Panimot työllistivät 1 684 henkilöä vuonna 2017

Panimot työllistivät suoraan 1 684 henkilöä vuonna 2017. Koko arvoketjussa raaka-aineiden tuotannosta kuluttajalle asti työllistävä vaikutus on lähes 26 000 henkilöä. Pitkään jatkunut työpaikkojen väheneminen pysähtyi viime vuonna.

Panimoala työllisti viime vuonna lähes saman verran kuin vuosi sitten. Työpaikkojen määrä laski ainoastaan 0,3 prosenttia vuodesta 2016 vuoteen 2017. Kymmenen vuoden aikana työpaikat ovat vähentyneet 700 henkilön verran. Samana ajanjaksona panimojuomien tuonti rajakaupasta on THL:n puhelinhaastatteluihin perustuvan arvion mukaan kasvanut 13 miljoonaa litraa.

”Positiivista on, että työpaikkojen vähentyminen on hidastunut. Keskeisiltä osiltaan vuoden alusta voimaan saatettu uusi alkoholilaki on piristysruiske elinkeinolle. Vaikka veropolitiikka onkin olennaisin keino hallita rajakauppaa, on markkinoiden sääntelyn purkaminen kotimarkkinoita vahvistava tekijä. Uuden alkoholilain vaikutukset panimoiden työllisyyteen ja kotimarkkinan kysynnän kasvuun rajakaupan kustannuksella ovat arvioitavissa tulevien vuosien aikana”, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Kotimaisella oluella on tärkeä työllistävä vaikutus koko arvoketjulle alkutuotannosta kauppaan ja ravintoloihin. Oluen arvoketju työllistää mallasohran viljelyssä Suomessa yli 1 000 viljelijää. Mallasohraa viljellään Kymenlaaksosta länsirannikolle. Tällä alueella joka viides käytössä oleva viljapeltohehtaari on mallasohraa.

Panimoelinkeino tuottaa vuosittain kaksi miljardia euroa erilaisina verotuloina Suomen valtiolle. Pelkästään työpaikkojen kautta tuottoa tulee noin 330 miljoonaa euroa.

Panimoiden työllistävä ja taloudellinen merkitys omalla alueellaan on tuntuva. Suomalaisista 83 prosenttia on sitä mieltä, että panimoala tuottaa yhteiskunnalle merkittäviä verotuottoja. Lähes yhtä moni eli 74 prosenttia suomalaisista piti panimoalaa tärkeänä alueellisena työllistäjänä. Tiedot käyvät ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Panimomestareista yli kolmannes naisia

Panimoiden työvoimasta naisia on 28 prosenttia. Naisia työskentelee panimoissa hieman enemmän kuin teollisuudessa keskimäärin. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan teollisuuden työvoimasta 25 prosenttia oli naisia vuonna 2016.

Alalla arvostetun panimomestarikoulutuksen suorittaneista naisia on 35 prosenttia*. Kaiken kaikkiaan Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyrityksissä työskentelee 17 panimomestaria. Panimomestarit vastaavat oluen valmistuksesta, mutta he toimivat panimoissa myös tuotekehitys-, laadunvarmistus- ja johtotehtävissä.

Panimoala palkkaa lähes 300 kesätyöntekijää

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset palkkaavat tänä vuonna lähes 300 kesätyöntekijää. Kesätyöntekijöiden avulla panimoteollisuus pystyy vastaamaan vuoden kuumimman sesongin tarpeisiin ja varmistamaan kesäjuomien toimituksien ja riittävyyden kuluttajille. Kesän juomamyynti on lähes kolmannes koko vuoden myynnistä.

Panimoteollisuus tarjoaa monipuolisia kesätyöpaikkoja yli 18-vuotiaille eri puolella Suomea. Kesätyöntekijöitä tarvitaan muun muassa tuotannon, logistiikan ja asiakaspalvelun parissa.

Yrityksille kesätyöpaikkojen tarjoaminen on mahdollisuus herättää kiinnostusta alan töitä kohtaan ja huolehtia osaavien työntekijöiden saannista jatkossa. Monelle nuorelle kesätyö on näyteikkuna käytännön työelämään.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa helmi-maaliskuussa 2018. Tutkimukseen vastasi 1420 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

*Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyrityksissä työskentelevät.

Panimoala työllisti viime vuonna 1684 henkilöä.
Kymmenen vuoden aikana työpaikat ovat vähentyneet 700 henkilön verran
Pitkään jatkunut työpaikkojen väheneminen pysähtyi viime vuonna.
Panimomestareista yli kolmannes naisia
Panimoala palkkaa lähes 300 kesätyöntekijää