Onko kahvia vielä vuonna 2080? Kahvin saatavuuden suurin uhka tulevaisuudessa on ilmastonmuutos

Laadukkaan kahvisadon saatavuus tulevaisuudessa on vaakalaudalla ja sen suurin uhka on ilmastonmuutos: esimerkiksi sään ääriolosuhteet vaikuttavat merkittävästi herkän kahvipensaan menestymiseen. Paulig korostaa eri tahojen yhteistyötä ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi  ja siihen sopeutumiseksi. Tekoja vaaditaan niin valtioilta, yrityksiltä, kahvin viljelijöiltä kuin kuluttajiltakin.

Paulig on sitoutunut vähentämään ilmastovaikutustaan 40 prosentilla vuoden 2020 loppuun mennessä.

– On hyvin mahdollista, että kahvi on vuonna 2080 vain harvojen herkku. Kahvin saatavuuden suurin uhka on ilmastonmuutos, mutta onneksi asialle voi tehdä vielä paljon. Ilmastotalkoisiin on kuitenkin saatava kaikki – niin valtiot, yritykset, kahvin viljelijät kuin kuluttajatkin – mukaan, sanoo Pauligin Kahvi-divisioonan toimitusjohtaja Elisa Markula.

Paahde, kuivuus ja muut sään ääriolosuhteet laadukkaan kahvisadon uhkana

Suomalaisten rakastaman arabica-kahvin pensaat ovat vaativin kahvilajike viljellä. Etenkin herkkä arabica-lajike ei kestä kuumuutta ja viihtyy parhaiten vuorilla 1 500–2 000 metrin korkeudessa, jossa on sopivasti sadetta ja ihanteellinen 15–25 asteen lämpötila. Arabica-kahvipensas vaatii kukintaa edeltäviä sateita, se ei kestä hallaa eikä kovia tuulia. Nousevat lämpötilat edistävät myös tuholaisten ja kasvitautien lisääntymistä.

– Vierailemme säännöllisesti kahvin viljelysalueilla ja olemme omin silmin todistaneet ilmastonmuutoksen vakavuuden. Viljelysalueilla esiintyy myös ilmastonmuutokseen liittyviä tyypillisiä ongelmia, kuten eroosiota, maavyöryjä ja pohjavesitason alenemista. Lämpötilojen noustessa pysyvästi viljelykseen soveltuvat olosuhteet siirtyvät yhä korkeammalle vuorilla, jolloin viljelytila pienenee. Monessa paikassa, esimerkiksi El Salvadorissa, Nicaraguassa ja Hondurasissa, ei enää ole mahdollista siirtyä viljelemään korkeammalle.

Kahvinviljely tulonlähteenä vaakalaudalla

Ilmastonmuutos vaikuttaa paitsi kahvin kuluttamiseen myös yli 25 miljoonan kahviviljelijän toimeentuloon.

– Jos maapallon keskilämpötilan 2–2,5 asteen nousu toteutuu, arabica-kahvin viljelyyn soveltuva maa vähenee 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Arabica-kahvin saatavuus ja kahvinviljelyn asema tulon­lähteenä vuonna 2080 on siis vaakalaudalla, Markula sanoo ja viittaa Climatic Change tutkimusraporttiin.

Lämpötilan nousu saa kahvipavut kypsymään nopeammin, mikä heikentää kahvin laatua. Huonontuneen saatavuuden takia arabica-kahvista voi tulla luksustuote, johon vain harvoilla on varaa.

Ilmaston lämpenemisen pysäyttämiseksi tarvitaan käytännön tekoja

Pauligin mukaan on aika siirtyä sanoista tekoihin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Suomen ja yli 200 muun valtion allekirjoittama Pariisin ilmastosopimus on oikea suunta. Kahvialan yritykset tekevät yhteistyötä ja Coffee and Climate -hankkeen kautta tuetaan viljelijöiden sopeutumista ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin. Ainutlaatuinen työ perustuu tutkimustiedon ja hyvien viljelykäytäntöjen jakamiseen avoimesti yli rajojen.

– Coffee and Climate -hanke on ollut aito mahdollistaja kahvin alkuperämaissa. Se on koonnut viljelijöitä yhteen ja näyttänyt erilaisia ratkaisuja testitiloillaan sekä jakanut käytännönläheistä tietoa train the trainer -konseptilla. Hankkeessa on juuri alkanut uusi mittava vaihe, jonka kautta tavoitetaan suoraan 70 000 viljelijää vuoteen 2019 mennessä. Kokemukset kirjataan avoimeen tietokantaan, joten niitä voivat hyödyntää kaikki kahvialalla. Nämä keinot tuovat alkuperämaihin positiivisia ympäristövaikutuksia, kuten opettavat viljelijöitä säästämään vettä, ehkäisemään maan eroosiota ja vähentämään torjunta-aineiden käyttöä. Lisäksi sopeutumiskeinoilla on tärkeä merkitys viljelijälle paremman sadon ja sitä kautta parempien tulojen muodossa, Markula kertoo.

Paulig on sitoutunut vähentämään ilmastovaikutusta 40 prosentilla vuoden 2020 loppuun mennessä. Pauligin kahvit paahdetaan Vuosaaressa ja Paulig Kulmassa jo nykyisellään puhtaasti biokaasulla. Tämän vuoden kuluessa uusiutuvan energian käyttöaste nousee Vuosaaressa 100 prosenttiin. Vuosaaren paahtimolta ei synny lainkaan kaatopaikkajätettä ja tavoitteena on nolla hävikki.

– Teemme ilmastotyötä pitkäjänteisesti, ja käytämme siinä apuna yhteistyön voimaa. Meillä on Suomessa ainutlaatuisia yhteisöllisyyteen perustuvia työkaluja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen. Näitä ovat muun muassa yhteiskuntasitoumukset ja energiatehokkuussopimukset, joissa Paulig on aktiivisesti mukana kahvin valoisamman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Kahvin hiilijalanjäljen syntyyn voi vaikuttaa myös kotikeittiöissä

Suuri osa kahvin hiilijalanjäljestä syntyy kuluttajan kotikeittiöissä. Omilla arkisilla teoilla ja valinnoilla voi siis vaikuttaa. Kotikeittiöissä kahviin liittyviä pieniä suuria ilmastotekoja on, että ei pidä kahvinkeitintä turhaan päällä ja että valmistaa kahvia kerralla sopivan määrän niin, että turhaa hävikkiä ei synny. Kahvipurut lajitellaan biojätteeseen ja tyhjät kahvipaketit Rinki Oy:n järjestämään muovipakkausten keräyspisteeseen.

Tulevana lauantaina vietetään jälleen ympäristöjärjestö WWF:n järjestämää Earth hour
-ilmastotapahtumaa. Pauligin paahtimot Suomessa ja Venäjällä ovat mukana tapahtumassa ja näyttävät
valomerkin ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot lauantaina 25.3. kello 20.30–21.30.

Seuraa kahvin ostajiemme matkoja maailmalla Instagramissa: @pauligtravelling

Lisätietot:

Elisa Markula, toimitusjohtaja, Paulig Groupin Kahvi-divisioona, p. 09 319 8686

Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig Groupin Kahvi-divisioona, p. 050 356 8359

Parhaiden makujen etsiminen on meille kaikille Paulig-konsernissa yhteinen tavoite. Kansainvälisenä elintarvikealan perheyrityksenä meidät tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista ja palveluista. Päätoimialojamme ovat Kahvi, Maailman Ruoka & Mausteet, Snack Food ja Naturally Healthy Food ja vahvoja brändejämme muun muassa Paulig, Santa Maria ja Risenta. Konsernillamme on noin 1 900 työntekijää 13 maassa ja liikevaihtomme vuonna 2015 oli 905 miljoonaa euroa. www.pauliggroup.com

Paulig-konsernin Kahvi-divisioona on Suomessa ja Baltiassa markkinajohtaja ja Venäjällä toiseksi suurin paahdetun kahvin toimittaja. Paulig tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan niin vähittäiskaupalle, HoReCa-sektorille kuin työpaikoille Paulig Professional -liiketoimintayksikön kautta. Suomessa Pauligin tunnetuimpia merkkituotteita ovat Juhla Mokka, Presidentti, Paulig Brazil ja Paulig Mundo sekä kahvijuoma Paulig Frezza ja kaakaojuoma Paulig Tazza. Venäjän ja Baltian markkinoilla suosituimpia ovat Presidentti ja Paulig Classic -kahvit sekä Paulig-espressotuotteet. Yhtiön kahvipaahtimot sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa ja Venäjän Tverissä. Vuosaaren Paahtimosta valmistuu vuodessa noin 100 miljoonaa kahvipakettia eli noin 45 miljoonaa kiloa kahvia. www.paulig.fi