• Panimoliitto/

Kesän juomamyynti on lähes kolmannes vuoden myynnistä − 300 kesätyöntekijää varmistavat juomien saatavuutta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset palkkaavat tänä vuonna noin 300 kesätyöntekijää. Kesätyöntekijöiden avulla panimoteollisuus pystyy vastaamaan vuoden kuumimman sesongin tarpeisiin ja varmistamaan kesäjuomien toimituksien ja riittävyyden kuluttajille.

Panimoteollisuus tarjoaa monipuolisia kesätyöpaikkoja yli 18-vuotiaille eri puolella Suomea. Kesätyöntekijöitä tarvitaan niin tuotannon, logistiikan kuin asiakaspalvelunkin parissa. Lisäksi kunnossapito, laitehuolto, myynti ja hallinto tarjoavat kesätyöpaikkoja.

Yrityksille kesätyöpaikkojen tarjoaminen on mahdollisuus tarjota herättää kiinnostusta alan töitä kohtaan ja huolehtia osaavien työntekijöiden saannista jatkossa. Monelle nuorelle kesätyö on näyteikkuna käytännön työelämään.

Panimoteollisuus työllistää kotimaassa suoraan panimoissa noin 1 700 henkilöä, mutta koko arvoketjussa työllistävä vaikutus on lähes 26 000 henkilöä. Panimoelinkeino tuottaa vuosittain kaksi miljardia euroa erilaisina verotuloina Suomen valtiolle. Pelkästään työpaikkojen kautta tuottoa tulee noin 330 miljoonaa euroa.

Panimojuomien suurin sesonki on kesällä

Panimojuomien suurin sesonki on kesällä, kun juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Suomalaiset osallistuvat myös ahkerasti erilaisiin kesätapahtumiin ja ovat innokasta festarikansaa. Pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän alkoholittomien kuin alkoholipitoisten juomien myyntiä. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä.

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. Oluen kokonaiskulutus henkilöä kohti oli viime vuonna 83,1 litraa. Siideriä suomalaiset joivat viime vuonna 7,8 litraa henkilöä kohti ja long drink -juomia eli lonkeroita 10,2 litraa henkilöä kohti. Luvut sisältävät viranomaisten arvion yksityisestä matkustajatuonnista.

Virvoitusjuomia suomalaiset kuluttivat arviolta 52 litraa henkilöä kohti vuonna 2015. Kulutus on Länsi-Euroopan pienimpiä. Kivennäisvesiä suomalaiset joivat noin 18,5 litraa henkilöä kohti vuonna 2015. Määrä on vähiten Euroopassa. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien koko Suomen kattavat arviot kulutuksesta perustuvat eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan tilastoihin.

Vuonna 2016 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 756,0 miljoonaa litraa. Olutta myytiin 382,9 miljoonaa litraa, long drink -juomia 35,6 miljoonaa litraa, siideriä 29,1 miljoonaa litraa, virvoitusjuomia 234,8 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 73,6 miljoonaa litraa. Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten kotimaanmyyntiin.

#vastuullinenkesäduuni

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketeollisuusliitto ry:n toimialayhdistys.

Panimoteollisuus työllistää kotimaassa suoraan panimoissa noin 1 700 henkilöä