Peabilla panostetaan kosteudenhallintaan

Rakentamisen laatuteko 2017 -kilpailun voittajaksi Peabin työmaatiimi Turusta

Kosteudenhallinta on yksi keskeisimmistä rakentamisen haasteista. Sen haltuunottoon on Peabilla kehitteillä laaja kokonaisuus, jonka osana palkitun Mestarin Vartti -mallin käyttöönottoa muillakin Peabin työmailla tullaan harkitsemaan. Innovatiivinen malli kehittää nimenomaan päivittäistä kosteudenhallintaa.

Voittoisa työmaatiimi, vastaava työnjohtaja Kim Mäkiruoho, tuotantoinsinööri Tytti Nurminen ja työnjohtaja Juho Tamminen Turun Raastuvankatu 3:n peruskorjaustyömaalta kehittivät mallin kosteudenhallinnan päivittäiseen seurantaan ja kehittämiseen. Olennaista mallissa on kosteudenhallinnan parantaminen ja ongelmakohtiin puuttuminen välittömästi.

”Siinä oli ajankohtaista kosteudenhallintaa, joka on kaikkia kansalaisia puhuttava asia, ja joka on myös eduskunnan työssä tullut paljon esille. Toivoisin, että tämäkin puoli rohkaisisi suuntamaan katseet näihin nykyaikaisiin työtapoihin kosteudenhallinnan parantamiseksi”, toteaa voittajien valinnasta vastannut kansanedustaja ja eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Eero Heinäluoma.

”Meillä Peabilla on kehitteillä kosteudenhallinnan kokonaisuuden haltuunotto alkaen suunnitteluvaiheesta aina valmiin rakennuksen käyttöön saakka. Nyt palkittu malli on erinomainen esimerkki uusien työtapojen kehitystyöstä työmaatasolla. Olemme hyvin ylpeitä Turun tiimistämme. Tulemme esittelemään Mestarin Vartin idean peabilaisille ja harkitsemme ilman muuta mallin käyttöönottoa myös muilla työmailla”, kertoo toimitusjohtaja Mika Katajisto.

Mika Katajisto, toimitusjohtaja, Peab Rakentaminen, puh. +358 40 570 1025,

mika.katajisto@peab.fi