Peugeot muotoilustudio mukana isoissa ilmailuprojekteissa

Peugeotin globaali brändimuotoilustudio PEUGEOT DESIGN LAB on mukana merkittävissä projekteissa myös autoalan ulkopuolella. AIRBUS HELICOPTERS ja Peugeot Design Lab suunnittelivat yhteistyönä uuden H160-helikopterin ja lentokoneiden ultrakevyiden istuimien tuotantoon erikoistunut EXPLISEAT on toteuttanut muotoilustudion kanssa titaanista ja hiilikuidusta valmistetun kevyen lentokoneen istuimen.

Airbus Helicopters esitteli Dubain kansainvälisessä ilmailunäyttelyssä uuden siviililiikenteeseen tarkoitetun H160-helikopterinsa, jonka ulkoisesta ilmeestä on vastannut Peugeot Design Lab’in muotoilutiimi. Tänä keväänä markkinoille tuleva Airbus H160 dynaamisine ja sulavalinjaisine muotoineen edustaa uuden sukupolven helikopteria Airbusin mallistossa. Uutuus on suunniteltu monenlaisiin käyttötarkoituksiin kuten öljynporauslaitoille, sairaankuljetuksiin, rannikkovartiointiin ja liikelentoihin.

Peugeot Design Lab’in muotoilusuunnitelman ansiosta uusi helikopterimme on saanut persoonallisen ulkomuodon, joka symboloi erinomaisesti H160-helikopterin innovaatio-, suorituskyky- ja tunnearvoja. Olemme onnistuneet kehittämään helikopterin, jonka ainutlaatuinen identiteetti herätti runsaasti huomiota Dubain ilmailunäyttelyssä marraskuussa. H160-ohjelman keskeinen viesti on omintakeinen tyyli yhdistettynä tehokkuuteen”, totesi Guillaume Chielens, Airbus Helicopters –yhtön muotoilusta vastaava päällikkö.

H160:n futuristista siluettia korostavat sen virtaviivaiset ikkunat. Sitä voidaan myös pitää edellistä sukupolvea edustaneen Dauphin-helikopterin identiteetin modernisoituna ja päivitettynä versiona. Sulavalinjainen H160 on samalla myös tehokas ja hiljainen monien innovatiivisten ratkaisujensa ansiosta. Sen aerodynaaminen kori on valmistettu komposiittimateriaaleista, takavakaaja on kaksitasoinen ja roottorin takapyrstö kallistettu.

Keveys on osa energiatehokkuutta

Expliseatin vuonna 2013 kehittämä markkinoiden kevyin, vain neljän kilon painoinen, titaanista ja hiilikuidusta valmistettu lentokoneistuin on ollut käytössä vuodesta 2014 alkaen usean eri lentoyhtiön Airbus A320 - ja ATR –lentokoneiden turistiluokassa. Uuden sukupolven Titanium Seat NEO -lentokoneistuimien suunnittelua ja kehittämistä varten Expliseat kääntyi Peugeot Design Lab’in puoleen.

"Titanium Seat NEO –istuinten toteuttamista varten halusimme löytää yhteistyökumppanin, jolla olisi valmiudet suunnitella mukava ja kevyt istuin, joka muotoilultaan vastaisi korkealle asetettuja teknologisia valmiuksiamme. Tutkittuamme markkinoita vuoden verran Peugeot Design Labin vahva tietotaito ja osaaminen vakuutti meidät", kertoo Benjamin Saada, Expliseat-yhtiön toimitusjohtaja.

Peugeot Design Lab’in kokoama erikoisasiantuntijoiden tiimi otti haasteen vastaan. Tavoitteena oli suunnitella 2-4 hengen istuin, joka tarjoaisi matkustajille optimaalisen mukavuuden painorajoitukset ja ilmailualan erityisvaatimukset huomioon ottaen. Ergonomia-, väri- ja materiaaliasiantuntijat loivat tältä pohjalta prototyypin tiiviissä yhteistyössä Expliseatin insinöörien kanssa.

"Tämä Expliseatin kanssa yhteistyössä toteuttamamme projekti on mahdollistanut kahden eri teollisuuden alan parhaiden voimavarojen yhdistämisen. Lentokoneinsinöörien teknisen osaamisen tuloksena syntyi titaanista ja hiilikuidusta valmistettu ultrakevyt lentokoneistuin. Kun tähän osaamiseen yhdistettiin autoalan ergonomiaan perehtyneiden ammattilaisten erikoisosaaminen, oli tuloksena tuote, jota kumpikaan meistä ei olisi yksin pystynyt aikaansaamaan, ” selvittää Cathal Loughnane, Peugeot Design Lab’in päällikkö.

Peugeot Design Lab’in ja Expliseatin yhteistyön tuloksena syntyneen Titanium Seat NEO –istuimen muotoilu varmistaa matkustusmukavuuden lukuisten innovaatioidensa ansiosta: henkilökohtaiset istuintilat yhtenäisen penkin sijaan, sivuttainen lantio- ja reisituki, joka pitää matkustajan tukevasti paikallaan kuitenkaan vaikeuttamatta hänen liikkumistaan, vaahtomateriaali, joka parantaa istuinmukavuutta pitkillä lennoilla, kooltaan aiempaa suuremmat pöytätasot, suurikokoiset säilytyslokerot jne.

Studion vuonna 2012 tapahtuneen perustamisen jälkeen monet asiakkaat ovat kääntyneet Peugeot Design Lab’in puoleen, esimerkiksi Dassault Aviation, Alstom, Bombardier, Leclerc, SEB, Quechua ja Airbus Helicopters.

Lisätietoja: www.peugeotdesignlab.com

Lehdistöpäällikkö