PEUGEOT SXC -KONSEPTIAUTO ENSIESITTELYSSÄ SHANGHAIN AUTONÄYTTELYSSÄ 2011

Shanghain autonäyttelyssä 19.4. esiteltävä Peugeot SXC -konseptiauto paljastaa uudenlaisen näkemyksen ylellisestä ja nykyaikaisesta crossoverista. China Tech Center, Peugeotin Shanghaissa sijaitseva muotoilustudio, on luonut upean konseptiauton, joka kertoo yhtiön taidosta sopeutua kunkin markkina-alueen odotuksiin.

Urheilullinen, voimakas ja tyylikäs kuvaavat parhaiten Peugeotin uutta SXC-konseptiautoa, joka jatkaa komeasti merkin esittelemien oivaltavien tutkielmien linjaa.

Peugeotin uutta muotoilukieltä on esitelty monipuolisesti vuoden 2010 alusta alkaen. SR1 on kaunis avoauto, BB1 näppärä 2,5 metriä pitkä neljän matkustajan kaupunkiajokki, EX1 täyssähköinen kaksipaikkainen avoauto, jolla on rikottu kiihdytysennätyksiä ja HR1 ylellinen, innovatiivinen kaupunkiauto.

Uusi SXC-konseptiauto, jonka nimi tarkoittaa Shanghai Cross Conceptia, edustaa Peugeotin muotoilijoiden näkemystä aivan toisenlaisesta autosta, Kiinassa nopeasti yleistyvästä crossoverista. Konseptiautoon on otettu piirteitä katumaastureista, kuten voima, turvallisuus

ja normaalia korkeammalle sijoitettu kuljettajan paikka. Niitä ei ole kuitenkaan korostettu liikaa, vaan SXC:n linjoissa tärkeintä on tyylikkyys ja hienostuneisuus, jotka nostavat sen lähelle edustusautojen tasoa.

Tulevaisuuden Peugeot

SXC-konseptiauto on veistoksellinen ja hienostunut. Sen vahvoissa linjoissa on monenlaista voimaa, mutta ne ovat Peugeotin uuden muotokielen mukaisesti hyvin puhtaat ja yksinkertaiset. Urheilullinen muotoilu on jopa hivenen aggressiivinen ja jokainen korin yksityiskohta istuu saumattomasti kokonaisuuteen. Kookas 4,87 metriä pitkä, 1,61 metriä korkea ja 2,035 metriä leveä auto näyttää olevan koko ajan liikkeessä.

SXC-konseptiauton keula on uskollinen merkin muotoilukoodille. Ainutlaatuinen kelluvan näköinen jäähdyttäjän säleikkö liittyy harmonisesti kokonaisuuteen, joka jatkuu koriin kaiverretuin kissamaisin ajovaloin. Kirkkaat LED-valot näkyvät tunnistettavasti ja kirkkaasti sekä päivällä että yöllä. Etuvalojen teema on yhtenäinen bumerangimaisten takavalojen kanssa.

Tulevaisuuden tekniikkaa SXC-konseptiautossa edustavat valojen lisäksi taustapeilit, joissa on peilipinnan sijaan kamerat. Myös panoraamakaton reunoihin sijoitetut kattokiskot tuovat ennen näkemättömällä suunnittelullaan muotoihin raikkautta. Ne on tehty monen muun yksityiskohdan tapaan harjatusta alumiinista, joka on kevyt materiaali ja korostaa auton ylellisyyttä.

Suuret peräti 22-tuumaiset pyörät sopivat hyvin kokonaisuuteen tasapainottaen auton pitkää peräti kolmen metrin akseliväliä. Matkustajille on todella runsaat tilat ja takaa saranoidut takaovet antavat matkustajille esteettömän kulun yksittäisille istuimilleen.

Pikkuauton taloudellisuus

Yksi Peugeotille tärkeimmistä periaatteista on jatkaa kärjessä ympäristön huomioon ottavien autojen valmistajana. Uudessa SXC-konseptiautossa käytetään HYbrid4-tekniikkaa, jossa on edessä polttomoottori ja takana sähkömoottori. Tämä järjestelmä mahdollistaa nelivedon ilman mekaanista yhteyttä, minkä lisäksi autolla voidaan ajaa täysin päästöttömästi sähkömoottorin voimalla.

Kiinassa ei toistaiseksi käytetä henkilöautoissa dieselmoottoreita, minkä takia konseptiautoon valittiin 1,6-litrainen THP-moottori. Se edustaa Peugeotin downsizing-strategiaa, sillä pienestä iskutilavuudestaan huolimatta moottorin teho on 160 kW (218 hv) ja suurin vääntömomentti 280 Nm (hetkellisesti yliahtopaineella 300 Nm).

Taakse sijoitetun sähkömoottorin jatkuva teho on 40 kW ja hetkellinen suurin teho 70 kW. Moottorien yhteisteho on peräti 230 kW (313 hv). Vaihteistona on elektronisesti ohjattu kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, mikä parantaa auton taloudellisuutta.

Yhdistetty kulutus onkin mahtavasta voimasta huolimatta vain 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt 143 g/km. SXC-konseptiautolla voi ajaa myös pelkästään sähkön voimalla enintään 12,5 kilometriä, jolloin polttoainetta ei kulu ja päästöt ovat 0 g/km.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303