Kahvimaailmassa tapahtuu: Kevään ja kesän kahvitrendit sekä viileimmät kahviuutuudet Pauligilta

Pauligin asiantuntijoiden suunnittelema latte art -kuvio juhlistaa Suomea ja suomalaisten rakkautta kahvia kohtaan. Tänä vuonna latte artia taiteilevat niin kahviammattilaiset kuin kotibaristat. Kahvitaiteen lisäksi kevään ja kesän kuumimpiin kahvikeskusteluihin kuuluvat myös käsinsuodatus ja täysin uudenlainen kahvijuoma, Cold Brew Nitro. Myös Pauligin Paulan tyyli on uudistunut.

Latte art eli kahvitaide tarjoilee silmänruokaa

Paulig on suunnitellut Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi SUOMI < 3 KAHVI -kuvion. Kyseisen kuvion voi tehdä itse tai pyytää kahvilassa esimerkiksi suositun flat white -juoman pinnalle (resepti tiedotteen lopussa). Maitovaahdon päälle taiteiltu sydänköynnös syntyy etching-tekniikalla espresson cremasta ja siniseksi värjätystä maitovaahdosta.

Käsinsuodatettu kahvi tuo tarinan kahvikuppiin

Nopeimmin kasvavia kahvitrendejä ovat erilaiset suodatusmenetelmät ja erityisesti käsinsuodatettu kahvi, joka valmistetaan käsityönä kuppi kerrallaan vastajauhetuista pavuista. Käsinsuodatuksessa kahvin makuun voi vaikuttaa monella eri tavalla, esimerkiksi vaihtelemalla kahvin jauhatuskarkeutta tai säätelemällä veden virtausnopeutta. Kahvinautinnon kruunaa ammattitaitoisen baristan kertomus kahvin alkuperästä, makuvivahteista ja valmistusmenetelmästä sillä aikaa, kun kahvi valmistuu. Hyvä kahvi on kuin viini, sen tuottamiseen tarvitaan paljon tietoa, kokemusta, taitoa ja erityisesti intohimoa.

Kesän viilein kahviuutuus: Cold Brew Nitro!

Kylmäuutettu kahvi eli Cold Brew -kahvi on valmistettu uuttamalla vastajauhettua kahvia kylmässä vedessä vähintään kahdeksan tunnin ajan. Kyseinen kahvi oli suosittu juoma viime kesänä. Tänä kesänä kahvikansan trendinälkään Paulig tarjoaa jotain täysin uutta: Cold Brew Nitro -kahvijuoman. Cold Brew Nitro tarjoillaan hanasta, lisäämällä kylmäuutettuun kahviin typpeä. Typpi antaa kahville silkkisen pehmeän ja kermaisen suutuntuman. Juoma muistuttaa hieman Guinness-olutta, sillä juoman pintaan syntyy vaahtokerros. Nitro nautitaan kylmänä, makeuttamatta ja ilman jäitä.

Juhlavuoden kuviolla koristeltuja kahveja, käsinsuodatusmenetelmällä valmistettuja kahveja ja Cold Brew Nitroa on saatavilla kevään aikana muun muassa kauppakeskus Kluuvissa sijaitsevasta Paulig Kulmasta. Uusien trendien lisäksi Paulig tuo kevään aikana vähittäiskaupan valikoimiin useita uutuustuotteita, joita ovat muun muassa Frezza Mint Limited Edition, Juhla Mokka Luomu ja äitienpäiväjuhlapakkaus sekä Presidentti Special Blend 2017. Tarkemmat tiedot ja kuvat kevään uutuustuotteista löytyvät Pauligin uutishuoneesta.

Pauligin Paulan tyyli päivittyy suomalaisten vaikuttajien käsissä

Kesän kynnyksellä Pauligin kahvilähettiläs Paulan tyyli uudistuu ja laajenee kokonaiseksi vaatekaapiksi. Paulan uutta tyyliä ovat olleet luomassa vaatesuunnittelija Elina Laitinen, stailisti Vesa Silver, valokuvaaja Janita Autio sekä tubettajat Janne Naakka ja Mariieveronica. Pauligin Paula on kahvimaailman ennakkoluuloton tutkimusmatkailija ja matkaopas, joka johdattaa seuraajansa uusimpien trendien, hauskojen kahvikokeilujen ja mielenkiintoisten kohtaamisten maailmaan. Pauligin 19. Paula on Maija Niemi. Paulan uudistuvaa tyyliä voi seurata Pauligin ja vaikuttajien somekanavissa maaliskuun aikana.

Uusi keräilyrasia houkuttelee sanaleikkeihin

Tammikannella viimeistelty tyylikäs metallirasia on Paulig-kahvirasioiden keräilijän uusin lisäys kokoelmassa. Kahvirasian kylki on magnetisoiva ja kahvimitta pysyy kätevästi käden ulottuvilla rasian kylkeen kiinnittyvän magneettinsa ansiosta. Rasian mukana tulevilla magneeteilla voi askarrella mietelauseita omaksi iloksi tai seuraaville kahvinkeittäjille. Tiivis rasia suojaa kahvia ilmalta, valolta ja kosteudelta. Kahvi kannattaa säilyttää omassa pakkauksessaan myös rasiassa.

Lisätiedot:

Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Kahvi-divisioona, Paulig Group, p. 050 356 8359

Resepti: Näin valmistat juhlavuoden SUOMI < 3 KAHVI -latte artin

Valmista Flat white -kahvi, joka sisältää tuplaespresson ja kevyesti vaahdotettua maitovaahtoa.

2 annosta Paulig Espressoa (6 cl)

1,5 dl maitoa

Sinistä elintarvikeväriä

Vaahdota maito ja erota pari lusikallista maitovaahtoa ennen juoman valmistamista pieneen kuppiin ja värjää se pisarallisella sinistä elintarvikeväriä. Sekoita pienellä pensselillä. Valmista tuplaespresso pieneen kannuun. Kaada kevyesti vaahdotettu maitovaahto tarjoiltavaan kuppiin. Laita kolme pisaraa sinistä maitovaahtoa pensselillä maidon pintaan ja kaada varovasti tuplaespresso kannulla maitovaahdon läpi sinisten pisteiden väleihin. Vedä ympyrä etching-tikulla pisaroiden läpi, jolloin saat juoman pintaan sydänköynnöksen.

Katso videolta, kuinka kuvio syntyy Paulig Barista Instituten asiantuntijoilta.

****

Paulig-konsernin Kahvi-divisioona on Suomessa ja Baltiassa markkinajohtaja ja Venäjällä toiseksi suurin paahdetun kahvin toimittaja. Paulig tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan niin vähittäiskaupalle, HoReCa-sektorille kuin työpaikoille Paulig Professional -liiketoimintayksikön kautta. Suomessa Pauligin tunnetuimpia merkkituotteita ovat Juhla Mokka, Presidentti, Paulig Brazil ja Paulig Mundo sekä kahvijuoma Paulig Frezza ja kaakaojuoma Paulig Tazza. Venäjän ja Baltian markkinoilla suosituimpia ovat Presidentti ja Paulig Classic -kahvit sekä Paulig-espressotuotteet. Yhtiön kahvipaahtimot sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa ja Venäjän Tverissä. Vuosaaren Paahtimosta valmistuu vuodessa noin 100 miljoonaa kahvipakettia eli noin 45 miljoonaa kiloa kahvia. www.paulig.fi