Nuori innovatiivinen ruotsalainen start-up löysi kumppanin Pauligista: Mode Cold Brew saa lisävoimia tuotekehitykseen, kansainvälistymiseen ja kasvuun

Paulig on tullut osake-enemmistöllä mukaan ruotsalaiseen kahvialan yritykseen Mode Cold Brew:hun. Investoinnin myötä Paulig vahvistaa asemiaan Ruotsissa ja laajentaa tuotevalikoimaansa ainutlaatuisella kylmäuutetulla kahvilla. Täysin lisäaineeton ja sokeriton Mode Cold Brew on ollut tarjoilujuomana muun muassa Nobel-palkintojuhlien jatkoilla, ja sen omistajiin kuuluu maailmankuulu muusikko Avicii.

Paulig haluaa pysyä ruoka-alan kehityksessä mukana ja oppia start-up-yrityksistä. Kumppanuudet kuuluvat Pauligin strategiaan mahdollistaen yli 140-vuotiaan perheyrityksen kasvun ja uusien tuotteiden ketterän lanseeraamisen niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoillakin. Mode Cold Brew -investointi vahvistaa Pauligin Kahvi-liiketoimintayksikön asemaa Ruotsissa, jossa Paulig tunnetaan muun muassa vahvojen Risenta ja Santa Maria -tuotemerkkien kautta. Paulig on viime aikoina tuonut Ruotsin markkinoille myyntiin myös suomalaisen ruoka-alan innovaatio Nyhtökaura™:n ja lanseerannut uuden This Cup Counts -kahvikonseptin.

Kylmäuutetut kahvit ovat erittäin kovassa kasvussa USAn ja Aasian markkinoilla. Tuotteiden menekki on yli tuplaantunut näillä markkinoilla viime vuoden aikana ja ne ovat nopeimmin kasvava segmentti juomissa. Suomessa Paulig toi kylmäuutetut kahvit osaksi kahvilakulttuuria jo kaksi vuotta sitten. Nyt Mode Cold Brew:n kautta markkinoille tuodaan kylmäuutettu kahvi kuluttajapakkauksessa.

”Me Pauligilla haluamme pysyä ajan hermolla ja tarjota rakastettujen klassikkotuotteidemme rinnalla uusia makuja. Cold brew eli kylmäuutettu kahvi ja terveellisyys ovat olleet jo muutaman vuoden ajan meillä ja maailmalla vahvasti nousevia trendejä ja uskomme, että ainutlaatuinen Mode Cold Brew
-kahvi on tulevaisuuden tuote. Itse ihastuin erityisesti tuotteen makuun, joka on samettisen pehmeä verrattua muihin maailmalla maistamiini vastaavanlaisiin juomiin”, kertoo Pauligin Kahvi-liiketoimintayksikön toimitusjohtaja Elisa Markula ja jatkaa:

”Yhteistyöpäätökseen vaikutti myös se, että jaamme Mode Cold Brew:n kanssa samat arvot. Työskentelemme molemmat kahvin valoisan tulevaisuuden puolesta. Huomioimme toiminnassamme koko arvoketjun, vastuullisuustyömme ulottuu aina pavusta kuppiin asti. Siksi onkin hienoa, että myös Mode on sitoutunut kestävään kehitykseen ja lahjoittaa jokaisesta myydystä tuotteestaan rahaa hankkeeseen, jolla varmistetaan puhtaan juomaveden saatavuus Afrikassa alueella, jolta tuotteessa käytettävät Arabica-kahvipavut ovat peräisin.”

Kumppanuus vauhdittaa tuotekehitystä ja tuotteen saatavuutta

Mode Cold Brew:n on perustanut vuonna 2016 Fabian Wendt ja Sean Eriksson. Yrityksen alkupääomarahoittajana toimi mm. Avicii Music AB. Paulig omistaa yrityksestä nyt 51 prosenttia ja on mukana yrityksen hallituksessa. Mode Cold Brew jatkaa operatiivista toimintaansa itsenäisesti ja yrittäjävetoisesti myös yrityskaupan jälkeen. Paulig-yhteistyö tarjoaa Mode Cold Brew:lle mahdollisuuden laajentaa toimintaansa sekä saada Pauligilta tukea tuotekehitykseen, laadun varmentamiseen ja kahvipapujen vastuulliseen hankintaan. Paulig toimii Mode Cold Brew -kahvin jakelijana Suomessa ja Baltiassa. Jakelua vahvistetaan vuoden aikana Ruotsissa, etenkin Tukholman alueella, jossa tuotetta on ollut menestyksekkäästi koemyynnissä syksyn 2017 aikana.

”Mode Cold Brew -kahvi syntyi halusta uudistaa juoma-alan tarjontaa. Halusimme tuoda markkinoille kylmän juoman, joka on maukas ja virkistävä, mutta ei sisällä sokeria eikä makeutus- ja lisäaineita. Hedelmäinen, afrikkalaisista kahvipavuista uutettu Mode Cold Brew -kahvi onkin saavuttanut suuren suosion sellaisten käyttäjien keskuudessa, jotka arvostavat hyvän maun lisäksi terveellisyyttä ja luonnollisuutta”, kertoo Mode Cold Brewn toimitusjohtaja Fabian Wendt.

”Odotan innolla, mitä yhteistyö tuo tullessaan. Uskon, että meillä kummallakin on mahdollisuus oppia uutta ja kehittyä yhdessä. On hienoa, että yhteistyön kautta voimme laajentaa toimintaamme ja tarjota tuotetta entistä useammalle”, Wendt sanoo.

Mode Cold Brew kahvi on parhaimmillaan kylmänä ja menossa nautittuna

Mode Cold Brew -kahvia on saatavilla Ruotsissa lasipulloissa (250 ml) hyvinvarusteilluista elintarvikemyymälöistä ja kahviloista. Suomessa virkistävää premium-tason tuotetta voi ostaa Paulig Kulmasta ja kesällä Mode Cold Brew -kahvia on tarjolla kuluttajatapahtumissa sekä valikoiduissa ravintoloissa ja kahviloissa.

Mode Cold Brew -kahvi valmistetaan kylmäuuttomenetelmällä suodattamalla kahvia kylmässä vedessä yön yli. Valmis juoma on matalahappoinen, ja maultaan raikas, tasapainoisen pehmeä ja jopa hieman makean tuntuinen. Yksi pullo sisältää 190 mg kofeiinia. Mode Cold Brew sopii aamupalalle, energiajuomana ennen liikuntasuoritusta tai vaikkapa alkoholittomaksi vaihtoehdoksi illanvietossa. Juoma nautitaan jääkylmänä.

Kylmäuutettua kahvia voi valmistaa myös kotona: https://www.paulig.fi/kahvijutut/mika-ihmeen-cold-brew.

Lisätiedot
Paulig: Elisa Markula, Paulig-konsernin Kahvi-liiketoimintayksikön toimitusjohtaja, p. 09 319 8686
Mode Cold Brew: Fabian Wendt, Mode Cold Brew:n toimitusjohtaja, p. +46 70 865 26 64

Paulig-konsernista