PEUGEOT 308 KASVATTI MYYNTIÄÄN 60 PROSENTTIA 2014

Peugeot 308 on yhä useamman suomalaisen suosikki perheautojen markkinoilla. Vuonna 2014 mallia myytiin Suomessa yhteensä 826 kappaletta, mikä merkitsi 60,7 prosentin kokonaismyynnin kasvua edellisvuodesta. Dieselversioiden menekki lisääntyi 32,5 prosenttia. Euroopassa Peugeot 308 –hatchback nousi marraskuussa jo maanosan 2. kysytyimmäksi luokassaan 11 prosentin markkinaosuudella.

Peugeot 308 –malleja ensirekisteröitiin Suomessa yksin joulukuussa 104 kappaletta. 308 on vakiinnuttanut paikkansa 30 eniten myydyn henkilöautomallin listalla, jolla se oli joulukuussa jo 18. sijalla.

Tammi-marraskuun välillä Euroopassa ensirekisteröitiin yhteensä 146 161 Peugeot 308 –mallia, joten myynnin kasvu oli samaa luokkaa kuin Suomessa eli peräti 60,5 %. Uusi 308 on hatchbackien myyntiykkönen Ranskassa ja Hollannissa, joissa markkinaosuudet olivat 24,6 ja 21,9 % (1–11/2014). Pohjoismaista 308 on vahvin Norjassa, jossa sen myyntiosuus luokassaan oli 7,1 %.

Kiinnostusta Peugeot 308:aa kohtaan ovat kaikkialla lisänneet sen valinta Vuoden Autoksi 2014, syksyllä esitelty tilava ja suorituskykyinen SW-farmarimalli, hillityn tyylikkäät sisätilat, palkittu i-Cockpit-ohjaamo sekä erinomainen ajettavuus. Ainutlaatuinen valtti on myös 3-sylinterinen PureTech 130 –bensaturbomoottori, joka hyvien vääntö- ja kulutusominaisuuksiensa vuoksi on jo nimetty ”ihmemoottoriksi”. Testiradalla moottorilla on saavutettu vain 2,85 litran keskikulutus. PSA Peugeot Citroënin kehittämä 1,2 PureTech-moottori on saatavana 110- ja 130-hevosvoimaisina tehoversioina. Tehokkaamman version norminmukainen CO2-päästötaso jää Peugeot 308:ssa 107 grammaan kilometrillä.