Uudessa FZ-kamerassa 60-kertainen ultrazoomi

Kilpailu kiristyy superzoom-kameroiden luokassa. Panasonicin uuden Lumix DMC-FZ72 -kameran objektiivi venyy 20 millimetrin ultralaajakulmasta 1 200 mm teleksi. Panasonic julkistaa myös ainutlaatuisen kompaktikameran DMC-XS3, joka mahdollistaa muun muassa kuvien käsittelyn.

Suositun Lumix FZ62-kameramallin seuraajaksi tulee syyskesällä FZ72, jota on päivitetty monilta osin. Ehdottomasti vaikuttavin muutos on tehokas Lumix DC Vario -objektiivi, joka antaa kuvaajalle valtavan zoomausmahdollisuuden. Poikkeuksellisen laveasta laajakulmasta (20 mm) päästään nopeasti lähemmäs kohdetta, ja zoomin polttoväli ulottuu jopa 1 200 millimetriin, mikä vastaa 60-kertaista optista zoomia.

Digitaalizoomia käytettäessä zoomi on 120-kertainen, mutta kuvanlaadusta ei juuri tarvitse tinkiä Panasonicin ainutlaatuisen Intelligent Resolution -tekniikan ansiosta. Panasonicin lisävarusteiden valikoimasta löytyy 1,7-kertainen telejatke (DMW-LT55, erillinen lisävaruste), jonka avulla optinen ulottuvuus on 4 000 mm ja digitaalisella puolella peräti 10 000 mm.

FZ72 tekee vaikutuksen objektiivin valovoimalla, joka on F2,8-5,9. Valoherkkyys on myös uuden MOS-kennon ominaisuus, joten kamera selviytyy haastavista valaistusolosuhteista erittäin hienosti. ISO-herkkyydeksi voi säätää jopa 6400 High Sensivity -toimintatilassa. Sähköisessä etsimessä on 202 000 kuvapistettä, ja se näyttää kuva-alasta 100 %. Kolmetuumaisen LCD-näytön 460 000 pikselin tarkkuus täyttää kaikki odotukset tässä kokoluokassa.

Videota kamera kuvaa suuriresoluutioisena ja lomittamattomana AVCHD-muotoon 1920x1080/50p. Vaihtoehtona on MP4-pakkaus, joka mahdollistaa videon nopean ja helpon lataamisen YouTubeen. Yksi selkeimmistä parannuksista edelliseen malliin verrattuna on äänentallennus. Uusi mikrofonirakenne suodattaa tehokkaasti tuulen huminaa ja mahdollistaa videokuvaamisen vaikeissa, tuulisissakin olosuhteissa.

Monipuolinen ja tyylikäs – uusi XS3 tulee syksyllä

Uusi superkompakti DMC-XS3 näyttää riisutun hillityltä tyylikkäässä metallikuosissaan, mutta yltää kuvanlaadussa tasolle, jota tässä kokoluokassa ei voi pitää itsestäänselvyytenä. MOS-kennon 14,1 megapikseliä, valovoimainen objektiivi (F2,8) ja teknisesti tehokas kuvaprosessori antavat XS3-kameralle eväät kuvata kunnialla hämärässä ja pimeässä. Lisäksi kamerassa on monia luovuuteen kannustavia tehosteita. Huomiota herättävin lienee ”Beauty Retouch Mode”, jolla voi retusoida kasvoja lähes miten vain. Valmiit teemat, kuten ”Glamour” ja ”Elegant”, sekä ihonväri, hampaiden valkaisu ja ihon kiiltojen poisto, antavat jännittäviä mahdollisuuksia kuvien jälkikäsittelyyn. XS3 on saatavilla mustana tai ruskeana, ja sen hinta on erittäin kilpailukykyinen.

FZ72 ja XS3 tulevat myyntiin elokuussa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Lehdistökuvat palvelimella:

Käyttäjätunnus: press
Salasana: panasonic09

Esittelyssä Panasonic

Panasonic Corporation on maailman johtava elektroniikka-alan kuluttaja- ja yritystuotteiden sekä teollisuuden laitevalmistaja. Tämä vuonna 1918 perustettu konserni on laajentunut globaaliksi. Siihen kuuluu 500 eri puolilla maailmaa toimivaa yritystä. Sen pääkonttori sijaitsee Osakassa Japanissa, ja sen nettoliikevaihto 31.3.2013 päättyneellä tilikaudella oli yhteensä 7,30 biljoonaa jeniä (68 miljardia euroa). Panasonic pyrkii tuottamaan lisäarvoa innovaatioillaan, jotka helpottavat elämää ja tekevät maailmasta paremman. Panasonicista on lisätietoja osoitteessa http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Sen vuotuinen liikevaihto on yli 2 miljardia Ruotsin kruunua, ja sen palveluksessa työskentelee noin 80 työntekijää. Pohjoismaissa se markkinoi ensisijaisesti audio/video-, Hifi-, kodinkone-, lämpöpumppu-, akku-, tietoliikenne ja valvontatuoteryhmiä, ammattikäyttöön tarkoitettuja broadcast-laitteita sekä elektroniikkakomponenteja. Panasonicista yrityksenä ja tavaramerkistä on lisätietoja sivustossa www.panasonic.fi.