Peugeotin heinäkuun kuukausitiedote

• PSA avaa uuden auto- ja moottoritehtaan Marokossa

• PSA ja Bolloré yhteistyöhön sähköautovalmistuksessa

Peugeotin kasvu voimakkainta 15 kärkimerkin joukossa

Vuoden 2015 ensimmäinen puolisko on ollut Peugeotille menestyksekäs. Merkin kuuden kuukauden kasvu on 17,1 % verrattuna tammi-kesäkuuhun 2014. Luku on suurin 15 suosituimman kärkimerkin joukossa Suomessa. Peugeoteja on myyty kuuden kuukauden aikana 1583 kappaletta, joista kesäkuussa 269 kappaletta eli 33 prosenttia vuoden takaista enemmän. Vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon kokonaislukema oli 1352. Merkin markkinaosuus tämän alkuvuoden aikana on 2,8 prosenttia (+ 0,5 %), mikä tuo 12. suosituimman automerkin aseman. Peugeot 308:n myynti on samaan aikaan lisääntynyt 615 autoon (+76,2 %).

Peugeotin ihmemoottorille Engine of the Year 2015 -palkinto

PSA Peugeot Citroënin 3-sylinterinen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori on saanut moottorialan korkeimman tunnustuksen. Voimanlähde palkittiin Engine of the Year 2015 –palkinnolla kokoluokassa 1.0–1.4 litraa. Palkintoperusteina olivat pieni polttoaineen kulutus, pienet CO2-päästöt sekä ajamisen vaivattomuus. Palkinnosta päätti 65 kokeneen autotoimittajan muodostama valintaraati. PSA on investoinut uuden ”ihmemoottorinsa” kehittämiseen ja tuotantoon 717 miljoonaa euroa ja luonut samalla 500 uutta työpaikkaa. PureTech-moottorin saama palkinto katkaisi Volkswagenin TSI-moottoreiden voittokulun tässä autoalan kovimmin kilpaillussa moottorikokoluokassa selvällä tavalla: 1.2-litrainen PureTech keräsi valitsijoilta yhteensä 243 pistettä, kun seuraavaksi tullut TSI-moottori jäi 174 pisteeseen.

Peugeotit loistivat Goodwoodin vauhtifestivaaleilla

Peugeot esitteli Englannin Goodwoodissa juhannusviikonloppuna kaksi mallistonsa suorituskykyisintä tulokasta. Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa sai maailman ensiesittelynsä 308 GTi by Peugeot Sport, jonka voimanlähteenä on 1,6-litrainen THP S&S –moottori. Se tuottaa 200 kW (270 hv) tehon, ja auto kiihtyy 0–100 kilometriin 6 sekunnissa. Euroopan maaperällä nähtiin ensimmäistä kertaa Peugeot 308 R HYbrid –neliveto, jossa 1,6-litraisen polttomoottorin ja hybridijärjestelmän yhteisteho on 500 hevosvoimaa ja raavaan 730 Nm:n vääntövoiman. Mallissa yhdistyvät siis superautoluokan suorituskyky ja ekologisuus: vaikka auto kiihtyy 0–100 kilometriin noin 4 sekunnissa, CO2-päästötaso jää ainoastaan 70 grammaan kilometrillä.

PSA avaa uuden auto- ja moottoritehtaan Marokossa

PSA avaa uuden tuotantolaitoksen Marokossa lähellä Kenitran rannikkokaupunkia. Tehdas alkaa valmistaa B- ja C-kokoluokan autoja ja niiden moottoreita vuonna 2019. Investoinnin arvo on 557 miljoonaa euroa, ja tuotantotavoite tehtaan aloittaessa on 90 000 moottoria ja autoa. Myöhemmin kapasiteettia on mahdollisuus nosta 200 000:een, jolloin tehdas tarjoaa jopa 4500 työpaikkaa. Jopa 60 prosenttia tehtaan käyttämistä alihankkijoista ja komponenteista valmistetaan paikallisesti, ja määrää on edelleen mahdollisuus nostaa jopa 80 prosenttiin tehtaan tarpeesta. Marokon tehdas on tärkeä virstanpylväs PSA.n pyrkimyksessä nostaa myyntinsä miljoonaan ajoneuvoon Afrikan ja Keski-idän maissa vuoteen 2025 mennessä. Erityisesti Peugeotilla on ennestään hyvin vahva asema Pohjois-Afrikassa; esimerkiksi Tunisiassa se on myydyin automerkki.

PSA ja Bolloré yhteistyöhön sähköautovalmistuksessa

PSA Peugeot Citroën ja ranskalainen Bolloré käynnistävät yhteistyön sähköisen henkilöautoliikenteen edistämiseksi. PSA aloittaa Bollorén kehittämän Bluesummer-sähköauton valmistamisen syyskuussa tehtaillaan Rennesissa. Autoja valmistetaan 15 päivässä eli noin 3500 kappaletta vuodessa. Mallia myös myydään valikoiduilla markkina-alueilla Peugeot- ja Citroën-myyntipisteissä. Bluesummer on nelipaikkainen cabriolet-avomalli, jonka toimintasäde sähkölatauksella on noin 200 kilometriä. Valmistajien yhteistyön toinen vaihe on sähköautojen sekä vähäpäästöisten polttomoottoriautojen yhteiskäytön (carsharing) kehittäminen Euroopassa ja jatkossa muuallakin maailmassa.