotelleissa, ravintoloissa, kiinteistöpalveluissa, vartiointialalla, hiusalalla, apteekeissa...Yksityisiä palvelualoja riittää.