Peugeot-uutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä 2013

Peugeot esittelee osastollaan 56. Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä mittavan joukon uutuuksia: uusi Peugeot 308, 308 R Concept, RCZ R, uudistuneet 3008 Crossover ja 5008 tila-auto, BlueHDi-moottoriteknologia, HYbird Air -teknologia.

Peugeot ottaa ympäristön huomioon monella tavalla, mikä korostuu uusien Euro6 -normit alittavien BlueHDi-moottorilla varustettujen mallien myötä sekä myynti-menestykseksi nousseiden HYbrid4-mallien avulla. Tulevaisuudesta kertovat 208 HYbrid FE sekä 2008 HYbrid Air Concept.

Urheilullisuus ja kilpailumenestys ovat kautta aikojen toimineet Peugeotin teknisen kehityksen perustana, niin nytkin. Uusi, Peugeot Sportin kehittämä RCZ R on Frankfurtissa esillä tuotantomallina ja tulevaisuudessa saadaan kenties nauttia 308 R Conceptin kehitysversioista. Peugeot Onyx antaa vision tulevista muodoista, kun taas kaksi erilaista 208-mallia ovat jo osoittaneet suorituskykynsä ajamalla komeisiin voittoihin Pikes Peakissa (208 T16 Pikes Peak) ja Nürburgringillä (208 GTi).

Laajalla 2 900 neliömetrin osastollaan Peugeot todistaa 30 automallin voimalla, että intohimo autoa ja autoilua kohtaan tulee aina olemaan osa yhtiön lupausta Motion & Emotion” sloganin mukaisesti.

Alla lyhyet yhteenvedot Peugeotin uutuuksista, laajempi esittely liitteessä, kuvia ladattavissa mediabankissa.

UUSI PEUGEOT 308

Uuden 308:n myötä Peugeot nousee aiempaa korkeammalle tasolle.Hienostunut muotoilu, innovatiivinen i-Cockpit -ohjaamo ja ennätyksellisen alhaiset CO2-päästöt kertovat vain osan kokonaisuudesta. Uuden Peugeot 308:n suunnittelussa on paneuduttu erityisesti neljään asiaan: tehokkuus, muotoilu,  ajokokemus, laatu Uutuus on edeltäjäänsä kompaktimpi, kevyempi, teknisesti edistyksellisempi, suorituskykyisempi, taloudellisempi ja vieläkin parempi ajettava. Tavoitteena on tarjota uudenlainen ja erilainen vaihtoehto ja sen myötä nostaa uusi 308 taistelemaan C-segmentin kärkisijoista.

PEUGEOT 308 R CONCEPT

Puhdas ja sulavalinjainen uusi Peugeot   308 on muuntautunut huippu-urheilulliseksi 308 R –konsepti-autoksi, jonka korissa on kaikki sporttisuuden tunnusmerkit ja jossa yhdistyy innovatiivisesti punainen ja musta kaksivärimaalaus.

Peugeot Sport on kehittänyt konseptiauton voimalinjan ja alustan antamaan kuljettajalle ja matkustajille mahtavia elämyksiä. Konepellin alla on äskettäin Peugeot RCZ R -mallissa esitelty 1,6-litrainen 199 kW (270 hv) kehittävä moottori. Suurin 330 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella  1 900 – 5 500 r/min. Moottorin ennätyksellisestä viritysasteesta (170 hv/litra) huolimatta yhdistetty kulutus on vain 6,3 l/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 145 g/km.

UUDISTUNEET PEUGEOT 3008 & 3008 HYbrid4 Crossover

Peugeot esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä uudistuneet 3008 ja 3008 HYbrid4 –mallit,jotka ovat saaneet uutta ilmettä ulkonäköönsä ja lisää varusteita, joiden avulla auton käyttö on entistäkin vaivattomampaa ja mukavampaa. Merkittävä seikka on myös se, että automaattivaihteisten mallien kulutus ja päästöt ovat alentuneet. Näkyvin muutos on auton keulassa, joka on täysin uudistunut. Jäähdyttäjän säleikkö ja etusumuvalojen kehykset näyttävät muodostavan yhtenäisen kromatun alueen, joka nousee esiin korista. Jäähdyttäjän säleikkö on kuin osa 3008:n luonnollista olemusta ja sumuvalojen kehysten muodon inspiraationa ovat olleet Peugeotin uusimmat konseptiautot.

UUDISTUNUT PEUGEOT 5008 TILA-AUTO

Uudistuksen yhteydessä 5008:n etupää on päivitetty Peugeotin nykyisen muotoilulinjan mukaiseksi. Teknisen näköiset valoumpiot antavat keulalle voimaa ja huippuversioissa niissä on automaattisella tasonsäädöllä varustetut kääntyvät ksenonvalot. Umpion alaosassa ovat LED-huomiovalo ja niin ikään LEDeillä toimiva suuntavalo. Alemman ilmanottoaukon molemmin puolin on C-muotoisessa kromikehyksessä etusumuvalo.

Ajovalojen välissä on kapea Peugeotin muotokielen mukainen n.k. kelluva jäähdyttäjän säleikkö, joka on viimeistelty koko leveydeltään. Keulan mataluutta korostaa leveä, pidemmälle sivuille ulottuva alempi ilmanottoaukko. Peugeot 5008 on keskikokoisten tila-autojen luokassa todella pienellä kulutuksella kulkeva vaihtoehto, sillä taloudellisimman mallin (5008 1,6 e-HDi 115 ETG 6) yhdistetty kulutus on vain 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km.

PEUGEOT RC R, suorituskykyä ja taloudellisuutta Peugeot Sportilta

Peugeot RCZ R on edelleen viritetty versio yhtiön urheilullisesta RCZ-coupésta. Uutuus symbolisoi hienolla tavalla Peugeotin taitoa luoda designiltaan kauniita ja tyylikkäitä sekä ajo-ominaisuuksiltaan nautinnollisia automalleja. RCZ R tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Voimanlähteenä toimii 199 kW (270 hv) kehittävä 1,6-litrainen suorasuihkutusbensiinimoottori, joka tekee autosta kaikkien aikojen tehokkaimman sarjatuotannossa olevan Peugeotin. Suurin vääntömomentti 330 Nm on käytettävissä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1900 – 5500 r/min. 1,6-litraisen moottorin litrateho (lähes 170 hv/litra) on maailman korkeimpien joukossa. Suorituskyky on erinomainen, sillä RCZ R:llä kiihdytys 0-100 km/h kestää ainoastaan 5,9 sekuntia ja neljännesmailin kiihdytys on ohi 14,2 sekunnissa. Ehkä vieläkin vaikuttavampaa on auton sitkeys, sillä kiihdytys 80 – 120 km/h vie suurimmalla vaihteella vain 6,8 sekuntia. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Mainiosta suorituskyvystä huolimatta polttoainetta käytetään erittäin säästeliäästi. Yhdistetty kulutus on 6,3 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt 145 g/km. Rauhallisesti maantiellä ajaen kulutus on vain viiden litran luokkaa sadalla kilometrillä.

BlueHDi-MOOTTORI, HYbrid Air ja HYbrid FE -teknologiat

Peugeot uskoo innovaation, uusien teknisten ratkaisujen mahdollistavan muista autonvalmistajista erottumisen ja nousun johtavaksi merkiksi ympäristön huomioon ottamisessa ja kulutuksen alentamisessa.

Uudessa BlueHDi -moottorissa on markkinoiden tehokkain dieselmoottorin puhdistusjärjestelmä, joka vähentää radikaalisti sekä hiukkasten että typpioksidien määrää pakokaasuissa. Kyse on ainutlaatuisesta SCR-hapetuskatalysaattorin (Selective Catalytic Reduction) ja hiukkassuodattimen yhdistelmästä. Järjestelmällä saadaan vähennetyksi typpioksideja jopa 90 prosenttia hiukkasten määrän tippuessa olemattomiin. Lisäksi saadaan optimoiduksi moottorin toimintaa niin, että kulutus ja CO2 -päästöt vähenevät 4 prosenttia vastaavaan Euro 5 -moottoriin verrattuna.

HYbrid Air -konseptissa yhdistyvät polttomoottorin hyödyt ja paineilman ympäristöystävällisyys polttoaineena.Moottorista ja jarruista talteen otettava paineilma varastoidaan kahteen polttoainesäiliöön. Jopa 80 prosenttia kaupunkiajoista voidaan ajaa paineilmavoimalla.Konsepti on askel kohti 2 litraa/100 km kuluttavia automalleja vuoteen 2020 mennessä.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303