Peab Infra Oy on voittanut kilpailun Länsimetron ensimmäisestä urakasta Espoossa

Tapiolan eteläisen ajotunnelin rakentaminen alkaa toukokuun lopulla ja urakka on valmis vuoden -11 kesäkuussa.

Tapiolassa rakennetaan n. 150 m pitkä betonikaukalo/-tunneli, joka toimii metrorakentamisen ajan työtunnelina ja metron valmistuttua sen huoltoyhteytenä. Rakenne ankkuroidaan kallioon veden nostetta vastaan.

Ennen betonitöitä joudutaan tekemään mm. nykyisten rakenteiden – kevyenliikenteen väylät, viemärit ja puro – siirrot, vesitiivis ponttiseinä koko rakennelman ympärille, saven poisto ponttikaukalon sisältä sekä lopuksi louhinta n. 14m:n syvyyteen maanpinnasta ja tunnelilouhinnan aloitus 5 m:n matkalta.

Työpäällikkönä toimii Erkki Virtanen ja betonitöistä vastaa Pasi Pelkonen.

Yrityksestä

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 15 000 henkeä, joista Suomessa noin 750 henkilöä. Konsernin toiminta on jakautunut neljään liiketoiminta-alueeseen; rakentaminen, kiinteistökehitys, infrarakentaminen sekä teollisuus. Peab-konsernin liikevaihto on 5,1 miljardia euroa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.