Euroopan panimoala koolla kesäkuussa Helsingissä

Koko Euroopan panimoala kokoontuu Suomeen, kun The Brewers of Europen vuosikokous pidetään Helsingissä kesäkuun 9. päivä. Panimoala on merkittävä työllistäjä ja tuottaa Euroopan valtioille runsaasti verotuottoja.

Olut tuo verotuottoja Euroopan valtioille vuosittain 42 miljardia euroa eli yhtä paljon kuin Unkarin valtio saa kaikkiaan verotuottoja. Panimoala on avainasemassa uusien työpaikkojen luomisessa, mikä on yksi Eurooppa 2020 – EU:n kasvustrategian keskeisiä tavoitteita.

Euroopassa yli kahden miljoonan ihmisen toimeentulo on riippuvainen oluen tuotannosta ja myynnistä. Yksi työpaikka panimossa luo välillisesti 17 uutta työpaikkaa eli noin 1 prosentin EU:n koko työllisyydestä: 2 maataloudessa ja kuljetuksissa, 2 vähittäiskaupassa ja 13 työpaikkaa olutta tarjoavissa baareissa, pubeissa, kahviloissa ja ravintoloissa.

”Panimot ovat ylpeitä tästä merkittävästä roolista Euroopan taloudessa. Panimot luovat työpaikkoja arvoketjuun ja lisäävät kaupankäyntiä sekä EU:ssa että sen ulkopuolella. Elinkeinomyönteisen politiikan turvin panimot voivat parantaa Euroopan talouden yleistä kilpailukykyä ja kestävää kasvua”, sanoo Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri.

Alan menestyminen on vahvasti riippuvainen harjoitetusta elinkeino- ja alkoholipolitiikasta. Kilpailukykyinen verotus on Euroopan panimojen yhteinen vaatimus.

”Järkevä oluen verotus hyödyttää koko arvoketjua ”viljasta lasiin” ja siten koko Euroopan taloutta. Verotuksen kilpailukyvystä täytyy pitää huoli, ettei kasvateta rajakauppaa Euroopassa", Bergeron toteaa.

Koko Euroopassa vahva olutbuumi

Euroopassa on parhaillaan meneillään vahva olutbuumi. Panimoala uudistuu ja uusia panimoita perustetaan. 2010-luvulla on perustettu yli 3 000 uutta panimoa Euroopassa. Oluen arvostus on noussut.

”Euroopanlaajuinen hieno kehitys näkyy myös meillä Suomessa. Oluen arvostus on kasvanut ja oluesta on tullut yhä useamman myös ruokajuoma. On tärkeää, että yhteiskunta huomioi tämän ja on ehdottoman tärkeää, että uusi alkoholilaki lopulta saadaan voimaan”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa

Olut on tärkeä osa eurooppalaisuutta; sen kulttuuriperintöä, yhteiskuntaa ja taloutta. Euroopassa oluen tuotanto ja arvoketju ovat viime vuosina kasvaneet.

The Brewers of Europe on yleiseurooppalainen, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka edustaa noin 7 500 panimoa ympäri Eurooppaa. Vuonna 1958 perustettuun järjestöön kuuluu 29 kansallista liittoa Euroopassa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on ollut The Brewers of Europen jäsen vuodesta 1995 lähtien. The Brewers of Europe on myös EU:n alkoholi- ja terveysfoorumin perustajajäsen.

Vuosikokouksessa 9.6. Euroopan panimoiden ja panimoliittojen johtajille puhuvat kansanedustaja Pekka Haavisto ja avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

The Brewers of Europen puheenjohtaja Pavlos Photiades, pääsihteeri Pierre-Olivier Bergeron ja viestintäjohtaja Jan de Grave antavat haastatteluja medialle Helsingissä 7.-9. kesäkuuta.

Haastattelupyynnöt:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Koko Euroopan panimoala kokoontuu Suomeen
The Brewers of Europen vuosikokous pidetään Helsingissä kesäkuussa.

Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri
Pierre-Olivier Bergeron, The Brewers of Europen pääsihteeri