Innova kerrostalon passiivisaneeraus -kilpailun voittajataloyhtiö on valittu

Asunto Oy Riihenpyörre Riihimäeltä on valittu Innova kerrostalon passiivisaneeraus -kilpailun voittajaksi. Passiivisaneeraus näyttää tulevaisuuden korjausrakentamisen suuntaa taloyhtiöille.

– Passiivisaneeraus antaa mahdollisuuden toistettavien ratkaisujen käyttöön kokonaisten asuinalueiden energiakorjauksissa. Kustannusvaikutukset ovat myös merkittävät: passiivisaneerauksella voidaan pienentää kerrostalon energiankulutuksen kuluja kymmenillä tuhansilla euroilla vuodessa, toteaa VTT:n erikoistutkija Ilpo Kouhia. VTT on asiantuntijana mukana passiivisaneerauskohteessa ja toteuttaa kohteen seurantamittaukset.

Kilpailun voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluvat Paroc Oy Ab:n, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ARAn, Lammin Ikkuna Oy:n ja Enervent Oy:n edustus. VTT toimi tuomariston esittelijänä, mutta ei osallistunut voittajan valintaan.

Tärkeä kriteeri voittajakohteen valinnassa oli tuomariston mukaan se että passiivisaneeraus on mahdollista toteuttaa teollisesti esivalmistetulla ratkaisulla. – Tällaisia innovatiivisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja on kaivattu markkinoille, painottaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAa tuomaristossa edustanut arkkitehti Sampo Vallius. ARAn intressissä on edistää rahoituksen turvin energiatehokkaita korjausrakentamisen hankkeita ja samalla varmistaa, että uusia rakentamisen malleja voidaan tulevaisuudessa soveltaa kohtuuhintaiseen ARA-tuotantoon.

– Energiatehokuutta ja sisäilmastoa parantavien toimenpiteiden lisäämistä perinteisiin julkisivu- ja putkiremontteihin tarvitaan, jotta kerrostalokannan energiatehokkuutta voitaisiin hallitusti parantaa. Kilpailua rahoittanut Sitra toivookin, että Innova-kilpailu lisää tällaisten kehittyneiden korjauspalveluiden tarjontaa, toteaa johtava asiantuntia Jarek Kurnitski Sitran Energiaohjelmasta.

Taloyhtiö arvioi passiivisaneerauksen vaikutukset 1975 rakennetun kiinteistön asumismukavuuteen ja asumiskustannuksiin merkittäviksi: korjaustoimenpiteiden myötä rakennuksen vaipan rakenteet tiivistyvät ja lämmönläpäisy pienenee. Myös talotekniikan uusimisella tulee olemaan suotuisa vaikutus asumiskustannuksiin ja -mukavuuteen. - Asunto Oy Riihenpyörre vakuutti tuomariston realistisella kokonaissuunnitelmalla, kertoo markkinointipalvelupäällikkö Tuula Nordberg Paroc Rakennuseristeistä.

Lisätietoa:

Paroc Rakennuseristeet, tuula.nordberg@paroc.com, puh. 040 575 5525

www.paroc.fi/innova

Passiivitaloista tulee merkittävä ratkaisija ilmastotalkoissa. Passiivitalo on rakennus, jonka lämmitysenergian tarve on 20 – 30 kWh/m2 vuodessa sen sijainnista riippuen. Tämä energiantarve on noin neljännes uusien kerrostalojen kulutuksesta ja vain 10 – 20 % vanhempien talojen kulutuksesta.

Paroc-konserni on edelläkävijä energiatehokkaiden eristystuotteiden ja -ratkaisujen valmistajana. Energiatehokkuuden asiantuntijuus ja sitä tukeva tehokas prosessien hyödyntäminen ovat toimintamme kulmakiviä. PAROC® -tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 13 maassa Euroopassa ja tuotteita valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa. Paroc-konsernin omistaa ryhmä institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2009 oli 317 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 1 992.

Yrityksestä

Paroc-konserni on edelläkävijä energiatehokkaiden eristystuotteiden ja -ratkaisujen valmistajana. PAROC® -tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 13 maassa Euroopassa ja tuotteita valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa, Puolassa ja Venäjällä. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.