Seinäjoen Itikanmäki kierrätykseen

Seinäjoen kautta aikojen suurimmassa purkuprojektissa kierrätetään tuhat rekallista purkujätettä. Vain 5 % jätteestä päätyy kaatopaikalle.

Peab rakentaa Seinäjoen Itikanmäelle täysin uutta kaupunginosaa. Alue sijaitsee vain noin kilometrin päässä keskustasta ja on reilun neljän hehtaarin kokoinen. Aikaisemmin Atrian omistamat vanhat tuotantolaitokset puretaan uusien asuintalojen tieltä.

– Purkutyöt ovat lähteneet hyvin käyntiin ja kolme neljäsosaa rakennuksista on jo purettu. Rakentaminen voidaan aloittaa ensi keväänä, kuten alun perin on suunniteltu, sanoo vastaava työnjohtaja Reijo Harju-Säntti Peabilta.

Valtava purku-urakka on sekä Seinäjoen kaupungin että Peabin historian suurin ja se kestää vuoden loppuun saakka. Arvion mukaan alueelta tulee kaiken kaikkiaan noin 17 000 tonnia betonijätettä ja 13 000 tonnia tiilijätettä. Osa tästä jätteestä murskataan paikan päällä ja hyödynnetään piharakenteisiin, ja tillijätteestä rakennetaan myös meluvalleja. Osa rakennusjätteestä viedään Tampereelle, jossa se käsitellään jätteenkäsittelylaitoksessa.

– Tampereen laitoksellamme käsitelty jäte voidaan hyödyntää muun muassa energiana polttamalla. Vain 5 prosenttia päätyy kaatopaikalle, sanoo Jarno Mäkilä Toivonen-Yhtiöiltä, joka vastaa purku-urakasta.

Alueelta tuleva purkujäte vastaa tilavuudeltaan kaiken kaikkiaan noin tuhatta rekkalastillista.

Itikanmäen projekti on Peabille hyvin merkittävä ja se tulee palvelemaan kaupunkilaisia useassa sukupolvessa. Alueelle rakennetaan asunnot noin 500 asukkaalle ja lisäksi sinne tulee toimistoja ja palveluita.

Aivan kaikkia vanhoja tuotantolaitoksia ei pureta, vaan kaksi vanhaa taloa, ns. Kalevan navetta ja Upseeri-talo, säilytetään.

– Nämä ovat ainoat rakennukset, joilla on kulttuurihistoriallista merkitystä. Muita rakennuksia on vuosikymmenten myötä muutettu siinä määrin, ettei niitä olisi ollut järkevää korjata, sanoo Reijo Harju-Säntti.

Itikanmäelle jätetään myös savipiipun tynkä, joka muistuttaa tulevia asukkaita alueen historiasta.

Lisätietoja antavat

Reijo Harju-Säntti, vastaava työnjohtaja, Peab Oy, puh. 040 570 1026

Jarno Mäkilä, vastaava mestari, Toivonen-Yhtiöt Oy, puh. 040 355 9989

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 15 000 henkeä, joista Suomessa noin 850 henkilöä. Peab Oy:n toimialoihin kuuluvat asuntorakentaminen, muu talonrakentaminen, korjausrakentaminen sekä kiinteistöliiketoiminta. Maa- ja vesirakentamisesta vastaa Peab Infra Oy. Konsernin liikevaihto on 4.8 miljardia euroa. Peab-konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.