Ruoanlaitosta liikuntaan

Sastamalan monitoimirakennus valmistui 1,5 kuukautta etuajassa.

Ravintola, opetuskeittiöt, kuntosalina toimiva väestönsuoja ja kulttuuritapahtumiin soveltuva liikuntahalli – muun muassa kaikki nämä toiminnot löytyvät Sastamalan uudesta monitoimirakennuksesta, jonka Peab on toteuttanut. Rakennus valmistui syyskuun puolivälissä puolitoista kuukautta alkuperäisestä aikataulusta etuajassa.

– Aikataulun alittamista voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena, koska aikataulu oli alun perin suhteellisen tiukka. Rakennusprosessin aikana tuli myös jonkun verran muutoksia, jotka lisäsivät aikataulupaineita, kertoo työpäällikkö Kalle Kulmala Peabilta.

Oppimiskeskus-liikuntahallin rakennuttajana on Sastamalan koulutuskuntayhtymä. Lisäksi monet paikalliset yritykset ovat osallistuneet sen rahoitukseen. Rakennus onkin varsinainen yhteistyön taidonnäyte, koska siinä yhdistyvät niin monet eri käyttötarkoitukset. Oppimiskeskuksen tiloja käyttää Vammalan ammattikoulu ja liikuntahallia käyttävät useat koulut ja liikuntaseurat. Liikuntasalia suunniteltaessa on huomioitu akustiikka, jotta siellä voitaisiin järjestää myös kulttuuritapahtumia. Lisäksi rakennuksesta löytyy kuntosali ja 132-paikkainen ravintola, joka toimii sekä opetustilana että lounas- ja tilausravintolana.

Sastamalan kaupungissa uusi rakennus on luonnollinen kohtaamispaikka. Se hyödyntää kaikenikäisiä kuntalaisia vauvasta vaariin ja siellä on toimintaa aamusta iltaan. Kuntayhtymäjohtaja Antti Lahti uskoo, että useita toimintoja yhdistämällä saavutetaan selkeitä synergiaetuja.

– Ravintola-alan opiskelijat voivat harjoitella aidossa ravintolassa ja ravintola palvelee myös urheilutapahtumissa. On aika ainutlaatuista, että näin pienellä paikkakunnalla on pystytty yhdistämään voimavarat tällä tavalla, toteaa Lahti.

Rakennuksen nimi on Vexve Areena, paikallisen sponsoriyrityksen mukaan.

Lisätietoja antaa:

Kalle Kulmala, työpäällikkö, Peab Oy, puh. +358 40 7132 046, kalle.kulmala@peab.fi

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 15 000 henkeä, joista Suomessa noin 850 henkilöä. Peab Oy:n toimialoihin kuuluvat asuntorakentaminen, muu talonrakentaminen, korjausrakentaminen sekä kiinteistöliiketoiminta. Maa- ja vesirakentamisesta vastaa Peab Infra Oy. Konsernin liikevaihto on 4.8 miljardia euroa. Peab-konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.