Helsingin massiivinen sairaalahanke rakennetaan Peikon DELTABEAM® -liittorungolla

Peikko Group Oy:n suomalainen tytäryhtiö Peikko Finland Oy on valittu liitososatoimittajaksi Siltasairaala-hankkeeseen Helsingissä. Tilaus käsittää 12,5 kilometriä DELTABEAM®-liittopalkkeja, sekä 1 600 tonnia liittopilareita ja muita rungon teräsrakenteita. Peikon toimitukset kohteeseen alkavat elokuussa 2018, ja jatkuvat vuoteen 2020 asti. Sairaala aloittaa toimintansa vuoteen 2023 mennessä.

Siltasairaala tulee korvaamaan Töölön sairaalan sekä muodostamaan yhdessä jo toimivien Tornisairaalan ja Kolmiosairaalan kanssa huomattavan sairaalakompleksin. Siltasairaalan kokonaispinta-ala on 68 700 m2, ja sen hankekehittäjänä toimii HUS. Team Integrated, neljän arkkitehtitoimiston yhteenliittymä, vastaa arkkitehtonisesta suunnittelusta. Pääurakoitsija on SRV Rakennus Oy, ja rakennesuunnittelusta vastaa A-Insinöörit Oy. Siltasairaala-hankkeessa käytetään ns. Big room –toimintamallia, joka kokoaa suunnittelijat, rakennusliikkeet, sijoittajat sekä loppukäyttäjät säännöllisesti samaan työtilaan sujuvan yhteistyön mahdollistamiseksi.

“Hankkeen aikataulun kannalta rungon valmistuminen on avainasemassa. Teräsrunko yhdessä Peikon DELTABEAMin® sekä komposiittipalkkien kanssa oli paras ratkaisu paitsi asennusnopeuden vuoksi, mutta myös siksi, että Peikon ratkaisu mahdollistaa matalat välipohjat helpottaen talotekniikan asennusta. Sairaalahankkeissa talotekniikalle tehdään isoja tilavarauksia, joten asia on merkittävä”, kuvailee SRV Rakennus Oy:n projektipäällikkö Mirja Serenius.

“Peikko ja SRV Rakennus Oy ovat tehneet useissa sairaalahankkeissa menestyksekästä yhteistyötä jo vuosien ajan. Kun hanke vaatii muuntojoustavia ja avoimia tilaratkaisuja matalilla välipohjilla rakentamisen nopeudesta tinkimättä, on Peikon DELTABEAM®-liittorunko täydellinen valinta”, kertoo Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja Topi Paananen.

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy, GSM: 050 384 3001, sähköposti: topi.paananen@peikko.com

Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy, GSM:  050 084 4063, sähköposti: esa.rusila@peikko.com

Jakelu: Keskeinen media, Peikon internetsivut

DELTABEAM®-liittorunko on Peikon liittopalkkijärjestelmä joka soveltuu kaikenlaisiin rakennuksiin. Se mahdollistaa joustavat pohjaratkaisut rakennuksen elinkaaren ajan sekä vaivattomat LVI- ja sähköasennukset. DELTABEAM®-liittorungon avulla kerroskorkeutta voidaan pienentää jopa 500 millimetriä, jolloin rakennuksen tilavuus pienenee ja energiatehokkuus paranee. DELTABEAM®-liittorungon avulla voidaan toteuttaa helposti myös erilaisia ulokkeita ja muita haastavia julkisivumuotoja ilman paikallavalua.

Peikko Group Oy on johtava maailmanlaajuinen betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät asiakkaiden rakennusprosessista helpomman, nopeamman ja turvallisemman. Peikolla on tytäryhtiöt 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja sertifioitua tuotantoa 7 maassa. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Peikko Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli 188 miljoonaa euroa. Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö ja sen palveluksessa on yli 1 600 ammattilaista. Lisätietoja: www.peikko.com.