Peikko toimittaa kallioperustuksia Sørfjord-tuulivoimapuistoon Norjaan

Peikko Groupin norjalainen tytäryhtiö Peikko Norge AS on saanut Sørfjord Vindpark AS:ltä merkittävän tilauksen kallioperustusteknologian toimittamisesta tuulivoimaprojektiin Pohjois-Norjaan, Norlandin lääniin. Sørfjord Vindpark AS:n omistaa Fortum.

Peikko toimittaa kaikki perustuskomponentit tuulivoimapuiston 23 perustukseen. Toimitukset sisältävät FATBAR-kallioankkurit, kallioankkurointikehät, poraussapluunat sekä perustusraudoituksen. Peikko vastaa myös perustusten suunnittelusta ja lujuuslaskennasta. Toimitukset ajoittuvat tämän vuoden heinäkuun ja lokakuun välille. Tuulivoimapuiston arvioidaan olevan tuotantokäytössä vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.

Siemens-Gamesa Renewable toimittaa 23 kappaletta SWT130-4.2 MW -turbiineja, joiden napakorkeus on 80 metriä. Målselv Maskin & Transport AS tekee maanrakennus- ja infrastruktuurityöt. VISINOR vastaa perustusurakoinnista ja Peikon kallioperustusten asennuksesta.

“Valitsimme Peikon kallioperustusteknologian toimittajaksi, koska Peikon ratkaisu on todettu kustannustehokkaaksi lukuisissa tuulivoimahankkeissa”, sanoo Sørfjord Vindpark AS:n projektipäällikkö Torkjell Lund.

“Peikon kallioperustukset räätälöidään aina vastamaan asiakkaan ja projektin tarpeita. Meillä on vahva ja monipuolinen kokemus sekä maan- että kallionvaraisista perustuksista onshore-tuulivoimahankkeissa. Peikko toimittaa kokonaisratkaisun sisältäen sekä suunnittelun että toimituksen. Perustuksemme tuo hankkeelle myös merkittäviä kustannussäästöjä ja nopeuttaa sen asennusvaihetta”, kertoo Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja Topi Paananen.

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy, puh. 050 384 3001, sähköposti topi.paananen@peikko.com

Kjetil Johansen, Managing Director, Peikko Norge AS, puh. +47 951 91 311, sähköposti kjetil.johansen@peikko.com

Jakelu:
Keskeinen media, Peikon internetsivut

Peikon tuulivoimalaperustus optimoi teräksen ja betonin käytön perustuksissa ja lyhentää merkittävästi onshore-perustusrakentamisen läpimenoaikaa. Peikon perustus on joustava ja aina asiakkaan ja projektin tarpeiden mukaan räätälöity kokonaisuus. Toimitus voi käsittää perustuskomponentit, perustussuunnittelun komponentteineen tai koko perustuksen kokonaisratkaisuna sisältäen myös asennustyön.

Peikko Group Oy on johtava maailmanlaajuinen betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät asiakkaiden rakennusprosessista helpomman, nopeamman ja turvallisemman. Peikolla on tytäryhtiöt 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa ja tuotantoa 7 maassa ympäri maailmaa. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Peikko Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli 188 miljoonaa euroa. Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö ja sen palveluksessa on yli 1 700 ammattilaista. Lisätietoja: www.peikko.com.

Molli Nyman
Marketing & Communications Director
molli.nyman@peikko.com

Peikko Group Oy on johtava maailmanlaajuinen betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät asiakkaiden rakennusprosessista helpomman, nopeamman ja turvallisemman. Peikolla on tytäryhtiöt 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja sertifioitua tuotantoa 7 maassa. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Peikko Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli 188 miljoonaa euroa. Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö ja sen palveluksessa on yli 1 700 ammattilaista. Lisätietoja: www.peikko.com.