Peugeot 308 Racing Cup – 308 radalle jalostettua hevosvoimaa

Peugeot Sport on jo ehtinyt räätälöidä uudesta Peugeot 308 GTi-mallista rata-ajoon jalostetun kaupallisen version. Peugeot 308 Racing Cup on tarkoitettu suositun RCZ-merkkiluokan korvaajaksi sekä käytettäväksi kestävyyskilpailuissa eri maiden sarjoissa.

Ensimmäisen kerran uutuus nähdään Peugeot Sportin varikkopilttuun ulkopuolella Frankfurtin Autonäyttelyssä syyskuun puolivälissä ja myöhemmin tositoimissa näytösajossa Ranskan GT Tourin päätöskilpailussa Paul Ricardin radalla 24-25. lokakuuta.

Lihaksikas muotoilu

Peugeot 308 Racing Cup-auto on syntynyt Peugeot Sportin ja yhtiön muotoiluosaston Style Peugeotin yhteistyönä. Korin leveys on 1910 mm – 106 mm enemmän kuin 308 GTi:n. Pulleammat korin muodot mahdollistavat leveämmän raidevälin ja suurempien 18-tuumaisten pyörien käytön. Kookkaat vanteet ovat mahdollistaneet AP Racing-kilpajarrujen asentamisen. Etupuskurin jäähdytysaukot johtavat ilmaa etujarruille ja moottoriöljyn jäähdyttimelle. Etupuskurin alle muotoiltu ilmanohjain kasvattaa aerodynaamista pitoa suuremmissa nopeuksissa ja tuo vakautta jarrutuksiin. Takanäkymää hallitsee FIA:n WTCC-sääntöjen mukainen kookas takaspoileri ja takapuskurin jatkeeksi muotoillut diffuusori-ilmanohjaimet.

1.6-litrainen voimanpesä

Rata-auton voimanpesänä on GTi-mallin 1.6-litraisesta turbomoottorista edelleen kehitetty nelisylinterinen moottori. Tehoa on kasvatettu mm. ottamalla käyttöön Peugeot 208 T16 R5-auton turboahdin. Moottorin rakenteellisia hienouksia ovat mm. taotut alumiinimännät, vahvistetut kiertokanget, polymeerilujitetut laakerit sekä mäntien jäähdytys kaksinkertaisella öljysuihkutuksella. Teräsrakenteinen pakosarja on suunniteltu kestämään jopa 1000 asteen lämpötilat. Etu- puskurin taakse on asennettu kookas ahtoilman jäähdytin. Mallimerkintänsä mukaisesti moottori tuottaa tehoa 308 hevosvoimaa.

Voimanlähteen tuottama teho välitetään etupyörille 6-portaisen jaksollisen sequental-tyyppinen vaihteiston kautta, jota käytetään WRC-autoille tyypillisen ohjauspyörän alle sijoitetun siivekkeen välityksellä. Sormen napautuksella eteenpäin vaihteisto valitsee pienemmän vaihteen ja suuremmalle vaihdetaan napauttamalla kahvaa kuljettajaan päin.

Myyntiin loppuvuodesta 2016

Peugeot 308 Racing Cup tulee myyntiin loppuvuodesta 2016 asiakkaille ympäri maailmaa. Hintatiedot julkistetaan kesällä 2016. Suomessa Peugeot Sport-kilpa-autojen ja niiden varaosien myynnistä vastaa Karkkilassa toimiva Peugeot-jälleenmyyjä Auto-Kehä Oy.

Tekniset tiedot

Moottori

Tyyppi: 1.6-litrainen polttonesteen suorasuihkutuksella ja muuttuvilla venttiilien ajoituksilla varustettu bensiiniturbomoottori

Teho: 308 hevosvoimaa (226 kW)

Voimansiirto

6-portainen sequental-tyyppinen jaksottainen vaihteisto. Ohjauspyörän alle sijoitettu vaihteensiirto.

Mekaaninen luistonrajoitin

Kori

Turvakaarella varustettu suurlujuuskori

Aerodynaamisesti uudelleen muotoillut etu- ja takapuskurit, WTCC-sääntöjen mukainen takaspoileri