Peikko toimittaa tuulivoimaperustusteknologiaa Lehtirovan tuulivoimapuistoon Pohjois-Ruotsiin

Peikko Group on toimittaa tuulivoimaperustusteknologiaa Lehtirovan tuulivoimapuistoon Norbottenin läänissä Pohjois-Ruotsissa. Toimitukset käsittävät MODIX-keskusankkurit ja -raudoitusjatkokset, PSB-leikkausraudoitteet sekä muut perustuksen raudoituskomponentit. Peikko vastaa myös perustusten suunnittelusta ja lujuuslaskennasta. Toimitukset alkavat kesäkuussa ja ne jatkuvat aina lokakuun 2017 loppuun saakka. Perustukset ovat valmiina marraskuussa 2017. Turbiinit asennetaan 2018 kesällä ja tuulivoimapuisto otetaan tuotantokäyttöön joulukuussa 2018.

Tuulivoimapuiston rakentaminen suoritetaan ECP-projektina OX2:n toimesta. OX2 kehittää, rakentaa, rahoittaa ja hallinnoi uusiutuvan energian tuotantolaitoksia Pohjoismaissa. Empower PN Oy on yksi hankkeen urakoitsijoista ja se vastaa perustusten rakentamisesta. Vestas toimittaa Lehtirovaan 41 tyypin V126-3.6MW turbiinia, joiden napakorkeus on 121 metriä. Tuulivoimapuiston suunniteltu vuosittainen sähköntuotanto on 490 gigawattituntia.

“On hienoa, että saamme jälleen tehdä yhteistyötä Empowerin kanssa merkittävässä tuulivoimapuistohankkeessa. Aikaisemmin Peikko on toimittanut perustusratkaisunsa Empowerin Suomessa OX2:lle urakoimiin Jouttikallion ja Ajoksen tuulivoimapuistoihin. Yhteistyön jatkaminen Ruotsin markkinoilla on merkittävä askel Peikon tuulivoimateknlogialle”, kertoo Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja Topi Paananen.

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy,
puh: +358 50 384 3001, email: topi.paananen@peikko.com

Jukka Nykänen, liiketoimintapäällikkö, tuulivoimalaperustukset
puh: 044 7123 602, email: jukka.nykanen@peikko.com

Jakelu:
Keskeinen media, Peikon internetsivut

Peikon tuulivoimalaperustus optimoi teräksen ja betonin käytön perustuksissa ja lyhentää merkittävästi onshore-perustusrakentamisen läpimenoaikaa. Peikon perustus on joustava ja aina asiakkaan ja projektin tarpeiden mukaan räätälöity kokonaisuus. Toimitus voi käsittää perustuskomponentit, perustussuunnittelun komponentteineen tai koko perustuksen kokonaisratkaisuna sisältäen myös asennustyön.

Peikko Group Oy on johtava maailmanlaajuinen betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät asiakkaiden rakennusprosessista helpomman, nopeamman ja turvallisemman. Peikolla on tytäryhtiöt 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa ja tuotantoa 9 maassa ympäri maailmaa. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Peikko Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 173 miljoonaa euroa. Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö ja sen palveluksessa on yli 1 400 ammattilaista. Lisätietoja: www.peikko.com.