Paulig-konsernin Snack Food -divisioona käyttää vain sertifioitua palmuöljyä

Kansalaisjärjestö Finnwatch julkisti tänään seurantaraportin, jossa se tarkastelee malesialaisen IOI Groupin palmuöljyviljelmien työolojen ja ihmisoikeuksien kehittymistä. Seurantaraportti on jatkoa vuonna 2014 tehdylle raportille, joka käsitteli suomalaisten yritysten palmuöljyn hankintaa.  Raportti on katsaus tiloilla tapahtuneeseen kehitykseen ja muun muassa Paulig-konsernin ratkaisuihin.

Paulig-konsernissa olemme sitoutuneet työskentelemään vastuullisen hankinnan puolesta ja kehittämään toimitusketjuamme ihmisoikeuksia ja ympäristöä kunnioittaen. Siksi meistä on hyvä, että Finnwatch on tehnyt nämä selvitykset ja tuonut esille havaintonsa. Koemme, että vastuullinen toimitusketju on yhteinen tavoitteemme.

Sertifioitua palmuöljyä käytetään Snack Food -divisioonan Poco Loco -merkkisissä tuotteissa, jotka valmistetaan Belgiassa ja joita myydään lähinnä Keski-Euroopassa. Vuonna 2014 julkaistussa “Viidakon lait”-raportissa Finnwatch toi esille epäkohtia, joita järjestön edustajat olivat havainneet divisioonan malesialaisen palmuöljytoimittajan, IOI Groupin, tiloilla. Snack Food -divisioona suhtautui asiaan vakavasti ja pyysi mahdollisuutta toimittaja-arviointiin tiloilla, joilta heille on tullut palmuöljyä. Useasta pyynnöstä huolimatta tämä ei onnistunut. Tämä on vastoin toimintaperiaatteitamme ja siksi yhteistyö kyseisen yrityksen kanssa päätettiin lopettaa vuonna 2015.

Mikä on palmuöljyn tulevaisuus Paulig-konsernissa?

Konsernin tuotteissa palmuöljyn käyttö vähenee koko ajan. Kun puhutaan ruuasta ja sen sisältämästä rasvasta, Paulig-konsernissa ovat vastuullisuuskysymysten ohella nousseet keskusteluun myös muut näkökulmat. Pyrimme löytämään ratkaisuja, jotka tekevät tuotteistamme mahdollisimman herkullisia ja terveellisiä – laadusta tai vastuullisuusnäkökulmista tinkimättä.

Maailman ruoka & Mausteet -divisioona on vuoden 2016 alusta lähtien käyttänyt Santa Maria -tuotteissaan ainoastaan auringonkukkaöljy- ja rypsiöljyseosta. Tämä on tehty ensisijaisesti terveysnäkökulmaa ajatellen, sillä kuluttajat toivovat tuotteita, joissa on vähemmän kovia, tyydyttyneitä rasvoja.

Samasta syystä myös Snack Food -divisioona on viime vuosina enenevässä määrin siirtynyt käyttämään palmuöljyn sijaan auringonkukkaöljyä.  Nyt jo yli puolet Poco Loco -tuotteista valmistetaan auringonkukkaöljyä käyttäen. Tavoitteena on että lähes 75 prosenttia käytetyistä öljyistä on auringonkukka- ja rypsiöljyä vuonna 2017. Snack Food -divisioona käyttää tuotteissaan vain sertifioitua palmuöljyä.

Paulig -konserni on vastuullista palmuöljytuotantoa edistävän RSPO:n (Roundtable on Sustainable palm Oil) jäsen ja jäsenyys kattaa kaikki yhtiömme. RSPO on maailman johtava palmuöljyn sertifiointijärjestelmä, joka perustettiin WWF:n, yritysten ja tuottajajärjestöjen yhteistyön pohjalta vuonna 2004.

Lisätietoja

Leena Miettinen, Corporate Responsibility Manager, Paulig Group, puh. 040 562 7302