Peugeotin helmikuun kuukausitiedote

• Peugeotin pakettiautomyynti sai lupaavan startin

• Suomen vähäpäästöisimmän henkilöautomerkin tunnistaa leijonasta

• Peugeot 308 oli Ranskan eniten valmistettu automalli

• Ison-Britannian taloudellisin ei-hybridi tulee Peugeotilta

• Peugeot Fractal –konseptiautolle tunnustus innovaatioista

• PSA investoi 400 miljoonaa euroa Iranin autoteollisuuteen

Peugeotin pakettiautomyynti sai lupaavan startin

Peugeotin vuosi 2016 käynnistyi tammikuussa 246 uuden henkilöauton myynnillä ja 2,1 prosentin markkinaosuudella. Uusia pakettiautoja myytiin 32 eli tasan kaksi kertaa enemmän kuin tammikuussa 2015. Peugeot Boxer kolminkertaisti myyntinsä vuoden takaisesta 30 autoon.

Suomen vähäpäästöisimmän henkilöautomerkin tunnistaa leijonasta

Peugeot oli viime vuonna koko Suomen automarkkinoiden vähäpäästöisin automerkki, sillä malliston keskimääräinen CO2-päästö oli vain 108,6 g/km. Toinen oli Citroën 109,1 gramman lukemalla. Suomessa 2015 ensirekisteröityjen autojen keskimääräinen CO2-päästötaso oli 120,3 g/km. Tilanne on sama Euroopassa: Peugeotin päästötaso oli vuonna 2015 keskimäärin 109,5 g/km, kun kaikkien uusien autojen päästötaso oli 123,7 grammaa kilometrillä.

Peugeot 308 oli Ranskan eniten valmistettu automalli

Peugeot 308:a valmistettiin vuonna 2015 Sochauxin tehtaalla sedan- ja SW-versioina yhteensä 243 000 kappaletta. 308 oli näin Ranskan eniten valmistettu automalli. Euroopassa 308-versioita myytin 219 000 kappaletta (114 000 hatchbackia ja 105 000 SW-farmaria) eli 37 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014. Myyntiä vauhdittivat uudet GT, GTi by Peugeot Sport ja GT Line –varustellut autot, jotka yhdessä vastasivat jo 16 prosentista koko kysynnästä. Sochauxissa valmistuu 55 autoa tunnissa eli lähes 1160 autoa päivässä. Malli on saanut ”Guaranteed Made in France”-tunnustuksen, sillä mallin komponenteista 70 prosenttia tulee Ranskasta.

Ison-Britannian taloudellisin ei-hybridi tulee Peugeotilta

Ison-Britannian taloudellisin, perinteisellä voimalinjalla varustettu henkilöautomalli löytyy nyt Peugeotilta. Kyseessä on Peugeot 208 BlueHDi 75 hv Stop&Start, jonka myynti saarivaltiossa alkoi helmikuussa. Auton CO2-päästöt jäävät vain 79 grammaan kilometrillä. Lähes yhtä taloudellisiin lukemiin yltää Peugeot 308, jonka sedan-versiolla saavutetaan 82 gramman päästötaso. Viime vuonna Ranskassa järjestetyssä koeajossa em. 208-versiolla päästiin jopa virallisia lukemia alempaan kulutukseen. Koeajoreitin 2152 kilometrin matkaan kului ainoastaan 43 litraa polttoainetta, mikä vastaa 2 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Koeajoauto oli vakiovarusteinen malli, jonka voimansiirrossa käytetään 5-vaihteista käsivalintaista vaihteistoa.

Peugeot Fractal –konseptiautolle tunnustus innovaatioista

Peugeot Fractal –konseptimalli palkittiin tammikuun lopulla Pariisissa arvokkaalla Creativ’Experience Grand Prize –tunnustuksella. Palkintoperusteiden mukaan Fractal tarjoaa kuljettajalle aivan uudenlaisen elämyksen auton ohjauspyörän takana. Fractal on Peugeotin tuorein visio sähkökäyttöisestä, kaupunkiliikenteeseen tarkoitetusta coupésta. Auton i-cockpit ohjaamossa hyödynnetään ääntä uudella tavalla niin, että kuljettajan ajokokemus on entistä intuitiivisempi. Peugeot Fractal palkittiin jo aikaisemmin Frankfurtin autonäyttelyn parhaan konseptimallina viime syksynä.

PSA investoi 400 miljoonaa euroa Iranin autoteollisuuteen

PSA Peugeot Citroën ja sen pitkäaikainen yhteistyökumppani Iran Khodro sijoittavat 400 miljoonaa euroa viiden vuoden aikana Teheranin lähistöllä sijaitsevan autotehtaan kehittämiseen. Vuoden 2017 lopusta lähtien tehdas pääsee jo 100 000 auton vuosituotantoon ja alkaa valmistaa Peugeotin 208-, 301 ja 2008-malleja. Iran Khodro aloitti autonvalmistuksen vuonna 1962, ja viime vuosin saakka se on valmistanut vanhempia Peugeot-malleja Iranin kotimarkkinoille. Vaikka PSA vetäytyi maasta vuonna 2012 YK:n talouspakotteiden astuttua voimaan, Khodrossa tuotettiin 350 000 Peugeotia vielä vuonna 2014. Iranissa on tällä hetkelläkin käytössä noin 3 miljoonaa Peugeot-merkkistä autoa, ja maassa arvioidaan myytävän jopa 2 miljoonaa uutta autoa vuonna 2022.