Tänään aukeaa Helsingin ensimmäinen jääkiipeilyseinä

Adventure Partners jäädytti Veräjänmäen Pirunkallion

Helsinkiläisillä ja pääkaupunkiseudun lähialueilla asuvilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus oikeaan jääkiipeilyyn ammattilaisten rakennuttamilla reiteillä ja vieläpä pääkaupungin alueella. Kiipeily-yritys Adventure Partners on jäädyttänyt Pikkukosken uimarannan vieressä sijaitsevan Pirunkallion. Alue on ideaali paikka jääkiipeilylle etenkin kallion monipuolisuuden vuoksi. Reittejä löytyy sekä vasta-alkajille että kokeneille jääkiipeilijöille. Avajaisia vietetään tänään 29.12.2010 kello 17-21.

Kiipeilykorkeutta Pirunkallion jääputouksella on 15 metriä ja leveyttä 30 metriä. Täydessä käytössään tulee Pirunkallion jääputouksella olemaan noin kymmenen erillistä kiipeilylinjaa. Ensimmäiset kiipeilijät pääsevät seinälle tänään ja kevään ilmasto-olosuhteiden mukaan kiipeilyn toivotaan jatkuvan aina 2011 maaliskuun loppuun asti.

Kausikortin hankkiville kokeneemmille kiipeilijöille paikka on auki joka päivä kello 6-21. Päivän mittaisia jääkiipeilyn peruskursseja järjestetään säännöllisesti ja ensimmäiset kurssit ovat 9.1. ja 16.1.2011. Kahden tunnin ohjattuihin jääkiipeilykokeiluihin on mahdollista tulla 5.1.2011 alkaen keskiviikkoiltaisin. Yli neljän henkilön ryhmille jääkiipeilykokeilun ajankohta voidaan määrittää asiakkaan toiveen mukaisesti.

Turvallisuus ennen kaikkea

Yrityksen ohjaajat ovat kokeneita kiipeilijöitä ja sekä ensiapu että turvallisuuskoulutettuja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ensikertalainen ei tule jääseinältä putoamaan.

– Jääkiipeily vuorenseinämillä voi olla ja usein onkin vaarallista, mutta tämä meidän järjestämä jääkiipeilymahdollisuus on tarkoitettu niille, jotka haluavat kokeilla harrastusta turvallisessa ympäristössä. Tämä tarkoittaa, että suoritus tapahtuu valvotuissa olosuhteissa ja asianmukaisessa varustuksessa, kertoo Markku Mellanen, yksi Adventure Partnersin perustajajäsenistä.

Pirunkallion jääputous sijaitsee Helsingin kaupungin liikuntaviraston hallinnoimalla alueella ja yhteistyö liikuntaviraston kanssa on sujunut hyvin. Ulkoliikuntatoiminta sopii hyvin Pikkukosken miljööseen, mutta tietenkin liikuntavirastossa haluttiin tietää mitä alueella tapahtuu ja mitkä ovat toiminnan riskit.

– Riskejä on aina olemassa, mutta ne voidaan hyvällä ja asianmukaisella toiminnalla minimoida. Kun vaaratekijät tiedostetaan ja niihin varaudutaan oikein, ovat riskit verrattavissa mihin tahansa ulkoliikunnan muotoon, lisää kiipeilykouluttaja Johannes Kärkkäinen.

Ilmoittautuminen kiipeilykokeiluihin ja kursseille on mahdollista tehdä suoraan netissä. Lisätietoa Pirunkallion jääputouksesta löydät osoitteesta www.adventurepartners.fi/pirunkallio. Yhteydenotot ja isompien ryhmien kokeiluajankohtien sopiminen sähköpostitse osoitteeseen info(a)adventurepartners.fi.

Yhteyshenkilö: Markku Mellanen, make(a)adventurepartners.fi, 020 7438 791.

Adventure Partners on kiipeily- ja back country skiing -toimintaa järjestävä palveluyritys. Kanssamme pääsee kokeilemaan esimerkiksi jääkiipeilyä ja järjestämme myös erilaisia kursseja ja tapahtumia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Lisätietoa kiipeilymahdollisuuksista löydät nettisivuiltamme: www.adventurepartners.fi